Gå til innhold

Går man glipp av noe i spill om man ikke har X-fi e.l.?


Anbefalte innlegg

Jeg skal koble opp PC-en min til hjemmekinoanlegget for å kunne spille spill på et ordentlig anlegg. Skjermkortet mitt, GTX480, har visst en egen lydchip, og lyden later til å fungere helt fint når jeg har koblet det opp med HDMI til receiveren. Imidlertid har jeg et X-Fi Platinum i PC-en som jeg bruker ellers. (Det er ikke lyden herfra som blir sendt gjennom skjermkortet.)

 

Vil jeg gå glipp av lydeffekter eller lignende i spill dersom jeg bare bruker HDMI-kabelen slik jeg gjør nå, og ikke kjører en egen lydkabel fra lydkortet til receiveren? Jeg spør fordi det er snakk om 15m med kabel, så jeg vil ikke gå til innkjøp hvis det ikke har noe å si.

 

Jeg er ikke bekymret for ytelse - med to stykk GTX480 og en overklokket i7 920 vil en eventuell ytelsesreduksjon neppe gå ut over spillopplevelsen. Jeg er bare bekymret for selve lyden og lydopplevelsen. Jeg er klar over at jeg vil miste lydeffekter i eldre spill som bruker EAX, men det er kanskje ikke så mange i dag? Vil jeg miste lydeffekter e.l. fra spill som bruker OpenAL eller noe annet dersom lydprosesseringen gjøres av skjermkortet?

 

Altså: Vil jeg på noen måte miste lydopplevelse i spill dersom jeg ikke bruker et dedikert gaming-lydkort à la X-Fi?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være på den sikre siden (tydeligvis er det problematisk med surround i enkelte spill uten et ordentlig lydkort, f.eks. Mass Effect), og siden jeg tross alt skal koble dette opp mot et ordentlig bra anlegg, så tok jeg skatteoppgjøret på forskudd og gikk til innkjøp av Auzentech X-Fi Home Theater HD, som enkelt løser problemet: HDMI video fra skjermkortet til lydkortet, og HDMI ut med både video og lyd. Men takk likevel for innspill! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...