Gå til innhold

Halvmaraton 10. April!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og en kompis har, etter en relativt vellykket joggetur forrige søndag impulsmeldt oss på halvmaraton i Fredrikstad 10. April.

Det er, altså ca 2 uker til. Det jeg lurer på er om noen her har noen tips til trening/kosthold frem til da slik at jeg kan yte best mulig. Å fullføre vet jeg at jeg klarer, men jeg er ikke særlig keen på å bli slått av gamle damer med gåstaver.

Litt om meg:

Frem til russetiden startet i fjor hadde jeg bokset i nøyaktig 8 år. For å si det rett ut var jeg i veldig god form både styrke og kondisjonsmessig. Deltok i NM i boksing, og deltok i en del turneringer også, med 2 sølvmedaljer i turneringene, og en kvartfinale i NM.

Russetiden ble lang, og tok i grunn ikke slutt før Januar i år. Da snakker vi en periode fylt med mye røyking (var veldig av og på, men skal jeg finne et snitt kan vel 10 om dagen stemme), lite trening (selv om jeg i perioder på opptil flere uker :w00t: i strekk var veldig ivirig), og selvfølgelig fylla minst 2 dager i uka.

I slutten av Januar startet jeg å trene styrke og boksing igjen, og kuttet samtidig ned røykinga til en 2-3 om dagen. Jeg merker at fundamentet er der, da jeg allerede løfter mer enn det jeg gjorde på mitt beste tidligere, og fortsatt klarer meg bra i ringen.

På nevnte søndag var jeg og en kompis ute 1 time og 37 minutter i en svært kupert snøløype i skogen, og løp på den tiden 15.5 km. Selv om det ikke er veldig bra ble jeg selv overrasket over at det ikke var værre. Jeg veier nå +/- 72 kg (matchvekt på 69) og er 19 år gammel.

For å få ned noe av det jeg lurer på er feks hva slags type trening jeg bør velge. Bør jeg kutte ut styrke frem til maratonet? Bør jeg trene langdrag, eller intervall, eller en blanding? Er det hensiktsmessig å gå ned en 2-3kg før rittet, eller vil det bare tappe meg for energi? Bare ved å kutte ut kreatin bør jeg vel spare noen gram. Hva slags kosthold lønner seg? Min erfaring er at jeg fungerer godt på et kosthold som inneholder mye fett.

Om noen har kommet seg gjennom en semi wall of text og har lyst og gi meg noen tips er jeg takknemmelig.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Hva om jeg feks jogger ut neste uke da, tom fredag 1.?

Og har du noen formening om det vil lønne seg å gå ned noen kilo? Vet det vil by på minimale problemer, men har dårlige erfaringer med slikt tidligere. Dog da i mer ekstreme mengder, og før en boksekamp, noe som kanskje stiller større krav til "opplagthet" og energi(?)

Lenke til kommentar

Det vanlige er vel at man skal trene som normalt til to uker før løpet hvor man skal begynne å kutte ned litt på treningsmengden. Den siste uka burde lengden på øktene være nede på rundt 50-60% av det de opprinnelige øktene. Gjerne kjør en hardøkt med korte intervaller 5-7 dager før løpet og spis mye karbohydrater den siste uka.

"Formtopping", dvs. ta det rolig og fikse overskudd gir bare effekt hos de som har en ok mengde i treninga si, en mosjonist som trener under 10 timer i uka vil ikke ha den samme effekten.

Til oppkarbing kan det brukes flere metoder, det enkleste er om du har god tid og spiser godt med karbohydrater den siste uka. En annen mulighet er å ta en kort treningsøkt på 2x2minutters til utmattelse drag. Det har vist seg at etter en slik økt reagerer musklene med å ta til seg relativt store mengder karbohydrater(insert kilde her, har levert boka tilbake på biblioteket og har glemt navnet på den.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...