Gå til innhold

Coop Prix godtar kun Coops eget Visa kredittkort, er dette lovlig?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har brakt i erfaring (epost fra Coops kundeservice) at Coop Prix kun aksepterer Coop sitt eget VISA kredittkort. Spurte ikke om Mastercard, men antar at de også da godtar kun Coops eget Mastercard (som jeg selv har, forøvrig).

Er dette lov? Jeg trodde kluet med Visa og Mastercard er at dette er kort som kan brukes på x antall millioner brukersteder over hele verden?

Konkret gjelder det at jeg ikke får brukt jobbens Visa Corporate kort på den nærmeste butikken her, nemlig Coop Prix. Så jeg må fremdeles legge ut for disse innkjøpene som jobben skal betale.

Endret av Svein1967
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel strengt tatt ingen butikker som er lovpålagt å godta noe annet enn kontanter? Alt annet som de godtar som betalingsmidler er vel da en bonus.

Men det er jo tenkelig at det er en brudd på brukerstedsavtalen om de ikke godtar alle VISA eller alle MC men kun sine egne. Dette vil i så tilfelle være et brudd mot avtalen, ikke loven.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ingen butikker som er lovpålagt å godta noe annet enn kontanter? Alt annet som de godtar som betalingsmidler er vel da en bonus.

Men det er jo tenkelig at det er en brudd på brukerstedsavtalen om de ikke godtar alle VISA eller alle MC men kun sine egne. Dette vil i så tilfelle være et brudd mot avtalen, ikke loven.

Takk for respons.

Helt sikkert ikke ulovlig i streng forstand, men sikkert et brudd på avtalen med MC og VISA og i hvert fall skurrer det med intensjonen med i det hele tatt å ha et VISA kredittkort...

Tenkt situasjon: "Nei, denne flyreisen kan kun betales med SAS sitt eget VISA kredittkort...."

Lenke til kommentar

Antagelig, men jeg tipper her, så er dette fordi at man bruker en egen coop del av kortet og ikke faktisk visa-delen. Akkurat som man kan bruke bare NETS-delen av et kort og ikke VISA-delen. Men det er bare spekulasjon.

Jeg har ikke Coop sitt Visa-kort, men privat har jeg Mastercard-kortet fra Coop. På dette er det ingen tvil om at det er "Mastercard-delen" man benytter; man får tilsendt faktura hver måned og kan velge å fordele betalingen over flere måneder. Altså kredittkort-delen.

Lenke til kommentar

Ja, men er du sikker på at du bruker mastercard-funksjonen i kortet til å registrere betalingen? At du betaler alt på samme faktura er jo ikke i seg selv et bevis på det.

Hm, når jeg bruker mitt Coop Mastercard-kort så står det Mastercard i displayet på betalingsterminalen før man blir bedt om å taste inn kode. Det tyder vel på at det faktisk er kredittkort-delen av kortet som benyttes?

Noen med Coops Visa-kort som kan bekrefte at det også hos dem står Visa i displayet når man betaler hos Coop?

Lenke til kommentar

Vist dette er tilfelle så må det være en enkel Coop butikk som har denne policyen. Ettersom jeg aldri har hørt eller opplevd at en Coop butikk ikke tillater andre betalingsmidler enn deres egne kort.

Har Coop kortene dine en Mastercard logo på kortet så er dem en del av Mastercard og deres avtaler.

Lenke til kommentar

Det kan ikke være at problemet er "VIsa Corporate" kortet? Noen flere detaljer om hva slags kort dette er? Utstedt hos norsk bank eller utenlandsk bank?

Utstedt av DnB NOR Bank, altså norsk bank. De to gangene jeg forgjeves har forsøkt dette kortet så har jeg fått registrert mitt coop medlemskort først, for å få kjøpeutbytte. Kan det være problemet, at coop ikke tillater bruk av annet kredittkort hvis man først registrerer kort for kjøpeutbytte. I tilfelle ja, hvorfor?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hm, når jeg bruker mitt Coop Mastercard-kort så står det Mastercard i displayet på betalingsterminalen før man blir bedt om å taste inn kode. Det tyder vel på at det faktisk er kredittkort-delen av kortet som benyttes?

Coop Mastercard er et rent kredittkort, det er ikke andre "deler" å bruke enn kredittkortet. For godskriving av kjøpsbonus scannes strekkoden på baksiden av kortet.

Kan ikke huske at jeg har hatt problemer med å bruke andre kredittkort på Obs, men når jeg handler ved å scanne varene selv (ShopExpress), kan jeg ikke bruke kredittkort (heller ikke Coop sitt) i ubetjente kasser.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har brakt i erfaring (epost fra Coops kundeservice) at Coop Prix kun aksepterer Coop sitt eget VISA kredittkort. Spurte ikke om Mastercard, men antar at de også da godtar kun Coops eget Mastercard (som jeg selv har, forøvrig).

Er dette lov? Jeg trodde kluet med Visa og Mastercard er at dette er kort som kan brukes på x antall millioner brukersteder over hele verden?

Konkret gjelder det at jeg ikke får brukt jobbens Visa Corporate kort på den nærmeste butikken her, nemlig Coop Prix. Så jeg må fremdeles legge ut for disse innkjøpene som jobben skal betale.

Har selv betalt for en større gjenstand med Mastercard.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

En liten oppdatering: Har vært i kontakt med Visa Norge som er enig i at Trondos (som dette gjelder) ikke kan velge å akseptere kun eget Visa-kort. De skulle ta det opp med Trondos, så jeg regner med at det da løser seg.

Var for øvrig på Østlandet for en tid tilbake og det lokale S-markedet der jeg var aksepterte både Visa og Mastercard ifølge klistremerke på betalingsterminalen (brukte selv Visa-kort fra Terra uten problemer), så det er tydelig at dette med å akseptere kun eget Visa-kort er en "fiks ide" hos Coop her i Trondheim...

Lenke til kommentar

Rema 1000 tar ikke mastercard merket jeg engang jeg hadde mistet bankkortet mitt.. Kjempekult. Det verste er egentlig ikke at de ikke tar MC, men at de ikke varslet om det med merker og slikt i butikkene.

Hvorfor i grusomme skulle de varslet om at de IKKE tar det da?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rema 1000 tar ikke mastercard merket jeg engang jeg hadde mistet bankkortet mitt.. Kjempekult. Det verste er egentlig ikke at de ikke tar MC, men at de ikke varslet om det med merker og slikt i butikkene.

Hvorfor i grusomme skulle de varslet om at de IKKE tar det da?

Jeg ser på det som en selvfølge at alle store kjeder her i landet tar mastercard. Hvis de ikke gjør det, så bør de virkelig si klart ifra om det. Jaja, det var ikke jeg som måtte legge tilbake varene

Dette var en Rema 1000 i Trondheim, og sjefen der kom ut og sa at de ikke tok MC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...