Gå til innhold

Teleskop til astrofoto og jord-foto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teleskop-Express: 514,29 Euro (eks vat) = 3997 kr i utgangspris

+ 20 Euro frakt + 25% mva + 150 kr fortollingsgebyr = 5341 kr

First Light optics selger den til 329 GBP (eks vat) = 2880 kr i utgangspris

Jeg har ikke sjekket frakt osv men regner med det kommer bortimot 1000 kr billigere ut

B&H og Amazoon selger den til 499 USD. Det er 2614 kr i utgangspris. Med Jet Carrier kan det hende det blir mer enn en tusenlapp å spare.

En brukt-annonse på Astro-forum.dk var også ganske bra så det kan se ut som det lønner seg å vente på gode tilbud eller legge ut ønskes kjøpt-annonser der.

Jeg burde helt klart sjekket prisene bedre før jeg bestilte. Tabbe, men jeg får legge det bak meg fortest mulig og heller glede meg over teleskopet når det kommer om 1,5 uke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

First Light Optics sender ikke meade, Celestron, Orion, Skywatcher eller andre kjente merker til Norge med mindre det dreier seg om spesielle tilbud som demoutstyr, end-of-line, eller annet av den typen. De får ikke lov av produsentene, som vil beskytte de norske importørene.

Det samme gjelder B&H og Adorama, som ikke sender slikt til Norge overhodet, uansett tilbud. JetCarrier kan kanskje duge, men jeg vet ikke om jeg ville satt mange tusen på spill for å teste det.

Lenke til kommentar

Jeg kom over en liste over astronomibutikker og sjekket raskt innom noen av de. Noen hadde det nevnte teleskopet til omtrent samme priser (~3000 kr eks vat og før frakt). Jeg vet ikke om noen av de sender til Norge, men det er sikkert verd et forsøk å sjekke ut.

Angående B&H og Jet Carrier så er det vel sånn at enten avviser de ordren (og trekker ikke noe fra konto) eller så godtar de ordren (og trekker fra konto). Sender de pakken ut av lagret så tviler jeg sterkt på at de vil blande seg inn i transportøren sin jobb eller plutselig dukke opp på Jet Carrier sin adresse og be de stoppe videresendingen av deres pakker. Jeg tror altså ikke det er noen gambling med tusenlapper.

Jeg vet ikke om det finnes noe tilsvarende Jet Carrier i UK.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Teleskopet ankom i går og jeg har rukket å teste det litt.

Førsteinntrykk.

- Veldig mye emballasje. Først tre digre pappesker inni hverandre som matryoshka-dukker. Deretter fire mindre pappesker, to av de var tom (og nesten, det lå et okkular inni en haug bobleplast i den ene). I de to siste var det stort sett isopor, en pappeske til, teleskopet og stativet.

- Nesten ikke noe ubehagelige lukter av ny plast, elektronikk og lakk.

- Solid byggekvalitet, lett å montere. Jeg tok meg god tid til å gjøre det nøye og forsiktig første gang og det tok meg 20 minutter.

- Intet liv. Mulig jeg bare ikke har funnet på-knappen ennå men det ble i hvert fall ingen reaksjon i displayet når de åtte nye batteriene var på plass. Jeg fant på-knappen.

- Manuelt posisjonert til fjellheisen 8 km unna her fikk jeg i hvert fall en følelse. Jeg liker inntrykket så langt.

- Ok lysmengde i okkularet. Passe forstørrelse i forhold til forventningene. Jeg var litt småskeptisk til 1,25" okkular, ettersom 2" skal være mye bedre, men ble egentlig ganske imponert over 1,25".

- Seerforholdene har så langt vært helt elendige med disig luft og tykt skydekke. Håper jeg får litt klar himmel og mulighet til å se månen snart.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå har jeg også fanget interesse for stjernekikkert. Men med en slik kikkert kan man, under riktige forhold, ikke bare ta bilder av stjerner, men også stjernetåker? Det finnes jo mange fantastiske videoer hvor det er bilder inn mot sentrum av melkeveien. Er dette mulig å oppnå med en slik stjernekikkert?

Lenke til kommentar

Nå har jeg også fanget interesse for stjernekikkert. Men med en slik kikkert kan man, under riktige forhold, ikke bare ta bilder av stjerner, men også stjernetåker? Det finnes jo mange fantastiske videoer hvor det er bilder inn mot sentrum av melkeveien. Er dette mulig å oppnå med en slik stjernekikkert?

Det meste er mulig men det krever erfaring. Noen stjernetåker og galakser er fine mål for vanlige objektiver, man trenger ikke teleskoper for å ta fine bilder av himmelen. Andromedagalaksen er fint synlig med et 30 mm objektiv. En del stjernetåker og galakser er like store som månen.

Det du trenger er et skikkelig stativ som kan følge stjernehimmelen perfekt over lang tid, og du må bo et sted der det er mørkt nok til å greie eksponeringstider på 5-20 minutter.

En del motiver som planetene er små og da trenger du et skikkelig teleskop og godt vær med lite turbulens.

Lenke til kommentar

Andromedagalaksen er fint synlig med et 30 mm objektiv. En del stjernetåker og galakser er like store som månen.

Andromedagalaksen er like vid som seks ganger fullmånen, men det meste av den er så lyssvak at du må ha lange eksponeringer for å se noe annet enn den sentrale biten.

Lenke til kommentar

I følge mine beregninger vil 200mm (APS-C/1,5x crop) passe bra med Andromeda. Med 200mm får man ganske lyssterk optikk til overkommelige priser.

Nikon D3s/D3x + 300mm f/2,8 hadde kanskje vært drømmekombinasjonen for Andromeda-bilder hvis jeg slapp å betale. :)

Man må uansett ha et system for å følge jordrotasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg har altså så planer om å kanskje legge noen lapper i en dugende stjernekikkert med fotoadapter for Canon-kameraet mitt. Men jeg har hørt at man ikke kan få noen bilder av galakser eller stjernetåker fra Norge. Men de jeg har hørt det fra er jo ikke akkurat eksperter. Det er bare spekulasjoner fra ting som er lest på nettet, så derfor lurer jeg på om noen av dere vet noe om det. Tenker det er lurt å vite før jeg legger masse penger i en stjernekikkert.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å ta astrofoto av stjernetåker fra Norge. Det du må være klar over at det krever mye tid og øvelse for å få det til. Det er ikke sånn at man plutselig sier nå skal jeg ta astrofotografere, kjøper utstyr til 5000-10000kr og så får man slike flotte hubble bilder i løpet av en uke. Du bør lese denne gode innføringen til astrofoto som du kan laste ned her:

Astrofoto av Jesper Sørensen

Her kan du se astrofoto tatt fra Norge.

NAS Forum

Og fra Danmark, Norge og Sverige:

Astro-forum.dk

Først og fremst vil jeg anbefale deg å bli kjent med stjernehimmelen ved hjelp av Stellarium som du kan laste ned gratis og en 7x50 kikkert altså 7 ganger forstørrelse og 50mm lysåpning feks:

Jula.no Vanntett Marinekikkert

Den kjøpte jeg når de hadde samme type på Biltema, den dugger ikke noe som er kjekt.

Her kan du få observasjonstips:

Astronomy Writing Avoiding dissapointment for beginner etc.

Om du vil hoppe rett på bilder, er kameraet med en vidvinkel objektiv på stativ en grei begynnelse. Men for å få til lengre eskponeringer må du ha en montering som følger himmelen, helst en ekvatorialmontering av god kvalitet feks Heq5.

Ellers har Pentax sluppet et stilig tilegg til sine nye DSLR kamera som bruker den innebygde stabiliseringen til å følge stjernehimmelen. Her kan du se bilder, når du har registrert deg:

http://www.astronomyforum.net/astronomy-digital-cameras-forum/113354-post-your-astrophotography-images-tracking-results-pentax-astrotracer-o-gps1-unit.html

Lykke til ;)

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...