Gå til innhold

Coop Prix godtar kun Coops eget Visa kredittkort, er dette lovlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om en butikk godtar kredittkort så betyr det ikke at de selger på kreditt. Som vanlig vil butikken få pengene sine som med alle andre kort. Det er kortutsteder som yter kreditt. Hadde butikken ytt kreditt ville de ikke fått pengene sine før du betalte de. Mao en kredittavtale mellom deg og butikk.

Flisespikkeri på sitt beste :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opplevde det samme på en butikk i Oslo. Hadde bare MC å betale med og hadde handla for en del kroner. "Vi tar jo ikke Mastercard, dah" som om det var en selvfølge. "Åja, hadet bra" sa jeg og smatt ut døren. Ikke jeg som måtte legge tilbake alle varene som lå ved kassa der for å si det sånn...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opplevde det samme på en butikk i Oslo. Hadde bare MC å betale med og hadde handla for en del kroner. "Vi tar jo ikke Mastercard, dah" som om det var en selvfølge. "Åja, hadet bra" sa jeg og smatt ut døren. Ikke jeg som måtte legge tilbake alle varene som lå ved kassa der for å si det sånn...

Gjaldt dette Rema eller Prix i Oslo? Når det gjelder Coop på Østlandet så tar selv det minste S-marked Visa og Mastercard nå. Men her i Trøndelag er det kun Coop sitt eget Visa/Mastercard som aksepteres. Har for øvrig vært i kontakt med Visa Norge som er enig med meg i at om en butikk tar ett Visa/Mastercard så må de ta alle. Hvis ikke faller jo hele vitsen med Visa/Mastercard for forbruker bort. De skulle ta det opp med Coop i Trøndelag.

Blir spennende å se hva som skjer framover.

Lenke til kommentar

Gjaldt dette Rema eller Prix i Oslo? Når det gjelder Coop på Østlandet så tar selv det minste S-marked Visa og Mastercard nå. Men her i Trøndelag er det kun Coop sitt eget Visa/Mastercard som aksepteres. Har for øvrig vært i kontakt med Visa Norge som er enig med meg i at om en butikk tar ett Visa/Mastercard så må de ta alle. Hvis ikke faller jo hele vitsen med Visa/Mastercard for forbruker bort. De skulle ta det opp med Coop i Trøndelag.

Blir spennende å se hva som skjer framover.

Jeg tror det var Rema, men er ikke 100% sikker..

Lenke til kommentar

Butikkene er ikkje pålagt å merke med at de ikkje tar AmEx, VISA, Uranus Express, osv...

De er heller ikkje pålagt å ta imot annen betaling enn kontanter.

Alle andre betalingsmidler er via avtaler med de enkelte systemer og butikker.

Hvilke 'ekstra' betalingsmidler de evt. tar bruker de da å indikere med klistremerker, f.eks ved inngangsdøra. Ser man ikkje kortlogoen der kan man spørre betjeninga, selvsagt. Men man kan ikkje forvente at 'dette funker fint, alle andre tar jo dette kortet'...

Finnes ikkje noe mer tåpelig enn noen som står og vifter med et 'platinum' kort i en butikk helt uten kortleser... ;-)

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei

Jeg har brakt i erfaring (epost fra Coops kundeservice) at Coop Prix kun aksepterer Coop sitt eget VISA kredittkort. Spurte ikke om Mastercard, men antar at de også da godtar kun Coops eget Mastercard (som jeg selv har, forøvrig).

En oppdatering: Da har dagligvareforetningene hos Trondos (Coop i Trondheim) endelig begynt å akseptere ordinære kredittkort. Da blir det 7% "kjøpeutbytte" framover!

Endret av Svein1967
Lenke til kommentar

Hei

Jeg har brakt i erfaring (epost fra Coops kundeservice) at Coop Prix kun aksepterer Coop sitt eget VISA kredittkort. Spurte ikke om Mastercard, men antar at de også da godtar kun Coops eget Mastercard (som jeg selv har, forøvrig).

En oppdatering: Da har dagligvareforetningene hos Trondos (Coop i Trondheim) endelig begynt å akseptere ordinære kredittkort. Da blir det 7% "kjøpeutbytte" framover!

Pent! Hvilket kort kombinerer du med?

Lenke til kommentar

Hei

Pent! Hvilket kort kombinerer du med?

Kombinerer Terra Gold med 4% cashback og Coop medlemskort med 3% kjøpeutbytte. Det var planen, men har nå funnet ut at butikkene hos Trondos ikke er registrert med mcc-kode for dagligvarebutikker hos Visa, men generelt under "diverse". Men har kontaktet Trondos om saken og hørt om de kan endre registreringa til riktig kode. Samme feil gjaldt også en coop butikk på Østlandet (i nærheten av hytta) men der fikset butikken opp i det på dagen da jeg sendte Coop Innlandet en mail. Får satse på at Trondos gjør det samme....

Endret av Svein1967
Lenke til kommentar

At du tar det som en selvfølge tilsier ikke at de skal varsle om at de ikke gjør det. Derimot så varsler de som regel om hvilke betalingsformer SOM aksepteres...

Siden tråden allerede er bumpet kan jeg like gjerne svare på dette:

Akkurat hva jeg som et individ mener er ikke så relevant her, nei, men det har noe med hva som er allment akseptert som vanlig praksis i samfunnet. At store butikkjeder tar MasterCard er helt ordinært, og det bør ikke engang være et spørsmål. På mine mange handleturer i denne butikken har jeg bare sett klistremerke om Lebara-kontantkort ved kassa, og ikke noe om betalingsløsninger.

Jaja, kanskje Rema 1000 der hvor jeg handlet hadde benyttet seg av en frihet til å ikke godta det, for alt sånt bestemmes ikke nødvendigvis sentralt. Eller kanskje det var en teknisk feil, som sjefen ikke klarte å formidle på rett vis. Jeg har en mastergrad i økonomi, 4 års erfaring fra butikkarbeid, et strøkent kort vel innenfor utløpsdatoen med maksimalt disponibel kreditt - ingen feil fra min side, og det kortet har jeg brukt ved senere anledning både i butikk og på nett. Det gikk ut på dato nå nettopp.

Redigert: Jeg kjenner jeg blir irritert bare av å tenke på det. Dagligvare og bensinstasjoner er steder du finner kjeltringer og slabbedasker av enorme dimensjoner.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Glad jeg har råd til å bruke debetkort, så slipper jeg slike pinlige seanser ved kassa

Råd til å bruke debetkort? Haha, morsom du.

Jeg har måttet brukt kredittkort en gang ettersom lommeboken lå et annet sted, så det har heller noe med sikkerhet enn råd å gjøre.

Lenke til kommentar

Sikkerhet i kassa på Rema? Ring gjerne kredittkortselskapet og fortell dem at agurken du kjøpte var dårlig og at du derfor ikke skal betale for denne.

Denne tråden handlet dog om å oppnå størst mulig kjøpsutbytte i en lavpriskjede.

Lenke til kommentar

Ja, for om han har anskaffet seg kredittkort for å hovedsaklig bruke det på nett eller i utlandet så er det jo helt uhørt å av og til benytte det hjemme.

Denne tråden handlet om å benytte ikke-coop Visa hos coop prix. Det var du som begynte å snakke om at kredittkortbruk på en eller annen måte betyr at man har dårlig råd. Alt jeg gjorde var å komme med en helt ordinær grunn til å ha kredittkort uten at det på noen måte trenger å bety at man har dårlig råd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kombinerer Terra Gold med 4% cashback og Coop medlemskort med 3% kjøpeutbytte. Det var planen, men har nå funnet ut at butikkene hos Trondos ikke er registrert med mcc-kode for dagligvarebutikker hos Visa, men generelt under "diverse". Men har kontaktet Trondos om saken og hørt om de kan endre registreringa til riktig kode. Samme feil gjaldt også en coop butikk på Østlandet (i nærheten av hytta) men der fikset butikken opp i det på dagen da jeg sendte Coop Innlandet en mail. Får satse på at Trondos gjør det samme....

Har vært i kontakt med Trondos. De har nå fått registrert butikkene med riktig mcc-kode hos Visa.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...