Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

[Løst] LAN? Hva Er Et "LAN"?

Anbefalte innlegg

Hei, sa til en venn av meg og vi skal ha lan i dag på "skolen"(klubben)

og jeg sier at det er Fredag kl 19:00 - Lørdag kl 09:00

så han sier at det IKKE er et LAN, det er døgning...

"jeg trodde at LAN var når mange venner sitter sammen og spiller hele natten" men han sier at LAN er når men sitter og spiller i 24 Timer straight!

HJELP MEG?

hva er sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lokalt datanett (engelsk local area network; forkortet LAN) er et datanettverk som er geografisk begrenset, for eksempel innen en bolig, et kontor eller en liten gruppe bygninger.

Den geografiske begrensningen består ofte i at nettverket er begrenset til ett firma eller ett hus.

I tillegg til den geografiske begrensningen har IANA og ICANN, som bestemmer hvordan IP-baserte nettverk skal adresseres, anbefalt at den geografiske begrensningen følges av en logisk begrensning: De har reservert adresse-områder til lokale nettverk. Se mer om dette under Private IP-adresser. De har også reservert egne domenenavn til lokale nettverk, se RFC2606 for mer informasjon om disse.

Lenke til kommentar

Lan - Local Area Nettwork, ikke en betegnelse på annet enn at det er ett nettverk, men har blitt brukt som navn der folk kommer sammen i grupper og spiller på samme lan.

Så, om dere sitter sammen å spiller på samme lokale nettverk i 2 timer, så kan dette gjerne kalles ett "lan" :)

Døgning er relativt vanlig under lan, men har ingenting med lanet å gjøre...

Når jeg en skjelden gang er med på lan, pleier jeg å være der om dagen og stikke hjem på kvelden å sove, døgning er bare tull. Dette er fortsatt ett lan.

edit: så, det store spørsmålet er, hva skal dere gjøre på klubben?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

men jeg mener at på "klubben på skolen" har de arragsjert et "LAN" fra Fredag 19:00 til Lørdag 09:00!

min venn sier at det IKKE er LAN, det er døgning! Hvis det skal være LAN MÅ det være minst 24 timer

hva er riktig?

Hva skal dere gjøre på "lanet"?

Koble flere pc`r sammen?

Ja - da er det lan.

Nei - da er det ikke lan.

Værre enn det er det ikke...

Lenke til kommentar

Lan - Local Area Nettwork, ikke en betegnelse på annet enn at det er ett nettverk, men har blitt brukt som navn der folk kommer sammen i grupper og spiller på samme lan.

Så, om dere sitter sammen å spiller på samme lokale nettverk i 2 timer, så kan dette gjerne kalles ett "lan" :)

Døgning er relativt vanlig under lan, men har ingenting med lanet å gjøre...

Når jeg en skjelden gang er med på lan, pleier jeg å være der om dagen og stikke hjem på kvelden å sove, døgning er bare tull. Dette er fortsatt ett lan.

edit: så, det store spørsmålet er, hva skal dere gjøre på klubben?

sitte å spille sammen

men jeg mener at på "klubben på skolen" har de arragsjert et "LAN" fra Fredag 19:00 til Lørdag 09:00!

min venn sier at det IKKE er LAN, det er døgning! Hvis det skal være LAN MÅ det være minst 24 timer

hva er riktig?

Hva skal dere gjøre på "lanet"?

Koble flere pc`r sammen?

Ja - da er det lan.

Nei - da er det ikke lan.

Værre enn det er det ikke...

Ehh... vi kommer sikkert til og spille sammen ja

Lenke til kommentar

LAN betyr orginalt "local area network"

Hvordan man tyder "et LAN" er for såvidt veldig åpent, i og med at det har fint lite med hvor lenge man sitter eller hva man gjør. Så lenge man er samlet på samme lokal nett.

Før i tiden ble LAN hyppigere brukt pg.a av tregere (manglende) internett for å utveksle spill, musikk, kildekode osv osv.

Så kort fortalt, LAN er når man samles på et og samme lokal nett.

EDIT: ser det var mange andre som kom meg i forkjøpet her :p

Endret av neruen
Lenke til kommentar

Virker som trådstarter enten ikke er særlig kyndig på tema, samt virker ganske ung. Så skal prøve meg på å komme med en lett forklaring med lette ord.

Det er et LAN hvis 2 eller flere maskiner er koblet sammen. Enten direkte eller via en boks.

Så det du skal delta på er et LAN, uavhengig om det varer i 10 minutter, eller 10 måneder.

Mer avansert;

LAN er som de andre har sakt et "local area network" altså et lokalt nettverk.

lokal

adj. lokal ( a1) [lu'kɑːl]

1 som gjelder et lite område

lokale foreninger

2 som er særegen for et bestemt sted, stedegen

lokale ord og uttrykk

Man betegnes som "i et LAN" om man har koblet sammen 2 eller flere noder via samme router/switch og disse kjører på samme ip-range, med samme nettverksmaske. Man er _IKKE_ på LAN om man kobler seg opp til noen som sitter på et annet netverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...