AnaXyd Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Heisann! Sitter idag på Direct Connect bredbånd, med radiobredbånd. Disse antennene blir drevet av et egen router med MikrotikOS. Disse har alt mulig som routere pleier å ha. I tillegg har vi en ASUS RT-N16 router som er koblet til denne antenna med egen router. Jeg skal da prøve å forwarde porten 25565 igjennom hele sløyfen og ut på nettet, slik at folk kommer til rett maskin. Jeg har lagt inn regler i Direct Connect routeren(NAT regel), hvor intern port = 25565, intern port =25565, og ip=192.168.0.13. Lagt inn som både UDP og TCP. I tillegg til dette har jeg gått inn i Virtual Server på RT-N16 routeren, og lagt til det samme der. Fremdeles, når jeg bruker f.eks denneonline portscanneren, er porten fremdeles stengt. Har dog prøvd å koble min PC direkte til Direct Connect routeren, og da funker det! Men ikke med ASUS routeren i sløyfen. Noen som kan ha en anelse om hva som kan være galt? Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Heisann! Sitter idag på Direct Connect bredbånd, med radiobredbånd. Disse antennene blir drevet av et egen router med MikrotikOS. Disse har alt mulig som routere pleier å ha. I tillegg har vi en ASUS RT-N16 router som er koblet til denne antenna med egen router. Jeg skal da prøve å forwarde porten 25565 igjennom hele sløyfen og ut på nettet, slik at folk kommer til rett maskin. Jeg har lagt inn regler i Direct Connect routeren(NAT regel), hvor intern port = 25565, intern port =25565, og ip=192.168.0.13. Lagt inn som både UDP og TCP. I tillegg til dette har jeg gått inn i Virtual Server på RT-N16 routeren, og lagt til det samme der. Fremdeles, når jeg bruker f.eks denneonline portscanneren, er porten fremdeles stengt. Har dog prøvd å koble min PC direkte til Direct Connect routeren, og da funker det! Men ikke med ASUS routeren i sløyfen. Noen som kan ha en anelse om hva som kan være galt? Høres ut som om det er noe rart med oppsettet med tanke på NAT/åpning av porter. Hvordan er ASUSen satt opp? Fungerer den som DHCP og Gateway for maskinene bak? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) ASUSen er satt opp som DHCP og gateway ja. Det er liksom "main" routeren, som funker akkurat som en vanlig router i hjemmet. Plugget Direct Connect routeren/antenna inn i WWW inngangen, og lot ASUSen hente innstillingene selv. Smokk, så ble det internett. Om det er optimalt, aner jeg ikke. Uansett, alt har jo funket så fint, utenom en ting; port-forwarding. Endret 26. mars 2011 av AnaXyd Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 I den første Direct Connect ruteren, må du forwarde porten til den "eksterne IPen" på ASUS-ruteren. Du må logge inn i ASUSen og sjekke hva den har fått som ekstern IP. Vanligvis står det på en eller annen "Status"-side (kjenner ikke til ASUS-ruter) og heter kanskje "WAN IP", "Public IP" eller "External IP" Deretter må du forwarde porten fra ASUS-ruteren, til IP-adressen på PCen din. For å ta noen IP-adresser som eksempler, bytt ut IP-adressene med de du faktisk har på nettverket ditt: F.eks kan det være at den INTERNE IPen på Direct Connect-ruteren er "10.0.0.1". Den gir da gjerne "10.0.0.2" som "EKSTERN IP" til ASUSen via DHCP. Deretter gir gjerne ASUSen PCen din en INTERN IP på "192.168.0.2" Det du da må gjøre er å først logge inn i Direct Connect ruteren, og forwarde port 25565 til 10.0.0.2 (den eksterne IPen til ASUSen). Folk som prøver å koble til deg fra utsiden, vil rekke ASUS-ruteren, men så sier det stopp der. Etter dette, må du logge inn i ASUSen og forwarde portene en gang til. Denne gangen skal porten forwardes til 192.168.0.2 (IPen til PCen din) Og nei, oppsettet ditt er ikke optimalt. Det du bør gjøre er å