Teardrop Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Hei, Hva tenker dere om å ikke fortelle sannheten når en i en flørte/sjekkesituasjon eller en annen uformell sosial situasjon f.eks. på en fest blir spurt om hva en arbeider med? Er det greit å ikke fortelle sannheten. Snakker ikke om å pynte på den, men å fortelle noe helt annet enn det som er tilfellet? Hvorfor jeg lurer er fordi jeg leste en innfallsvinkel på dette i en bok, "Alfa" av Jakob Løvstad, som jeg ikke helt forstår: Han gav dette eksempelet: "Når jenta spør deg om hva du jobber med eller driver med, så sier du:"Vet du hva gammelost er? Vel, når man lager gammelost på meieriet så starter det med at en lager en sånn blanding som helles i en form, ikke sant? Så når den stivner tar man ut osten å legger den på en rist der den skal stå å modnes. Og greia er at det over tid dannes mugg på osten. Er du med? Og da kommer det en kis og tørker av muggen med jevne mellomrom, ikke sant? Vel, den personen er ikke meg! Jeg kjenner ikke han fyren en gang... Så hva arbeider du med? ? Skønner ikke dette. Han antyder at han arbeider på et meieri, men så benekter han det i de siste setningene. Hvorfor? Så uten å fullføre spør han hva henne arbeider med. Vel, hva tenker dere om dette? Kan det bli noe videre ut av noe slikt, om det skal bli et forhold må jo den andre personen finne ut av hva vedkommende virkelig arbeider med, og hvordan vil det da bli? Så lurer jeg på om det er akseptert i en slik situasjon å si at en arbeider med noe annet enn en gjør. Om jeg f.eks. arbeider på et lager, kan jeg si at jeg er daglig leder i bedriften i stedet? Selv fikk jeg litt lyst til å si at jeg er osteionspektør neste gang noen spør;) 1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Morsom måte å sette ut damer på bare. Jeg tror ikke han antyder noe som helst hva han jobber som. Bare får samtalen videre uten å fortelle hva han jobber som. Kan være typisk dersom han jobber i et yrke som blir sett ned på. Minner meg om en scene fra filmen "The room". Samtale på kafé med to menn: Mann1: So, how was the work today? Mann2: Ohh, pretty good, we got a new client, and earnd a lot of money. Mann1: What client? Mann2: I can't tell, it's confidential Mann1: Ohh, come on! Why not? Mann2: I can not tell. Anyway, how's your sex life? Sette han ut, og få han til å tenke på noe helt annet. Hadde jeg vært mannen du siterer, hadde jeg ikke avsluttet med å spørre hva hun jobber med, men å spørre om noe helt annet random. Da er det mer sansynlig at hun glemmer helt hva hun spurte om og bare lar det gå sin gang til de blir bedre kjent Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 Morsom måte å sette ut damer på bare. Jeg tror ikke han antyder noe som helst hva han jobber som. Bare får samtalen videre uten å fortelle hva han jobber som. Kan være typisk dersom han jobber i et yrke som blir sett ned på. Minner meg om en scene fra filmen "The room". Samtale på kafé med to menn: Mann1: So, how was the work today? Mann2: Ohh, pretty good, we got a new client, and earnd a lot of money. Mann1: What client? Mann2: I can't tell, it's confidential Mann1: Ohh, come on! Why not? Mann2: I can not tell. Anyway, how's your sex life? Sette han ut, og få han til å tenke på noe helt annet. Hadde jeg vært mannen du siterer, hadde jeg ikke avsluttet med å spørre hva hun jobber med, men å spørre om noe helt annet random. Da er det mer sansynlig at hun glemmer helt hva hun spurte om og bare lar det gå sin gang til de blir bedre kjent Men siden da, om de kommer til å treffes mer, hva skal vedkommende si da? Lenke til kommentar
Placidus Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Personlig så hadde jeg aldri godtatt at noen hadde pyntet på hva de jobber med. Jeg tror nesten jeg hadde tatt det som "Jaha, så du tror jeg ville sett ned på ditt yrke? Nei takk" Det er ikke mye forhold å bygge på en fantasi om at man er "bedre" enn det man egentlig er. Dessuten i Norge, bryr folk seg egentlig så veldig om status og sånne ting? Hvis noen har en god jobb så er det imponerende. Men med en helt vanlig jobb så er jo ikke det noe dårlig! Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Du skjønner ikke hva Løvstad prøver å få frem her? Dette er selvagt i en sjekkesituasjon hvor han ÅPENBART demonstrerer at han bare tøyser og tuller. Det finnes ikke noe fasit på hva som er riktig å gjøre, det har med hvilken innfallsvinkel du vil ha på samtalen. Det er rett og slett en "morsom" frame han setter, Gud-vet-hvor-mange-ganger jeg har vært profesjonell stein/saks/papir-utøver og banan-krummer. It's called joking. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Mhm. Er ikke snakk om å gjemme sannheten, bare ta det en annen gang, og samtidig få en morsom situasjon ut av det =) Lenke til kommentar
luxuslexus Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Har ikke lest hele tråden her, ikke engang hele første inlegget, så blir kanskje litt feil å svare, men uansett gjør jeg det. Føler at det går fint å lyge om jobb om man bare sjekker folk ute på byn og KUN går for ONS. Dette er noe jeg og noen kompiser gjorde i syden. Vi sa vi var sjefer i et norsk firma som drev med elektronikk og automatikk. At vi var ledende innen ditt og datt og hadde en omsettning på så og så mye. Var noe vi fant på der nede på et vors, og så MÅTTE vi teste det. Var bare en av oss som skåret på det, så hvor godt det funker er vel opp til hvor troverdig man får det til å høres ut. Dessuten så får man ikke seg ligg bare av noe sånt da. Hehe, var nå gøyt å prøve det ut de to siste nettene våre der nede Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Det har fristet å bare si at jeg er en snekker. Av en eller annen merkelig grunn har jeg fått det for meg at jenter digger snekkere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå