Gå til innhold

Statisk armbånd et must?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått mine deler + kabinett til å bygge min første pc (for gaming). Når jeg pakket opp pakken til kabinettet fikk jeg litt strøm i meg som var statisk selvfølgelig. Så jeg tok på meg 100% bomulls klær og ettersom jeg ikke har et (anti?)statisk armbånd så lurer jeg på om det går om jeg bare tar masse på baksiden av kabinettet før jeg tar på komponentene?

Kom gjerne med flere tips til å riste av seg statisk elektrisitet :p

PS: Har ikke mulighet til å kjøpe et anti statisk armbånd før imorgen og orker ikke vente såå lenge når jeg har alle delene, spesielt siden det er fredag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne videoen har et par gode råd.

I videoen bruker han en antistatisk matte, men et rent bord funker også greit.

Noen steder blir man anbefalt å bygge oppå de antistatiske posene komponentene kommer i, men utsiden av disse leder faktisk elektrisitet godt, så ikke gjør det ;)

Et tips er også å koble til strømforyninga og plugge den i en jordet kontakt. Husk å skru av bryteren på strømforsyninga så det ikke er strøm i den. På den måten jorder du kabinettet, og deg selv hver gang du tar på en umalt metalldel.

En annen måte å jorde seg på er å ta på jordingspinnene på stikkontakten (de kobber-greiene ved siden av hullene i støpselet), eller du kan ta på vannkrana på kjøkkenet.

Men poenget er, som han sier i videoen, å være likt elekrtsk ladet som komponentene, så tipset med å hvile hendene på kabnettet virker lurt.

Når jeg bygger går jeg paranoid nok rundt i sokkelestenbarbeint med t-skjorte og olaukse, og holder meg langt unna stue-teppet :)

edit: fant videoen jeg egentlig leita etter :

informativ, men litt lang :) Endret av Lambern
Lenke til kommentar

haha ja jeg kjenner meg virkelig godt i det å føle seg paranoid når man driver med dette, hvertfall første gangen!

Prøver både vannkrana og kabinettet jeg, så er jeg sikker, blir jeg ikke ferdig idag så skaffer jeg et armbånd i morgen.

Takk for gode svar! :)

Noen som vet om jeg trenger kjøle pasta for Intel i5 2500K? Fulgte ikke med noe når jeg åpnet esken...

Lenke til kommentar

Kjølepasta er er ferdig påført på boxed-kjøleren som følger med prosessoren. Du ser en grå firkant på undersiden av den- det er termisk masse...

Skal du ha en tredjeparts kjøler trenger du egen kjølepasta

Lykke til med byggingen :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt armbånd eller annet hokuspokus.

Ta i vannkrana, det er bra nok.

Ellers er det viktig hva slags klær og særlig hva slags SOKKER du bruker.

Ikke bruk syntetiske sokker.

Forøvrig er dette med antistatisk ditten og datten alvorlig overvurderte greier.

Jeg har hentet utstyr fra resirkuleringa som har stått ute med åpnet kabinett i vær og vind, og kabinettene har vært fulle av snø og is, tatt dritten med hjem, latt hovedkortene tørke et par dager, og tror du ikke faenskapet virka 100%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...