slå av / ikke bruke NAT-ruter funksjonen i den ene, slik at du bare har 1 NAT-ruter. Det er mye mer stabilt, og du slipper å åpne porter 2 ganger. Den enkleste måten å gjøre dette på, er at du finner ut hvordan DHCP slåes av i ASUS-ruteren. Etter den er skrudd av, kobler du en nettverkskabel fra direct connect ruteren, til en av LAN-portene i ASUSen istedenfor WAN/WWW/Modem-porten. Da sørger du for at trafikken ikke går gjennom ruteren til ASUSen, og direct connect-ruteren sørger for å gi ut IP-adresser til alle maskinene dine. Du kan da bruke trådløst på ASUSen, men du slipper å forwarde porter 2 ganger. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 Takk for knall guide! Det lå veldig mye logikk i det med at jeg måtte velge ASUS routeren sin eksterne IP mot den andre routeren. Prøvde det, men desverre funket ikke det heller. Helt sikkert jeg som gjør noe feil, men prøvde den alternative metoden: Satte ASUSen som AP og lar Direct Connect routeren være DHCP og NAT klient. Dette funket ypperlig! Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Takk for knall guide! Det lå veldig mye logikk i det med at jeg måtte velge ASUS routeren sin eksterne IP mot den andre routeren. Prøvde det, men desverre funket ikke det heller. Helt sikkert jeg som gjør noe feil, men prøvde den alternative metoden: Satte ASUSen som AP og lar Direct Connect routeren være DHCP og NAT klient. Dette funket ypperlig! Fin workaround Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Takk for knall guide! Det lå veldig mye logikk i det med at jeg måtte velge ASUS routeren sin eksterne IP mot den andre routeren. Prøvde det, men desverre funket ikke det heller. Helt sikkert jeg som gjør noe feil, men prøvde den alternative metoden: Satte ASUSen som AP og lar Direct Connect routeren være DHCP og NAT klient. Dette funket ypperlig! Fin workaround Det var ikke ment sarkastisk? Litt redd for at jeg har gjort noe galt da jeg er ganske fersk i nettverks-faget! Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Neida, oppsettet ditt er ideelt slik som det er konfigurert nå. Man bør bare ha 1 NAT-ruter på nettverket, og siden du har eliminert den ene, så da er alt i orden. Grunnen til at du bare bør ha en NAT ruter, utenom at du må åpne porter 2 ganger, er at f.eks UPnP ikke vil fungere gjennom 2 rutere, det vil si programmer som automatisk forwarder porter gjennom ruteren uten at du må gjøre det manuelt. Ellers er NAT en dårlig "hack" eller "nødløsning" for å spare på IP-adresser, siden vi er helt tom for IPv4-adresser i disse dager. Det er en genial oppfinnelse, men har likevel sine ulemper fordi den ofte må gjette seg til hva den skal gjøre med trafikk som passerer. Av og til skjer det at ruteren tar feil, og ikke sender data til riktig sted, og da kan det være at et program ikke får forbindelse i noen minutter frem til tilkoblingen har "timed out". Dette merkes mest med UDP-pakker, som er mest vanlig brukt i spill. Dessuten må NAT-ruteren sitte og danne en liste over alle tilkoblinger som er aktive, og gjette når disse er brutt, dette er ganske ressurskrevende, og under høy belastning er det ikke uvanlig at billige NAT-rutere (spesielt de innebygget i leverandørens modemer) krasjer og må startes på nytt. Har du 2 NAT-rutere, sier det seg selv at man dobler sjansen for disse problemene. Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Takk for knall guide! Det lå veldig mye logikk i det med at jeg måtte velge ASUS routeren sin eksterne IP mot den andre routeren. Prøvde det, men desverre funket ikke det heller. Helt sikkert jeg som gjør noe feil, men prøvde den alternative metoden: Satte ASUSen som AP og lar Direct Connect routeren være DHCP og NAT klient. Dette funket ypperlig! Fin workaround Det var ikke ment sarkastisk? Litt redd for at jeg har gjort noe galt da jeg er ganske fersk i nettverks-faget! Nei! Absolutt riktig måte å gjøre det på! Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Neida, oppsettet ditt er ideelt slik som det er konfigurert nå. Man bør bare ha 1 NAT-ruter på nettverket, og siden du har eliminert den ene, så da er alt i orden. Grunnen til at du bare bør ha en NAT ruter, utenom at du må åpne porter 2 ganger, er at f.eks UPnP ikke vil fungere gjennom 2 rutere, det vil si programmer som automatisk forwarder porter gjennom ruteren uten at du må gjøre det manuelt. Ellers er NAT en dårlig "hack" eller "nødløsning" for å spare på IP-adresser, siden vi er helt tom for IPv4-adresser i disse dager. Det er en genial oppfinnelse, men har likevel sine ulemper fordi den ofte må gjette seg til hva den skal gjøre med trafikk som passerer. Av og til skjer det at ruteren tar feil, og ikke sender data til riktig sted, og da kan det være at et program ikke får forbindelse i noen minutter frem til tilkoblingen har "timed out". Dette merkes mest med UDP-pakker, som er mest vanlig brukt i spill. Dessuten må NAT-ruteren sitte og danne en liste over alle tilkoblinger som er aktive, og gjette når disse er brutt, dette er ganske ressurskrevende, og under høy belastning er det ikke uvanlig at billige NAT-rutere (spesielt de innebygget i leverandørens modemer) krasjer og må startes på nytt. Har du 2 NAT-rutere, sier det seg selv at man dobler sjansen for disse problemene. I det innlegget der var det mye spennende. Siden jeg nå har lagt inn DD-WRT på den "innerste" routeren, har den en statistikk over pakker som blir sendt feil. (mener jeg å huske, mulig jeg husker feil). Etter hva jeg har sett, så er dette antallet ganske høyt, noe jeg måtte heve et øyenbryn for. Dette har kanskje noe med at Direct Connect routeren med NAT ikke klarer å sende alle pakkene i rett retning, som du skriver om i din post? Dette er også svært interessant, da jeg har vært MASSIVT plaget med "timed out" med Direct Connect tidligere. Dette utartet seg mye på en ping-graf jeg kjørte mot uio.no, og spesielt i spill som Warcraft III osv. "Spikes" som vi kaller det når vi gamer. Dette er jo håpløst å spille med enkelte ganger. Men dette kan altså være NAT-routeren sin skyld, og ikke direkte linja fra routeren til sentral? (Har trådløst radiobredbånd) Har alltid trodd det var linja, men nå ble jeg litt usikker på om dette kan være et internt problem. (Som nå skal være løst, i bunn og grunn, etter at jeg satte om designet på routerene) Takk for knall guide! Det lå veldig mye logikk i det med at jeg måtte velge ASUS routeren sin eksterne IP mot den andre routeren. Prøvde det, men desverre funket ikke det heller. Helt sikkert jeg som gjør noe feil, men prøvde den alternative metoden: Satte ASUSen som AP og lar Direct Connect routeren være DHCP og NAT klient. Dette funket ypperlig! Fin workaround Det var ikke ment sarkastisk? Litt redd for at jeg har gjort noe galt da jeg er ganske fersk i nettverks-faget! Nei! Absolutt riktig måte å gjøre det på! Flotters! Endret 29. mars 2011 av AnaXyd Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Har DD-WRT selv, men det du sikter til med pakker som er sendt feil gjelder for trådløst, og ikke for hva ruteren i seg selv driver med: Wireless Packet Info Received (RX) 125501584 OK, no error Transmitted (TX) 73415627 OK, 199 errors Hvis tallet er høyt, kan det være at sendereffekten på det trådløse er skrudd for mye opp i forhold til hva radioen på ruteren din tåler. Vanlige rutere sender på 19 eller 28mW effekt hvis jeg ikke husker feil, mens DD-WRT sender på 71mW som standard, og kan skrues opp til 251mW (ihvertfall i min ruter). Men det som skjer når man sender på for høy effekt, er at signalet blir vrengt, og det sterke signalet behøver ikke å bety at signalet er "bra". Det blir på en måte det samme som hvis du skrur volumet på et billig musikkanlegg opp på fullt, lyden blir høy (sterkt signal) men lyden blir også vrengt (dårlig signal). Da oppstår det feil, slik at ruteren må sende de trådløse pakkene på nytt. Men dette er igjen et annet problem (problem med trådløst i seg selv) enn det jeg nevnte med å ha 2 rutere, og har egentlig ingen betydning da pakkene bare blir sendt på nytt. Når jeg testet sånt radiobredbånd som du beskriver, så fikk jeg inntrykket av at det var ganske stabilt, jeg merket ikke mye forskjell fra ADSL-linjen min hjemme med tanke på ping, og tap av pakker. Det gikk til og med an å spille CS (!!!) på det (CS, eller CS-spillere er vel de mest kresne på kvaliteten av en linje)! Men så tror jeg at onkelen min bare bor 300m fra senderen. Men hvis vi tar utgangspunkt i at linjen din er like stabil som onkelen min sin, så er det fullt mulig at det var pga. den ene ruteren at du fikk lag spikes. Hvis problemet ble løst etter du koblet om på nettverket så er det vel nesten bekreftet. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Har DD-WRT selv, men det du sikter til med pakker som er sendt feil gjelder for trådløst, og ikke for hva ruteren i seg selv driver med: Wireless Packet Info Received (RX) 125501584 OK, no error Transmitted (TX) 73415627 OK, 199 errors Hvis tallet er høyt, kan det være at sendereffekten på det trådløse er skrudd for mye opp i forhold til hva radioen på ruteren din tåler. Vanlige rutere sender på 19 eller 28mW effekt hvis jeg ikke husker feil, mens DD-WRT sender på 71mW som standard, og kan skrues opp til 251mW (ihvertfall i min ruter). Men det som skjer når man sender på for høy effekt, er at signalet blir vrengt, og det sterke signalet behøver ikke å bety at signalet er "bra". Det blir på en måte det samme som hvis du skrur volumet på et billig musikkanlegg opp på fullt, lyden blir høy (sterkt signal) men lyden blir også vrengt (dårlig signal). Da oppstår det feil, slik at ruteren må sende de trådløse pakkene på nytt. Men dette er igjen et annet problem (problem med trådløst i seg selv) enn det jeg nevnte med å ha 2 rutere, og har egentlig ingen betydning da pakkene bare blir sendt på nytt. Når jeg testet sånt radiobredbånd som du beskriver, så fikk jeg inntrykket av at det var ganske stabilt, jeg merket ikke mye forskjell fra ADSL-linjen min hjemme med tanke på ping, og tap av pakker. Det gikk til og med an å spille CS (!!!) på det (CS, eller CS-spillere er vel de mest kresne på kvaliteten av en linje)! Men så tror jeg at onkelen min bare bor 300m fra senderen. Men hvis vi tar utgangspunkt i at linjen din er like stabil som onkelen min sin, så er det fullt mulig at det var pga. den ene ruteren at du fikk lag spikes. Hvis problemet ble løst etter du koblet om på nettverket så er det vel nesten bekreftet. Ja, det var wireless jeg hadde fått errorsene fra ser jeg nå. Har satt styrken så lav som 17mW nå, så får vi håpe det blir bedre. Er mulig det ikke kan få blitt noe bedre heller. Er uansett imponert over DD-WRT, som klarer å gjøre om en husmannsrouter til en proff router på få klikk! Jeg må selv si at jeg var rystende imponert når jeg kjørte en pingtest for første gang med radiobredbåndet. Det var mye under 10ms i førsten, men har nå gått opp en del, sikker mye grunnet større belastning på hovedantenna. Jeg har nå et gjennomsnitt på 25ms mot uio.no, noe som er bra nok til å spille CS som du sier. Er litt usikker på om pakketapsproblemet var hos oss eller ei, men nå skal det iallefall være strøkent hos oss mtp nettverket. Dette blir bra gitt! Og nå som jeg også har slengt opp PRTG Network Monitor har jeg full oversikt over begge routerne om noe begynner å fuske! Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Har DD-WRT selv, men det du sikter til med pakker som er sendt feil gjelder for trådløst, og ikke for hva ruteren i seg selv driver med: Wireless Packet Info Received (RX) 125501584 OK, no error Transmitted (TX) 73415627 OK, 199 errors Hvis tallet er høyt, kan det være at sendereffekten på det trådløse er skrudd for mye opp i forhold til hva radioen på ruteren din tåler. Vanlige rutere sender på 19 eller 28mW effekt hvis jeg ikke husker feil, mens DD-WRT sender på 71mW som standard, og kan skrues opp til 251mW (ihvertfall i min ruter). Men det som skjer når man sender på for høy effekt, er at signalet blir vrengt, og det sterke signalet behøver ikke å bety at signalet er "bra". Det blir på en måte det samme som hvis du skrur volumet på et billig musikkanlegg opp på fullt, lyden blir høy (sterkt signal) men lyden blir også vrengt (dårlig signal). Da oppstår det feil, slik at ruteren må sende de trådløse pakkene på nytt. Men dette er igjen et annet problem (problem med trådløst i seg selv) enn det jeg nevnte med å ha 2 rutere, og har egentlig ingen betydning da pakkene bare blir sendt på nytt. Når jeg testet sånt radiobredbånd som du beskriver, så fikk jeg inntrykket av at det var ganske stabilt, jeg merket ikke mye forskjell fra ADSL-linjen min hjemme med tanke på ping, og tap av pakker. Det gikk til og med an å spille CS (!!!) på det (CS, eller CS-spillere er vel de mest kresne på kvaliteten av en linje)! Men så tror jeg at onkelen min bare bor 300m fra senderen. Men hvis vi tar utgangspunkt i at linjen din er like stabil som onkelen min sin, så er det fullt mulig at det var pga. den ene ruteren at du fikk lag spikes. Hvis problemet ble løst etter du koblet om på nettverket så er det vel nesten bekreftet. Ja, det var wireless jeg hadde fått errorsene fra ser jeg nå. Har satt styrken så lav som 17mW nå, så får vi håpe det blir bedre. Er mulig det ikke kan få blitt noe bedre heller. Er uansett imponert over DD-WRT, som klarer å gjøre om en husmannsrouter til en proff router på få klikk! Jeg må selv si at jeg var rystende imponert når jeg kjørte en pingtest for første gang med radiobredbåndet. Det var mye under 10ms i førsten, men har nå gått opp en del, sikker mye grunnet større belastning på hovedantenna. Jeg har nå et gjennomsnitt på 25ms mot uio.no, noe som er bra nok til å spille CS som du sier. Er litt usikker på om pakketapsproblemet var hos oss eller ei, men nå skal det iallefall være strøkent hos oss mtp nettverket. Dette blir bra gitt! Og nå som jeg også har slengt opp PRTG Network Monitor har jeg full oversikt over begge routerne om noe begynner å fuske! Dette utviklet seg til en meget lærerik tråd! Vet du noe om hvilken type radio det er snakk om? Da har du absolutt mulighet til å finne synderen om det skulle skje noe Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Ja, ble mye nyttig lærdom her! Fint at kanskje folk senere kan finne frem til dette, og lese seg opp raskt og enkelt. Radiobredbåndet bruker MikrotikOS som firmware på routerne, men selve produsenten av kortene aner jeg ikke noe om. Det er altså både antenne og router i en boks, så det er ganske så genialt. MikrotikOS har jo vanvittig mye funksjoner, mer enn DD-WRT og alt tilsammen. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Tror det er WiMAX som benyttes, selvom jeg aldri konkret har fått det bekreftet via noen av radionettleverandørenes nettsider. http://en.wikipedia.org/wiki/WiMAX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå