Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nyttig info til folk som ønsker å pusse opp badet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ou au for en krangel dette kommer til å bli om noen år når badene begynner å lekke.

Hvem har ansvaret for å utbedre feilene som blei gjort når badet blei bygget for vedkommende har ansvar i intet mindre en 12 år + et saksbehandlingsår så i praksis 13 år.

Lenke til kommentar

Jeg stoler ikke en døyt mer på fagfolk enn amatører, som (be)vist her:

http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article446884.ece

EDIT:

Kan jo også trekke inn tannlegesaken som er ganske varm akkurat nå :p

Private firma vil bare en ting. Tjene penger å gå med store overskudd. Hvordan gjøre dette? Spare inn på materialer å ta høy timepris.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

EDIT:

Private firma vil bare en ting. Tjene penger å gå med store overskudd. Hvordan gjøre dette? Spare inn på materialer å ta høy timepris.

Jeg har firma hjemme akkurat nå for å pusse opp badet og du har så sørgelig rett.

Jeg har vært nødt til å følge med hele tiden for at ting skulle bli rett.

Dåg har fagfolk mere erfaring en amatører og sånnset burde ha muligheten til å unngå de kjente fellene.

Men uansett så vil de bli ganske mange interresante krangler fremover om hvem som har ansvar når badet lekker for arbeidet må holde i 13 år før de ansvarlige er fri.

Lenke til kommentar

Sier denne noe om å kjenne noen med sertifisering? Er ikke poenget at amatører selv igjen skal få lov til å gjøre jobben, og selv ta ansvaret?

Neida, men har man litt vett så burde man få noen med peilig til å hjelpe seg selv om man gjør det selv :)

Men klart, de som ikke gjør det får kanskje ett problem før eller siden.

EDIT:

Jeg har firma hjemme akkurat nå for å pusse opp badet og du har så sørgelig rett.

Jeg har vært nødt til å følge med hele tiden for at ting skulle bli rett.

Dåg har fagfolk mere erfaring en amatører og sånnset burde ha muligheten til å unngå de kjente fellene.

Men uansett så vil de bli ganske mange interresante krangler fremover om hvem som har ansvar når badet lekker for arbeidet må holde i 13 år før de ansvarlige er fri.

Klart de har mer erfaring o.l.

Men hvordan er det om f.eks. 10 år hvis badet ditt lekker å firmaet er konk?

Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt trangsynt, men jeg ser for meg at følgende senario ikke er umulig:

- Reglene trår i kraft 1. Juli og alle må bygge bad gjennom godkjente firma

- Noen firma skiller seg ut som ekstremt billige, og folk velger selvfølgelig disse siden arbeidskraft er latterlig dyrt i forhold til inntekt

- Disse firmaene var billige av en grunn, badene lekker

- Disse firmaene går konkurs, reglene virker mot sin hensikt pga. at de som vanligvis ville brukt bekjente med gode nok kvalifikasjoner ikke hadde muligheten til dette

Bekjente er selvfølgelig ikke svart arbeid, det må da være lov å gjøre hverandre tjenester.

EDIT: Eller er det slik at hvis man har brukt ett firma til slik så punker forsikringsselskapene gladelig ut? (tviler)

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Lekkasje i membran dekkes ikke av noe forsikring så lenge det gjelder sitt eget bad, det står oppførst som egne punkt i avtalen.

Eneste dekningen man kan få er om det lekker fra naboen over og man får skade på egen bolig av dette.

Dåg burde folk forstå at det er en grunn til at enkelte firma er mye billigere en andre.

Det får i hverfall alarmen her til å ringe.

Lenke til kommentar

Det er ikke krav til våtromssertifikat da dette er noe ekstra som firmaet tilbyr. Det er valgfritt å bruke så lenge håndverker følger de byggtekniske forskriftene.

Det der høres ut som en stor selvmotsigelse for uten våtromssertifikat er det værre å vite hva kravene er om man ikke kjenner til de, og å ta våtromssertifikat gjør at håndtverkeren vet om kravene.

Lenke til kommentar

Sjekk det selv.. Er forresten selv rørlegger :)

edit: leser du de byggtekniske forskiftene så vet du hvilke krav et våtrom må oppfylle.. BVN er bare en ekstra utdannelse/kurs etc som gjør rørleggeren enda mer oppmerksom under bygging av våtrom

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Du er rørlegger og jeg er elektriker med våtromssertifikat.

Det låg en og annen aha opplevelse i det kurset med ting jeg ikke kjente til.

Tek 10 er det heller ikke alle som har liggende.

BVN er bygget på TEK og en mange av kravene i BVN er akkurat de samme som i TEK så man slipper ikke unna uansett.

Lenke til kommentar

Xander^: Det var veldig nyttig info :)

Og siden du er rørlegger kan jeg snike inn ett lite spørmål :p Hva koster en rørlegger hvis man har ca. en dags rørleggerarbeid? (Skjønner at dette er stedsavhengig, men du har kanskje sånn ca. peiling)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...