Gå til innhold

Lån, binde renten eller ikke?

Admiral1

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg sitter på et lite lån, så store rente hevninger betyr egentlig ikke så mye for meg. Men sånn teoretisk, vil det over en 5 års periode lønne seg å binde renten? Hva mener du?

Jeg startet å tenke på å binde renten allerede lenge før jul, men ble frarådet dette.

Mine argumenter for å binde renten er at økonomien i verden sikkert går til helvete snart, og at den renten som er nå er laterlig lav og vil aldri holde seg der.

Motargumentene jeg hører er at den norske kronen er alt for sterk, og at en rentehevning vil styrke denne og skape spekulasjon i NOK.

Hva sier du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at man ikke bør velge fastrente dersom det er lønnsomhet som er målet.

Tenk snarere på fastrenten som en forsikring dersom du ikke har råd til uventede rentehopp.

Jeg ville vært forsiktig med å anta en bedre oversikt over det fremtidige økonomiske landskap enn den banken din har.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at man ikke bør velge fastrente dersom det er lønnsomhet som er målet.

Tenk snarere på fastrenten som en forsikring dersom du ikke har råd til uventede rentehopp.

Jeg ville vært forsiktig med å anta en bedre oversikt over det fremtidige økonomiske landskap enn den banken din har.

Lykke til.

Jeg har ikke snakket med banken min om dette, og tror heller ikke det vil gi den mest objektive meningen heller.

Målet ved denne posten var ikke bare for mitt eget låns del, men også for å skape en spekulasjon i hvordan renten kommer til å oppføre seg framover.

Lenke til kommentar

Statistisk sett lønner det seg ikke å binde renten. Men det kan kanskje være lønnsomt å binde renten nå uten at jeg skal spekulere i det.

Et alternativ til å binde renten er å sette inn forskjellen på dagens flytende og faste rente på høyrentekonto eller fond. Da kan man ta fra sparekontoen for å klare evt høyere rente i fremtiden.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10091527

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...