FrankBjarne Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Har et lite spørsmål jeg tenkte jeg kunne slenge inn her siden mange leser dette. Jeg har tenkt til og søke på Forkurs til Ingeniør til høsten. Dette foregår gjennom et lokalt opptak hos UiA. De sier jeg skal legge med vitnemål, eksamens utskrifter, etc. Har noen av dere peiling på om det bare er vitnemålet fra 10 klasse jeg skal legge med eller skal jeg ta med karakterutskrifter fra VG1 og VG2? og her kommer egentlig et av de største spørmålene mine. Mine karakterer ligger ute på SkoleArena. Kan jeg personlig skrive ut disse og de vil da være gyldig(eventuelt med et kvalitetsstempel) eller må jeg på skola og få noen med "høyere makt" til å skrive det ut? Lenke til kommentar
operg Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Du må vel få skolen til å skrive ut et kompetansebevis for VG1 og VG2. Karakterutskrifter fra Skolearena og tilsvarende er aldri gyldig. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Gjelder bare videregående-karakterer. Og, velkommen til år 2011 Karakterene ligger i en elektronisk database (nasjonal vitnemålsdatabase). http://www.samordnaopptak.no/info/vitnemaal/ Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 Ok. Jeg vet ihvertfall at jeg må ha et garantistempel på dokumentene jeg skal sende ved. Da får jeg skaffe utskrifter fra skolen på mandag. Lenke til kommentar
operg Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Gjelder bare videregående-karakterer. Og, velkommen til år 2011 Karakterene ligger i en elektronisk database (nasjonal vitnemålsdatabase). http://www.samordnaopptak.no/info/vitnemaal/ Trådstarter har jo ikke fullført videregående skole, så vidt jeg forstår, så da har han ikke fått vitnemål, ergo ligger ikke karakterene hans i den databasen. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Tja, det kom jo ikke helt klart frem. Trådstarter, kunne du klargjort om du har vitnemål? Kan man begynne på høyskole (også forkurs) om man ikke har fullført vgs da? Er ikke forkurset for de som har fullført vgs, men som ikke har nok realfag til å kunne gå videre? Hvis ikke kan man jo gå rett på forkurs etter ungdomsskolen. Mulig jeg tar veldig feil her nå, men... Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Jeg fullfører VG2 til våren. Jeg vet ikke om jeg får vitnemål til sommeren, men jeg har vitnemål fra 10ende klasse og karakterer fra VG1+VG2S1. Krav for å komme inn på Forkurs til Ingeniør er: Generell studiekompetanse eller Vg1 og Vg2 yrkesfag (Kunnskapsløftet) eller grunnkurs og VK1. Minimum 5 års yrkeserfaring etter ungdomsskole kan også gi opptak (realkompetansevurdering). Forkurset innebærer Generell Studiekompetanse, R matte og fysikk. Endret 26. mars 2011 av Refsa Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Du får nok kunnskapsbevis etter VG2 yrkesfag (og da regner jeg med du går yrkesfag?) til sommern. Og da står det jo ganske tydelig på siden jeg linket til: Ver merksam på at det ikkje ligg kompetansebevis i databasen. Har du ekstra fag dokumentert på kompetansebevis, må du sende inn ein attestert papirkopi av desse til din saksbehandlande institusjon saman med følgjeskjemaet. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 Går VG2 yrkesfag nå ja. Jeg må nok ettersende kompetansebevis til sommeren. Det jeg tenkte mest på var hvilke dokumenter jeg måtte sende med nå til UiA for at de skal bli fornøyde. Vitnemål/karakterutskrift/eksamensoppmeldinger og andre relevante dokumenter skal sendes inn. Dokumentasjon på utdanning o. l. som du har fullført til nå skal sendes. Dette står i E-posten fra UiA. Her er en link angående dokumenter. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Da sender du kompetansebevis for VG1. Får man også karakterutskrift for 1. semester i VG2 så sender du det også. Også skriver du at kompetansebevis for VG2 ettersendes. Samtidig kan du kanskje ettersende en mail til skolen og spørre om det ser greit ut Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 Det høres bra ut. Takker for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå