Gå til innhold

AutoCAD Civil 3D med SSD - merkbar ytelseforbedring?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har begynt på et nytt prosjekt på jobben nå og det innbærer behandling veldig store datamengder med terreng. Det er snakk om type 100x100km ruter med varierende tetthet, alt fra 10 til 100 millioner xyz koordinater i hver enkelt fil, som skal trianguleres, koteres og brukes til videre beregninger.

Det jeg lurer på om noen har erfaring med AutoCAD og SSD. Er det en merkbar ytelsesforbedring kontra vanlig HDD? Bruker versjon Civil 3D 64bit 2011 og 2012.

For øyeblikket sitter jeg på en HP 8530w med følgende grove spec: Win7 Enterprise 64bit, Intel C2D T9600, 4GB DDR2 (PC2-6400), NVIDIA Quadro FX 770M, S-ATA 320GB 7200RPM HDD. Mulig den også bør oppgraderes, ikke bare disken...

Takker for alle innspill! Trenger ikke nødvendigvis å være mot Civil 3D bruk, men AutoCAD generelt funker også bra.

Mvh

Desi :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, kan ikke gi deg noen direkte erfaringer men muligens litt innsikt.

Når du laster en slik fil, hvordan er den lagret? Er det en stor fil eller er det mange små? Sistnevnte vil en SSD være merkbart raskere i innlasting.

Om du vil få mer generell ytelse når du først har åpnet filen avhenger av om den fortsatt leser fra disken mens du ser på innholdet.

Hører du harddisken din knatre og lager sine "tenkelyder" mens du kjører programmet, så vil en SSD uten tvil gi deg en ytelsesboost.

Hvis ikke, så er det CPU og muligens GPU som holder deg igjen.

Lenke til kommentar

Støtter 007CD.

Nå vet jeg ikke hvor mye minne det du snakker om bruker, men det høres ut som det potensielt kan være ganske mye - så hadde kanskje ikke vært dumt å oppgradere til 8GB RAM heller. Evt. skaffe noe helt nytt og heftig med både bedre CPU, mer RAM, og SSD.. selvfølgelig litt avhengig av budsjettet. :)

Lenke til kommentar

Takker for svar begge to :thumbup:

Hmmm... Det jeg har prøvd så langt er en enkelt fil som lastes inn på ca 100MB. I prosessen blir den omdannet til en Civil 3D fil som var på ca 350mb pluss et par små filer på noen usle kb hver i tillegg til tegningsfilen selv (2-3mb). Prøvde samme operasjon på en nyere laptop (8540w) og der var minneforbruket nesten opp mot 6-7GB totalt (8GB installert) ved importering. Av 4 kjerner, så lå 2 stk på ca max forbruk, mens de 2 andre var relativt rolige.

Det er noe rom for oppgradering, men må finne ut hva som er behovet først slik at vi gjør riktig investering. Skal jobbe med prosjektet i ca 7-8mnd fremover så er lite keen på å sitte ventende for hver minste operasjon... :nei:

Er usikker på om den jobber mot disken eller ikke, må sjekke imorgen. Finnes det andre enkle metoder enn å lytte etter knitring for å forstå resursbruken?

/Desi

Lenke til kommentar

Tja, det finnes jo enkle widget'er som viser read og write bruk av harddisk. Kan ligge oppe på skrivebordet for en enkel visuell sjekking. Da får man i hvert fall en pekepinn på hvor mye disken blir spurt (accessed) under bruk av programmer. Hvis I/O ligger på et høyt nivå, er jeg ikke i tvil om at en SSD vil være en merkbar oppgradering. Et eksempel på en sånn: lenke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...