Cazzo Grande Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Jeg hadde en fremføring om kebab norsk, engelsk-norsk, og salsa norsk på skolen, og jeg plasserte ordet å blæste under engelsk norsk, fordi jeg anntok at det hadde noe likt opphav som å bange. Hun mente det var kebabnorsk, men jeg har til gode å finne noen fra midtøsten som har et ord som minner om å blæste. Hva tenker dere? Lenke til kommentar
KjemikerJon Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Jeg vil anta utifra mine begrensede språkferdigheter at "å blæste" kommer fra det engelske ordet "blast", som jo refererer til en relativt kraftig utblåsning av et slag (feks. en eksplosjon eller en trumpetlyd). Deretter har våre flerkulturelle venner omformet ordet til å tilpasse sin egen hverdag, enten oppdiktet eller reell, og sier så noe som "jeg blæsta han" (jeg ga ham en boks med juling) eller "jeg blæsta henne" (jeg hadde seksuelt samkvem med dama). Jeg påpeker igjen at dette kun er antakelser over morgenkaffen. Lenke til kommentar
kans Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Jeg vil anta utifra mine begrensede språkferdigheter at "å blæste" kommer fra det engelske ordet "blast", som jo refererer til en relativt kraftig utblåsning av et slag (feks. en eksplosjon eller en trumpetlyd). Deretter har våre flerkulturelle venner omformet ordet til å tilpasse sin egen hverdag, enten oppdiktet eller reell, og sier så noe som "jeg blæsta han" (jeg ga ham en boks med juling) eller "jeg blæsta henne" (jeg hadde seksuelt samkvem med dama). Jeg påpeker igjen at dette kun er antakelser over morgenkaffen. ^This Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Blæste kommer fra blasting. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Opprinneleg kjem det vel frå spelverda? Du 'blaster' ein motstandard i eit spel, gjerne med store våpen som rakettkastar eller liknande. Fornorskinga vart 'blæste', som igjen har blitt plukka opp og brukt i andre samanhengar. I utgangspunktet er det ein eksplosjon eller utblåsning. Blastoise Blast-oise, blast, tortoise (skjelpadde). Ei skjelpadde som kan blåse deg vekk med sine vannkanoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå