Plug Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Hei! Jeg hadde bestemt meg for denne: Acer Aspire TimelineX 5820TG Primært skal den brukes som student-pc, og jeg har lyst på lang batteritid. I tillegg så hadde jeg bl.a. tenkt å spille TotalWar-spillene på den (men da tilkoblet strøm-nettet). Men så ser jeg under produktanmeldelser: "TIl spilling er den ubrukelig. Maskinen kobler seg ned et bare noen få minutter med spilling av selv enkle spill som total war medieval 2." Kan dette være riktig? Er denne et alternativ? : ASUS N53Jn 15.6" Full HD Andre forslag? (Ønsker i hvert fall 5-6 timer batteritid til vanlig nettbruk og tekstbehandling). (Budsjett: 8000 +/- 2000, dvs maks 10 000) Og jeg lurer på hva "sandy bridge" er...? Endret 26. mars 2011 av Plug Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Hadde ingen problemer på min 5820TG spillmessig, heller ikke min 3820TG som jeg har nå har jeg slike problemer med. Tvert imot, den er super til spill sett ut fra størrelsen på maskinen. Er nok heller en som har vært uheldig og fått en maskine med feil på. Sandy bridge er siste CPU serien fra intel, som yter ca 15% bedre enn forrige CPU serie sett i forhold til klokkehastighet/effektforbruk. Man ser det er en sandy bridge CPU om modellnummeret på prosessoren har 4 siffer, som f.eks 2410M. Acer sine nye maskiner i timelinex serien med sandy bridge kommer trolig ikke på lager før uti mai. Modellene på disse er 3830/4830/5830, de kommer med nvidia GT540M skjermkort om ønskelig (TG modellene, T modellene har ikke dedikert skjermkort) og oppgitt batteritid på opptil 9 timer med standard 6 cell batteri. Skal også kunne fås med 9 cell som da burde gi opptil 14,5 timer batteritid om norske butikker tar dem inn. Asus N53SV http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618469 er også en fin maskin, men klarer nok ikke mer enn 3-4 timer på batteriet ved vanlig nettsurfing. Dette er en nyere versjon med mye bedre ytelse og litt bedre batteritid enn N53JN som du linker til. Endret 26. mars 2011 av OC-Freak Lenke til kommentar
Plug Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 Ok. Takk for svaret! Andre som har erfaringer med Acer'en, eller andre forslag? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Acer har ganske laber byggekvalitet på Timeline-serien sin. Ved innkjøp av en slik kan du nesten forvente en tur eller to inn på verkstedet i løpet av like mange år. Asus legger seg på den andre enden av skalaen med veldig lav reperasjonsrate. Sandy Bridge er en ny generasjon prosessorer fra Intel. De er et stor framskritt fra sist generasjon altså, både med tanke på ytelse, men også energiforbruk. De fleste modeller med Sandy Bridge har lang batteritid. Et brennferskt eksempel jeg ønsker å trekke frem er Asus N53SV. Det virker som midt i blinken for deg. http://www.komplett....aspx?sku=618469 Endret 26. mars 2011 av Agentspoon Lenke til kommentar
Plug Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 Hvor lang batteritid kan jeg forvente med litt surfing og tekstbehandling (om hverandre) ? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Tja, Multicom Compal PBL21 holdt koken rett i underkant av 6 timer med 5100mAH batteri. Denne har litt lavere kapasitet på 4400mAH, men kun to kjerner på prosessoren. Det er litt vanskelig å si helt nøyaktig når maskinen ikke har blitt testet enda, men batterilevetiden burde være relativt god, ja. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Ut fra de resultatene jeg har sett holder N53SV rett over 3 timer med nettsurfing med WLAN påskrudd. Testsitat: Battery performance of the Asus N53SV's six-cell battery was average, it lasted 1 hour 10 mins in our synthetic tests on high performance mode. Expect close to 3 hours of browsing the web over Wi-Fi, possibly more if you go crazy with the power save mode. kilde: http://review.techworld.com/personal-tech/3263520/asus-n53sv-review/ Testsitat2: In the high power test will come true fears. With close to one hour running time, the battery turns out to be much too small. However, to get in the determined 59 minutes thanks to the Nvidia 540M a very high system performance. At low load - here goes the Intel HD 3000 chip - the N53SV missed the mark by four hours. Although this period is sufficient for many