Gå til innhold

Militærtjeneste i januar

Emsal

Anbefalte innlegg

Jeg skal i militærets førstegangstjeneste i januar. Jeg har søkt rundt overalt etter dette spørsmålet, men finner det ikke. Kan jeg reservere plass til skole selv om jeg begynner i militæret i januar og jeg har et år friår(pga jeg får et halvt å fri fra skoleslutt og et halvt år fri etter militæret).

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få utsettelse på skoleplass på grunnlag av førstegangstjeneste. Jeg tror imidlertid ikke du får utsettelse i to år, men to ting er verdt å merke seg her:

- Hvis du allerede har begynt utdanningen din får du typisk utsettelse fra førstegangstjeneste for å fullføre utdanningen. Dvs. at hvis du begynner på utdanning i høst isteden, vil du trolig få innvilget utsettelse av VPV dersom du i utgangspunktet skulle kalles inn i januar.

- VPV er, etter min erfaring, medgjørlige med å forskyve/endre innkallingen. Jeg fikk selv fremskyndet førstegangstjeneste med et halvår slik at jeg slapp å "kaste bort" et ekstra år på å måtte rykke inn i januar.

Ring dem på 03003 eller send mail til [email protected] hvis du vil forsøke å endre innkallingen din, jo før jo bedre. Varsel om innkalling er nettopp for å ta høyde for at enkelte ønsker endringer, og saksbehandlingstiden det medfører.

Hvis du ønsker å beholde innkallingen som den er, og vente med utdanning til du fullfører fgtj, tror jeg som sagt ikke du vil kunne reservere skoleplass i to år. Du kan imidlertid reservere i ett år uansett, så lenge du er i fgtj. når utdanningen starter. Mao: du rykker inn i jan 2012, får innvilget skoleplass til sommeren, ber om utsettelse på denne, fullfører fgtj rundt årsskiftet 12/13, og begynner på skole høsten 2014.

edit: "Du kan søkje om å få reservert ein tildelt studieplass til året etter ved innkalling til militær-/sivilteneste, graviditet eller andre vektige grunnar."

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...