Gå til innhold

GeForce 460 vs 550 Ti

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt gfx kort og er litt undrene da jeg har et "budsjett" og ønsker ikke å bruke alt for mye penger på å oppgradere mitt 8600 GTS :p

Casen er at først fant jeg GTX 460, hos mpx (eksempel), men etter å ha kikket litt vil jeg jo heller ha GTX 550 Ti hos mpx (eksempel igjen)

550ien er fremdeles billigere, på papiret er jo dette et nyere og bedre kort.... hvordan kan det ha seg?

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først så skjønte jeg ikke helt hvorfor 460 slår 550. På papiret er 550 bedre på alle punkter unntatt pixel fillrate, der slår den 550 som har 28 GTex/s med 37 GTex/s.

460 får da 2863 i 3dmark score, og 550 får da 2524... jeg er overrasket! takk for linkene, jeg bytter ut til å finne meg et GTX 460 kort!

Lenke til kommentar

GTX550-Mid-Range-Group-Test.gif

som du ser på bildet så er det det flere forskjeller. 460 har bl.a 256-bit minnebåndbredde og flere CUDA-cores, så forskjellen i ytelse kan nok forklares der

Det var rart. Jeg har aldri før sett en 768MB-utgave av GTX 460 som har 256-bit minnebåndbredde. Generelt har 768MB-utgaven 192-bit, mens 1GB-utgaven har 256-bit. Du ser bl.a. i testen fra tomshardware som Lambern linker til, at 768MB-utgaven der har 192-bit, samme som GT 550.

Utfordring: finn et GTX 460 768MB med oppgitt 256-bit i en norsk nettbutikk ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Good call. Tok for gitt at den tabellen fra KitGuru var korrekt, men de har mulingens blingsa mellom 1gb og 768mb versjonen av gtx460

Men når alt kommer til alt virker det som 768mb versjonen av gtx 460 har litt mer kraft under panseret enn 550ti uansett...

edit: gode gamle leif

Endret av Lambern
Lenke til kommentar

Ja, såvidt jeg kan se ut ifra begge testene scorer 768-utgaven jevnt over noe bedre enn GT 550. 1GB-utgaven av GTX 460 bør ligge noe over dette igjen, og prisforskjellen mellom disse to er nesten ikke-eksisterende (Komplett: 1195 for 768MB, 1349 for rimeligste 1GB)

I denne testen slår 1GB-utgaven 768MB-utgaven på samtlige punkter, unntatt 3Dmark Vantage CPU score (32230 poeng mot 32387 poeng). Dette er dog det eneste punktet i testen der skjermkort egentlig skal være irrelevant ;)

På noen punkter ligger de ganske jevnt, mens forskjellen igjen er endel større på andre punkter. Den lave prisforskjellen tatt i betraktning hadde jeg definitivt gått for 1GB-utgaven av GTX 460.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Bygde en rigg her om dagen med i5 2500k, 4Gb ram, SSD-disk og Zotac 550 Ti AMP, kjører wow cataclysm stabilt på 60fps på 1920x1080 ultra, og har testet både Dragon age2 og Crysis2 på 1920x1080 uten lagg. Ble veldig overrasket over hva denne riggen klarte. I tillegg er zotac kortet så å si helt stillegående, også ved full last, så det kan trygt anbefales om man trenger ett billig spill-skjermkort!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...