cases, still is at this point the question is why recourse to such a small battery. Even with optimal settings - including wireless disabled, minimum display brightness - to extend the term of only half an hour. 59 minutter på høy belastning, 3 timer og 48 minutter på liten belastning. Kilde: http://forums.techarena.in/reviews/1390741.htm Selv syns jeg dette er litt lite, dessverre. Jeg deler heller ikke oppfatningen av at det er unormalt mye problemer med timelinex serien til Acer. Min 3820TG virker ihvertfall utmerket enda, hadde også en 5820TG i en liten periode, og heller ikke den var det problemer med (Bytta den ut med 3820TG som er enda mindre og lettere ). Som sammenligning klarer jeg rundt 4-5 timer med belastning på min 3820TG, 10-11 timer med nettsurfing på WLAN, og opptil 13 timer med WLAN avskrudd. Har modellen med 9 cell batteri. Endret 26. mars 2011 av OC-Freak Lenke til kommentar
Thomas N/A Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Jeg bruker å få rundt 4,5 timer med WLAN - Outlook, Word/Excel, RDP, VPN, et par andre programmer og suring rundt på nettet. Dette i Entertainment-mode og brightness på 5. Lenke til kommentar
NiJoh Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Jeg har Acer Timelinex 4820TG med I7-640 prosessor og resten det samme. Jeg vil bare si at det er en konge pc. Klarer NFS hot pursuit på max grafikk Lenke til kommentar
Plug Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Takker så mye for mange nyttige svar så langt. (Jeg antar at Thomas N/A har Asus'en). Ca 4 timer blir litt i minste laget. Er det mulig å kjøpe et 9-cells batteri til Asus'en? (Fortrinnsvis i stedet for det som følger med...) Om jeg går opp i pris, vil jeg da kunne få kraftigere maskin, og samtidig lenger batteritid? De av dere som har erfaring med Acer-maskinen. Blir den veldig varm? Hvilken betydning har det eventuelt? Endret 26. mars 2011 av Plug Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Er ikke noe større batteri til asusen så vidt jeg vet. Du kan jo ta en titt på min acer 5820TG test her (er ifra fjor sommer dog): http://forum.notebookreview.com/acer/493151-acer-aspire-timelinex-5820tg-review-discussion.html "Problemet" er at de fleste maskiner med større batteri enn normalt har svake skjermkort og derfor ikke egner seg til spilling. Mener dell har noen modeller der du kan velge 9 cell batteri i stedet for 6 cell, mulig det er verdt en titt? HP Envy maskinene kan også være aktuelle. Endret 26. mars 2011 av OC-Freak Lenke til kommentar
NiJoh Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 den blir ikke veldig varm. bråker litt når jeg spiller hot pursuit, men det gjør også alle de andre bærbare pcene jeg har spilt på. et knallkjøp Men jeg så ikke på batteriet når jeg kjøpte min pc. fikk min for 8k og da var den det beste jeg kunne få i prossesor kombinert med grafikk kort (veldig bra prosesor greit skjermkort) Lenke til kommentar
Thomas N/A Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Takker så mye for mange nyttige svar så langt. (Jeg antar at Thomas N/A har Asus'en). Ca 4 timer blir litt i minste laget. Er det mulig å kjøpe et 9-cells batteri til Asus'en? (Fortrinnsvis i stedet for det som følger med...) Om jeg går opp i pris, vil jeg da kunne få kraftigere maskin, og samtidig lenger batteritid? De av dere som har erfaring med Acer-maskinen. Blir den veldig varm? Hvilken betydning har det eventuelt? Ja, det er Asus'en jeg sikter til - glemte kanskje å skrive det ;-) Jeg vet ikke om det er mulig å gå til et 9-cells batteri på denne - finner ingenting fra leverandøren.. Om du virkelig vil ha lang batteritid - så er jo U-serien til Asus genial! 10 timer+! Problemet er jo at den har gått ut av produksjon såklart. Komplett har igjen 1 som demovare her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605615 Har testet denne og klarer 10 timer ved normalbruk uten problemer. Nå vet jeg ikke hvor mye specs Total War-spillene krever, men er et G310-kort i denne. Ingen Sandy Bridge, men er en i5-prosessor. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Min 4820tg går fint over 10 timer på 9-cell batteriet, og om jeg stiller ned lysstyrken og kun surefer på forumet og bruker msn så er rekorden litt over 14 timer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå