AnaXyd Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Heisann! Ser det er mange tråder ang. mediespiller her, men velger å opprette en ny en. Har allerede i forkant researchet litt ang dette, så har noen modeller i hodet som kan være interessante. Uansett, jeg bruker idag en PS3 med PS3 Media Server som mediespiller. Jeg har forstått at dette funker greit, men ikke godt nok. Masse klundring, transcoding, styr og mekk. Jeg gidder ikke det, da vil det være like greit å benytte den tradisjonelle måten å se film på (putte medie i avspilleren). I tillegg bruker den sinnsykt mye båndbredde da den transcoder til MPEG-2. (ser hastigheten med SELECT knappen på PS3-n) Jeg har et gigabit nettverk med en ganske så stor filserver med Windows Server 2008 R2 som operativsystem. Her kjøres RAID-5 mellom 3x 1TB disker, så har ca 250MB/s i lesing og 200MB/s i skriving på disse. Med andre ord, et godt utgangspunkt for å benytte som streamingserver. Har også 4GB med minne og firekjerners CPU. Har klart en overføringshastihet på 90MB/s over nettverket, men her tror jeg faktisk Routeren er flaskehalsen, for å få opp denne hastigheten. Alt dette kjøres i en dedikert hjemmekino, så kvaliteten må være ypperlig. Selvsagt avhenger dette av at mediet (fila) er av ypperste kvalitet også. Jeg ønsker ingen kvalitetstap, så jeg vil at det skal være som å kjøre en Blu-Ray direkte. Uansett, jeg er ute etter en mediespiller som jeg spiller av filene mine direkte fra serveren, uten noen form for transcoding eller annet bøll. Så min liste er: - Ingen transcoding. Avpilling direkte fra fil. (.mkv, .iso etc) - Menyer - Enkelt og pent grensesnitt - Ikke noe hakking og annet tull - Mulighet for å spole uten at alt begynner å hakke (som i PS3 media server) - HD lyd (DTS HD MA osv) => Med andre ord en komplett erstatning for Blu-Ray og DVD. Kvalitetstap = fyfy. Så, til kandidatene jeg har funnet frem til nå: Netgear Neo TV 550 http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/dvd-blu-ray-og-video/mediaspiller/netgear-neotv550/144091.3141/ D-Link Boxee http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/dvd-blu-ray-og-video/mediaspiller/d-link-boxeebox/142797.3141/ (har desverre ikke menyer(ISO), men QWERTY fjernkontroll veier opp for det) Det ser ut som NeoTV kan være det beste valget, men jeg er litt usikker på om den drar DTS HD MA 100%, da det står DTS HD MA (passthru) i teksten. Det er usikkert på om Boxee drar HD lyd, da det bare står "støtter HD-lyd formater og FLAC", men ikke noe detaljert om kodekene. Er det noen som kan hjelpe meg med å velge? Eventuelt finnes det noen andre gode alternativer? EDIT: Valget falt på Boxee Box, da denne har lipsync funksjon, noe ikke NeoTV har. Om bilde og lyd er ute av sync, er filmopplevelsen ødelagt hos meg ihvertfall. Endret 4. april 2011 av AnaXyd Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Er du fornøyd med valget av boxee box? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå