Gå til innhold

Sult Bevis pa gud?

Anbefalte innlegg

Denne tråden kunne vært avsluttet med "Nei".

Det er snakk om et ønske om at noe skal eksistere. Selv om jeg ønsker at det skulle være fred på jord, betyr ikke det at det er det. Selv om jeg ønsker at vesener fra en annen planet skal besøke oss og dele sin fantastiske teknologi med oss, så betyr ikke det at det i det hele tatt finnes en annen teknologisk art der ute, langt (langt) mindre en som er på vei mot oss nå.

Sult er i en helt annen klasse. Sammen med sult har vi tørste og trøtthet. De aller, aller fleste mennesker har disse lengslene, og vil dø uten å lytte til dem. Og når jeg sier dø, så mener jeg dø.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange religioner er vesentlig forskjellig fra andre, det gjør ikke kristendommen noe mer spesiell. Religiøse med en annen religion vil nok påstå at deres er den motoriserte gressklipperen. De har selvsagt like stort grunnlag for påstanden som du har nå.

Nei, du må sjå dette i eit større perspektiv som eg har prøvd å vise deg. Dersom du ser alle religionar under eit, er dei alle eit trældomsåk (dei byggjer på tanken om at du må gjere slik og slik for at du skal få det godt), dei spelar kynisk på menneska si skuldkjensle og hindrar mennesket frå å utfalde seg fritt. Alt dette er indoktrinert i dei religiøse, som oftast frå tidleg alder, og vert stimulert av Satan slik at du ikkje får dekt din eigentlege åndelege hunger (jfr. det eg sa om at du får eit sukkerkick).

Som du no sikkert ser er evangeliet av ein heilt annan natur enn dette, ein natur så forskjelleg at den ikkje kan ha blitt til frå det same menneskelege opphavet. Kvifor seier nokre at Bibelen ikkje er fridom? Står det ikkje "Til fridom har Kristus frigjort dykk"? Det er som ei lyspære som heng i ei leidning ned frå taket. På ein måte er den bunden, men samstundes dersom du klipper leidninga, vil for det første pæra slutte og lyse. For det andre vil den treffe golvet i stor fart og knuse. Dette er den fridomen vi har i Kristus, at vi gjennom å leve nær han får del i hans "elektrisitet", noko det ikkje er vi som induserer, men noko han tilfører oss. Denne Guds nåde og den fridomen som følgjer med er kva som skiljer evangeliet frå alle skadelege religionar.

Nå blir jeg lettere irritert. Får ikke muslimer sitt behov dekket fra islam? Får ikke hinduister dekket sitt behov fra hinduismen? Poenget mitt er at langt fra alle «behøver» den kristne Gud og tilgivelse. For å gå tilbake til mat: Det er ikke alle som spiser brød som deg, og spiser heller noe annet. Begge får fremdeles dekket næringsbehovet sitt, men du påstår at han andre sin mat ikke gir næring. Skjønner?

Som andre religioner; deres mynt er den ekte. Både kristne og eksempelvis muslimer kan bruke sin mynt for å dekke behovet for tilgivelse. Det er feil å si at muslimers valuta er falsk fordi du ikke kan bruke den i ditt eget land.

Vi er alle i same land her, det eksisterer berre ein pris, og det fins kun ein valuta. Dessutan eksisterer det inga tilgjeving i Islam. Frelsa der følgjer eit slags vektskålprinsipp, som berre Allah kjenner til, og i praksis verkar det som han stort sett bestemmer kven som er rettferdige på dommens dag utifrå goodwill og kva fot han har stått opp på. Naturlegvis gjeld ikkje dette dersom du er ein edel mujahadeen, men så er også dette ei dyd, og ikkje noko ein treng tilgjeving for.. Du kan ikkje samanlikne Bibelens frelse med ei slik form for manipulerande undertrykkjande kynisme!

Det er ikke alle som trenger tilgivelse heller, og det er her vi er uenige. Behovet for tilgivelse kan dekkes med kristendom, andre behov kan dekkes med islam, andre behov igjen kan dekkes med annet. Det har fint lite om en synes det religionen forkynner er bra, men om en har behov for det. Ellers har det fint lite med hva noen som helst religion påstår.

Da mener jeg ikke FSM-tilhengere som «innrømmer» at det er tull. Jeg kan like gjerne kalle meg kristen og gjøre det samme.

Har dessverre ikkje høyrt om andre FSM-tilhengjarar utanom nedlatande ateistar.. Poenget er uansett at ikkje religionar er sanne fordi religiøse seier dei er sanne. Den ekte mynten (sanninga) kan kun bli openberra gjennom eit levande møte med den treeinige Gud.

Da er vi fremdeles enige om at ingen religioner mener de selv tar feil?

@KarlRoger: Enig der.

Redigert: Skrivefeil.

Endret av Bozzeye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kristendom er den einaste trua som gir mennesket fullkomen fred og frelsesvisse utan å måtte prestere noko som helst.

Ikke helt, for du må jo faktisk prestere å ikke synde som en jævel.

Du kan jo ikke gå livet rundt å pule, voldta, drepe og stjele, for så å komme opp til St. Peter og si: "Yo jeg er på lista til my man Jesus, han går god for meg", eller?

Her kommer en av kristendommens største moralske idiotier fram.

Å akseptere Jesus frelser deg automatisk, mens hva du har prestert har ingenting å si.

Som betyr at alle de sivile i Nagasaki og Hiroshima som var Shintoister eller Buddhister ikke ble frelst fordi de ikke trodde på Jesus som menneskehetens frelser, mens alle de kristne amerikanske flyverne som slapp diverse bomber over Japan på den tiden ble frelst til tross for at de hjalp til med å drepe folk.

Lenke til kommentar

Når ein person vender om, betyr dette altså at han tek avstand frå det vonde han har gjort og oppriktig ønskjer å leve eit liv etter Guds vilje. Kvifor er det urettferdig at ein slik person får ein ny sjanse gitt at omvendinga er reell og straffa er ferdig sona? Eller meiner du at alle forbrytarar har seg sjølv å takke at dei er hamna i fengsel, og derfor kan rotne der for evig og alltid? Ja, eg veit du heilt sikkert vil parallellføre dette med helvete, men hugs at ein person som går til helvete er evig død. Å gi ein slik person ein ny sjanse er like umogleg som å tilgi ein ferdigsona death row prisoner.

Jeg mener det er urettferdig at det kun går på om man godtar Jesus som din frelser, og ikke dine handliner i livet ellers. Poenget er ikke kun at denne personen har gjort mange grusomme ting i livet sitt, men at ofrene hans kan komme til helvette selv om de kan være de snilleste i verden, men ha blitt indoktrinert inn i "feil" religion.

Han hadde forøvrig ikke sonet ferdig straffen sin, han fikk 15 livstidsdommer, og døde etter kun få år i fengselet.

Det at kristendommen ikkje fordømer syndarar, oppfattar eg som ein positiv eigenskap meir enn ein negativ. Same kva gale du har stelt i stand, same kor mykje du har rota det til, kan du alltid vende tilbake til ein kjærleg Far som gir deg fullt innpass tilbake i varmen og behandlar dine synder som dei aldri skulle ha eksistert (jfr. Den fortapte sonen i Luk 15). Dette er ikkje vondskap, men eit teikn på Guds endelause kjærleik i Kristus Jesus.

Men han viser ikke denne kjærligheten til uskyldige mennesker med "feil" verdensbilde, uavhengig av grunn. Altså, han vil heller slippe inn en morder (han trenger ikke engang angre, det står det ingenting om, det står kun at han tror at også han er ansvarlig for sine handlinger overfor Gud), enn et menneske som på alle måter er godt, men som hadde et annet verdensbilde.

Hadde Gud hatt en endeløs kjærlighet, hadde alle kommet til himmelen, ikke kun de som tror på han. Han er allmektig, så det lar seg gjøre, ingen unnskyldninger der.

At du påstår at fleire vonde/dårlege menneske kjem til himmelen, vert å gradere synd, noko som viser at også du aksepterer eksistensen av ei universell morallov som alle menneske er bundne av.

Jeg tolker dette som at du mener det kun kan finnes slike grunnprinsipper som de fleste mennesker er enige om, fordi en gud, eller din gud, Gud har laget dem. Dette er feil. Moral er forklart gjennom evolusjon.

Dahmer som du viser til var også skuldig til døden, men fordi Jesus tok på seg straffa, får Dahmer ein ny sjanse til å leve rettferdig. Inga synd er så lita at Gud kan sjå mellom fingrane på den, inga synd er så stor at Gud ikkje kan tilgi den for Jesu skuld. Viser ikkje dette at vi har med å gjere ein god Gud som elskar oss? Dersom Gud er urettferdig, er det vel heller fordi han er urettferdig god?

Nei, det gjør det ikke. Som jeg forklarte over, hadde vi hatt å gjøre med en Gud som elsker oss og, som du selv skriver, hadde hatt endeløs kjærlighet for oss, hadde vi alle kommet til himmelen. Han kan gjøre dette, men likevel kommer ikke alle mennesker til himmelen i følge Bibelen, ergo han vil ikke gjøre det. Alt er opp til han, han er allmektig og altvitende, eller?

Uansett ser eg ikkje kvifor du blandar inn ofra i denne samanhengen. Synda til drapsmannen er vel like stor om offeret er kvit eller svart, kristen eller muslim? Alle vert dømt etter sine gjerningar, og om desse evt skulle gå fortapt har det ingenting med drapsmannen å gjere. Dersom eg køyrer bil utan sikringsbelte, for så å bli brutalt påkøyrt av ein kamikazemaniac med promille, er det ikkje den promillekøyrande sin feil at eg ikkje nytta beltet mitt. Dersom eg hadde overlevd ved bruk av denne, men døyr på grunn av mi jamsæle, er skulda eine og åleine mi for den lagnad som tilfall meg.

Jeg blander inn ofrene fordi det at de er av asiatisk eller afrikansk opprinnelse gjør at det er stor sannsynlighet for at disse ikke er kristne. Det er et viktig poeng, fordi disse menneskene kommer til helvete (selv om Gud kan ta dem inn i himmelen), mens morderen kommer til himmelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener det er urettferdig at det kun går på om man godtar Jesus som din frelser, og ikke dine handliner i livet ellers. Poenget er ikke kun at denne personen har gjort mange grusomme ting i livet sitt, men at ofrene hans kan komme til helvette selv om de kan være de snilleste i verden, men ha blitt indoktrinert inn i "feil" religion.

Igjen... det er ikke DIN moral som avgjør hva som er "godt". Det er guds moral, og da er det å ro på jesus som er avgjørende. Tror du guden i bibelen bygger moralen sin på hva du mener er rettferdig? Nei!

Lenke til kommentar

Igjen... det er ikke DIN moral som avgjør hva som er "godt". Det er guds moral, og da er det å ro på jesus som er avgjørende. Tror du guden i bibelen bygger moralen sin på hva du mener er rettferdig? Nei!

Det er derfor jeg tar opp dette, fordi jeg synes det er latterlig å si at dette er gode regler som kommer fra en gud som har ubegrenset kjærlighet for alle.

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg tar opp dette, fordi jeg synes det er latterlig å si at dette er gode regler som kommer fra en gud som har ubegrenset kjærlighet for alle.

Alt ligger i begrepene. IHS mener helt seriøst at det er utelukkende kristne som har kjærlighet og som kan viste kjærlighet. Ordet kjærlighet for ham er noe som er betinget av kristendommen.

For meg er kjærlighet en universal følelse, en følelse til og med dyr kan ha og vise.

Så når du snakker om ubegrenset kjærlighet så bruker du din definisjon. Kristne lar ordene ha en annen betydning.

Så den bibelske gud har ubegrenset bibelsk kjærlighet. Så er det opp til alle og enhver å se hvilken kjærlighet de selv kan se seg enig i.

Jeg synes den kristne nestekjærligheten og kjærligheten er noe av det værste som finnes.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er urettferdig at det kun går på om man godtar Jesus som din frelser, og ikke dine handliner i livet ellers. Poenget er ikke kun at denne personen har gjort mange grusomme ting i livet sitt, men at ofrene hans kan komme til helvette selv om de kan være de snilleste i verden,...

Ja/nei, det er Jesus Kristus som er den "snilleste i verden"

Lenke til kommentar

Jeg mener det er urettferdig at det kun går på om man godtar Jesus som din frelser, og ikke dine handliner i livet ellers. Poenget er ikke kun at denne personen har gjort mange grusomme ting i livet sitt, men at ofrene hans kan komme til helvette selv om de kan være de snilleste i verden,...

Men andre kan også være snille, selv om du tror at jesus var den snilleste.

Hvorfor synes du det er rettferdig at Gud velger å ikke la snille mennesker som kanskje har blitt oppdratt i "feil" land komme til Himmelen, men en seriemorder og torturist som ikke engang viser tegn til anger, skal komme til himmelen?

Lenke til kommentar

Men andre kan også være snille, selv om du tror at jesus var den snilleste.

Hvorfor synes du det er rettferdig at Gud velger å ikke la snille mennesker som kanskje har blitt oppdratt i "feil" land komme til Himmelen, men en seriemorder og torturist som ikke engang viser tegn til anger, skal komme til himmelen?

Syns ikke det, for det er ikke slik.

Lenke til kommentar

Hvordan forklarer du det faktum at Dahmer i følge Jesus vil bli frelst, men at ofrene hans gjerne ikke kommer til himmelen?

Har Jesus Kristus sagt det ?

Det er slik jeg tolker det at alle som godtar Jesus som sin frelser kommer til himmelen, men ingen andre.

Du kan gjerne forklare hvordan det faktisk er hvis du mener at det ikke er slik som jeg har sagt tidligere, altså at Jeffrey Dahmer ville kommet til himmelen, men ikke ofrene hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...