noob11 Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Jeg sjekket selvangivelsen nå og ser at skatteetaten har oppført min 1,3 liters Opel Combo fra 2005 med en nypris på 538461. Er ikke det riv ruskende galt? Er det noe rart med prissettingen jeg ikke har fått med meg? Kan noen forklare den for meg? Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Gratulerer med Norges dyreste Combo, er den laget av gull? Det er bare å rette på det før du sender inn selvangivelsen. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 Takk for svar. Jeg tenkte nok at skatteetaten hadde gjort noe krøll der, men tenkte det var best å sjekke at det ikke var noe jeg missforstod Lenke til kommentar
PerB Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Alle nybilprisene finner du på www.skatteetaten. no. Her er listen for 2005 årgangen: http://www.skatteetaten.no/Upload/PDFer/bilpriser%20-%20listepris/Bil_2005-.pdf Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Alle nybilprisene finner du på www.skatteetaten. no. Her er listen for 2005 årgangen: http://www.skatteetaten.no/Upload/PDFer/bilpriser%20-%20listepris/Bil_2005-.pdf Var inne på den jeg også nå, hva gjør man om man ikke finner bilen sin der? Feltet for verdien på bilen min er tom i selvangivelsen... Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 Alle nybilprisene finner du på www.skatteetaten. no. Her er listen for 2005 årgangen: http://www.skatteetaten.no/Upload/PDFer/bilpriser%20-%20listepris/Bil_2005-.pdf Hvorfor har da skatteetaten satt prisen ca 400000 høyere enn deres egne lister? Hadde det ikke vært for at jeg måtte fylle ut siden jeg tjente den store summen av 3000 på aksjer i fjor så hadde jeg nok ikke sett det punktet i det heletatt. Hvis det ikke er automatikk i at skatteetaten følger sine egne lister så kan det jo være tusenvis av mennesker som skatter av flere hundre tusen mer i formue enn de skulle hatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Feil hos meg også. Kjøpte "ny" bil for 2 år siden, satte denne riktig ihht listene på skatteetaten i fjor, men i år har den plutselig fått en nypris, og dermed også ligningsverdi, på nesten 200.000 mer. Bare å rette, seff, blir spennende (NOT) å se om dette skjer neste år også. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Men hvorfor har ikke skatteetaten lagt på listepris i selvangivelsen. Det burde jo vært en enkel sak å kjørt mot listene som de har lagt ut på skatteetaten.no? Eller sitter kanskje ikke skatteetaten på detaljert informasjon om hva slags type bil vi har? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Eller sitter kanskje ikke skatteetaten på detaljert informasjon om hva slags type bil vi har? Merke, årsmodell og kjennetegn står i alle fall på forhåndsutfylt selvangivelse, men ikke selve bilmodellen. (om min Toyota er en Avensis eller en Hilux, f.eks.) Dette vil kanskje bedre seg en gang i framtida, når Vegvesenet får bedre orden på Autosys- systemet sitt... Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Tror jeg tar sjansen på å "nedjustere" verdien av bilen min, lite sannsynlig at skatteetaten har informasjon om at den har automatgir og er en highline utgave. Så får jeg heller spille dum hvis jeg blir avslørt Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Jeg mener å huske at det fungerer slik når skatteetaten skal verdsette bilene deres: - De ser på listeprisen hos hovedimportøren da bilen var ny (listepris som ny) - Etter hvert som årene går nedjusteres denne listeprisen med noen prosentsatser - Når bilen er eldre enn et visst antall år (15-20) verdsettes til 1,500 kr. 2005 er en såpass ny årgang at bilen din minst skal stå oppført med 40-60 % av listepris som ny. Det er en stund siden jeg har hatt skatterett, da. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Jeg mener å huske at det fungerer slik når skatteetaten skal verdsette bilene deres: - De ser på listeprisen hos hovedimportøren da bilen var ny (listepris som ny) - Etter hvert som årene går nedjusteres denne listeprisen med noen prosentsatser - Når bilen er eldre enn et visst antall år (15-20) verdsettes til 1,500 kr. Det er 1.000kr for biler over en viss alder (men veteraner på over 30 skal imidlertid settes til markedsverdi), ikke 1500. Litt pussig, egentlig, at Skatteetaten faktisk verdsetter biler i aldersområdet 15(?)-30år enda lavere enn vrakpanten på 1500, men sånn er det. Ellers, så virker det ikke som Skatteetaten ser på listeprisen som ny, det overlater de til skatteyteren å gjøre, men når de først har fått inn opplysningene om listepris og alder, så går antakelig videre justering senere år (i forhold til prosentsatsene) automatisk. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Rettledningen til utfylling av selvangivelsen forklarer litt om versettingen (tydligvis en del som svarer i tråden som ikke har lest punkt 4.2.5): 2005 modeller settes til 30% av nypris. 2003-1995 modelelr settes til 15% 1994-1981 settes til NOK 1000,-. Eldre (30 år + veteran) til antatt salsverdi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 ... men når de først har fått inn opplysningene om listepris og alder, så går antakelig videre justering senere år (i forhold til prosentsatsene) automatisk. Det har de alltid gjort tidligere, men som jeg påpeker i mitt innlegg over, har jeg i år fått oppjustert nybilprisen med 200.000 etter at jeg satte den riktig i fjor (ihht til listene på skatteetaten.no). Lenke til kommentar
paroa Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Jeg har en ford mondeo 1998 modell til 43000kr iflg. skatteetaten, jeg kjøpte den for 18000kr, så kanskje det er smart å selge nå? Det blir jo en fin gevinst det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå