Varmo Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Fikk en inspirasjonsboost etter å ha lest reisebrevet til Guttorm, så rabler ned noen høydepunkter fra min egen tur. Artig å ha å kunne se tilbake på senere også Kampen var som kjent på torsdag, og Onsdag kveld trappet jeg opp på flyplassen full av forventning. EL vill alltid være EL, men gledet meg veldig til å få oppleve min første kamp fra The Kop. Reiste nedover alene, men hadde en del bekjente som også skulle nedover, og jeg hadde avtale med å møte. Traff på noen allerede på flyplassen, og fikk tatt en halvliter før avgang. På flyet havnet jeg ved siden av et par andre som skulle på kamp, og fikk diskutert en del løst og fast om LFC, hyggelige folk. Onsdag ble forresten en kveld i slutens tegn, merket allerede på flyplassen før avgang at jeg kunne trengt noe mat, men bestemte meg for å vente til jeg var over (i ettertid var det ikke det smarteste, selv om det ikke fikk noen voldsomme konsekvenser ). Vel nede på engelsk jord tenkte jeg først å finne noe mat på flyplassen, men siden stedene med ordentlig mat hadde stengt, fant jeg ut det var bedre å vente til jeg kom inn til sentrum. Kastet meg inn i en taxi og satt kursen mot Hotellet. I det jeg rundet svingdøra og kom inn i lobbyen møtte jeg 8-10 braga fans. Veldig hyggelige folk, men dårlige engelskkunnskaper, så måtte steppe inn som tolk mellom de og resepsjonisten med mine ekstremt begrensede spanskkunskaper Hotellet lå veldig sentralt plassert, noe som var veldig greit siden ingen av de jeg kjente bodde på samme hotell, greit med lett vei osv. Rommet var veldig bra, og jeg pakket så vidt ut det lille jeg hadde med meg, tok en dusj og gjorde meg klar for å ta en tur ut å sjekke livet. Det nærmet seg midnatt og taxisjåføren som kjørte meg til hotellet, fortalte at det allerede hadde kommet masse irer, klare til å feire St. Paddys Day. Noe jeg ikke kunne gå glipp av. Førsteprioritet for min del var egentlig å få noe mat, men sånn ville det seg ikke. Gikk en liten runde for å se etter noe gatekjøkkenlignende (spiste et greit sted i November, men minnene fra hvor det var er heller vage ). I det jeg tuslet mot Matthew St. så møtte jeg noen av de jeg visste hvem var, faktisk helt tilfeldig, da jeg ikke hadde tatt kontakt med de enda. Endte med at vi gikk inn på Flanagans for et par øl. Det viste seg at taxisjåføren hadde helt rett, taket var dekket av grønt, live-musikk og god stemning. Etter et par øl, kom jeg igjen på hvor sulten jeg var. Fortalte de jeg var der med at jeg gikk for å finne noe mat, og at jeg heller fikk komme tilbake. Siden de ikke visste hvor lenge de kom til å bli der (en hadde vært våken siden 5.) begynte jeg nesten å lure på om kvelden var over før den var begynt (så feil kan man faktisk ta). Da jeg gikk ut fra Flanagans for å finne noe å spise, idielt sett stedet fra forrige gang, kom jeg plutselig i prat med en scouser (også Liverpool-fan), han ville ha meg med inn på et utested (samme stedet jeg skrev om da jeg var over i januar). Og jeg klarte ikke si nei, der inne var det en god blanding av lokale, irer og noen portugisere. Og selvfølgelig karaoke. Tenkte at det kom til å gå greit med en øl til, og mens jeg stod i barkø gikk han som dro meg inn ut for å røyke. Plutselig bryter han som står ved siden av meg i baren "You're irish?". Smilte og presenterte meg, viste seg at han og en gjeng med venner hadde kommet over fra Dublin for å feire St. Patricks Day. Han spurte hva jeg visste om det osv. og om jeg hadde vært med å feire det før. Da jeg sa det var ganske ukjent for meg så sa han bare: "Ok you'll stay with us then, we'll show you!". Jeg bare smilte og tenkte jeg ikke kunne la sjansen gå fra meg. Før jeg viste ordet av det var jeg presentert for hele gjengen (7-8 stk.). Feiringen var i gang, og det var drikking og dansing med alle i lokalet, en slags herlig forbrødring Etterhvert som jeg kom mer og mer i siget, begynte jeg å prøve å overtale en av Braga-supporterene til å synge duett. Hadde sangvalget klart (Mustang Sally ofc. ) Men var liten nytte i å overtale en som så vidt kunne ordlegge seg på engelsk Ble med tanken, og litt allsang foran scenen når det var andre som sang. Må bare si at jeg simpelthen elsker utelivet i Liverpool. Alltid masser av hyggelige folk og god stemning. Samt at det er et utrolig mangforld over de forskjellige stedene. Kan liksom gjøre hva som helst. I det ene øyeblikket står man g hopper i en type hamburgerdans med scousere (60+) og i det neste er man på dansegulvet på superhippe klubber. Gotta love it. Etterhvert som det gikk ned både øl, vodka+redbull og diverse annet fra baren jeg ikke er helt sikker på hva var. Var såpass høy musikk at jeg ved et par annledninger fikk noe helt annet enn jeg ba om. Begynte vi å snakke om å forflytte oss. Han ene måtte bare ta litt mere bilder først. Har aldri møtt en person som har tatt så mye bilder på fest noengang, og han er absolutt ikke uten konkuranse. Han skulle ha blider av alt og alle, alle mulige kombinasjoner med kjente og ukjente, av seg selv og alle rundt han. Tipper jeg var med på 150+ bilder i løpet av kvelden. (Ved et par annledninger fungerte det bra som sjekketriks også ). Her kommer taxituren jeg var inne på i skravletråden inn i bildet: I utgangspunktet, skulle vi ikke forflytte oss så langt, men fant ut at vi skulle ta taxi for enkelthetens skyld. Vi delte oss i 3 taxier (som egentlig var helt unødvendig, men like greit). Jeg havnet sammen med han av de jeg først kom i prat med, samt bestekameraten hans. Og den søteste av jentene. I det vi satt oss inn i taxien fikk jeg plutselig en pose med en flaske fin og en champange. Litt usikker på hvor den kom fra, men smilte og tok den med. Sjekket bare at det ikke var noe tull med flaskene før vi knakk de. Gutta tok vinen, mens jeg og jenta skulle dele champsien. Det var da vi fant ut at det ble litt kort med en taxitur på 3 min. Måtte jo få tid til å drikke opp. Da kom forslaget fra han ene at vi skulle dra utover mot flyplassen og se om det var muligheter for å ta seg en spontantur noe sted. Jeg på min side, syntes det virket som en bra annledning til å få se Melwood for første gang (midt på natten). Og prøvde å overtale de andre til å dra ut dit. Taxisjåføren bare nikket, mens han andre fortsatt ville til flyplassen. Heldigvis tok en på seg rollen som fornuftig og bare ba han om å kjøre en litt lenger runde så vi fikk drukket opp (noe som var helt ok for taxisjåføren. Egentlig ikke lov til å drikke i bilen, men virket ikke til å være noe problem.). Vi fikk tømt flaska, og fikk telefon fra de andre med navn på utestedet vi skulle til. Rakk også å lære jenta noen norske gloser på veien. Inne på klubben var det dansing og drikking utover natten. Måtte selvsagt stille opp på nye bilder, og endte med at jeg havnet i prat med en ny veldig søt og grei jente. Begynte å bli litt sliten så slo meg ned i en sofa sammen med henne, der det faktisk gikk ann å høre hva man sa til hverandre. Ble sittende å prate om løst og fast en god stund, ble ikke noe store greier ut av det hele, men hadde det hyggelig og fikk godnattkyss da jeg gikk. Begynte etterhvert å bli sent, og jeg utvekslet nummer med han ene iren før jeg satt med i taxien hjemover. Var litt retningsvill, så viste seg at det bare var 200m fra hotellet. Korteste taxituren jeg noengang har tatt Da jeg kom på hotellet, kom jeg plutselig på hvor ekstremt sulten jeg var, hadde jo fortsatt ikke spist, men tenkte at det nå var for sent. Gikk rett opp for å legge meg, og var lettere overrasket over at det gikk såpass bra mtp. forholdet mellom mye drikke og lite mat, pleier å være oppskrift på stjernesmell for min del (Reidar Webbster-ish). Matchday: Som sagt rakk jeg ikke å spise noe natt til torsdag, så våknet kl. 7 av at jeg var skrubbsulten. Tenkte det var litt tidlig å stå opp mtp. at jeg hadde en lang dag foran meg, så regelrett pinte meg igjennom en podcast av Radioresepsjon, for at det ikke skulle bli alt for tidlig opp (Radioresepsjonen kan selvsagt ikke regnes som pining, men var som sagt ekstremt sulten). Tok igjen en dusj før jeg gikk ut for å spise. Endte opp med 2 stk. frokoster og en tidlig lunsj Dagen benyttet jeg for det meste til å gå rundt i byen, innom noen butikker osv. Da de andre jeg kjente dro ganske tidlig opp til Anfield for museum o.l, mens jeg ble igjen nede. Var mye morsomt å se i forbindelse med St. Patricksday, og pubene var allerede åpne. Tok enda en matbit (middag) før jeg gikk på hotellet igjen for en time på øyet og et par kalde. Så gikk turen mot Anfield. Taxisjåføren som kjørte meg oppover hadde forresten vært på samtlige hjemmekamper de siste 35 årene. Oppe ved Anfield tok jeg først den obligatoriske runden rundt banen, går alltid fra The Albert og tar runden, får med meg Hillsborough Memorial osv. Denne gangen fikk jeg også med meg at lagbussene ankom. Ikke noen kjempeopplevelse da spillerene bare spratt fort ut en etter en, men greit å ha sett det også en gang. Møtte noen av de jeg kjente igjen for et par øl før kamp, før vi skillte lag og jeg gikk inn på The Kop (204). Hadde et herlig sete. Var inne på stadion i god tid, og stod bare rett opp og ned og tok imot intrykkene da jeg kom inn. Når spillerene entret banen for oppvarming, skjønte jeg litt av hva som var i vente. Brølet og applausen var enorm, enda det nesten ikke var mennesker rundt meg. Kampen svarte desverre ikke til forventningene, men The Kop gjorde til de grader. Fantastisk atmosfære hele kampen igjennom, og vi stod faktisk hele kampen vi også (guttorm). Ingen vakter som sa noe nå heller. Sang av full hals i 90 min og hang med på alt bortsett fra 1 sang da jeg aldri fikk helt tak i hva som var teksten. Da kampen ble blåst av var det en blanding mellom skuffelse, antiklimaks men også veldig stort å ha vært en del av dette i 90 min. Kan bare tenke meg hvordan det var f. eks mot Man Utd som guttorm var. Kommer absolutt til å prioritere å få med meg en storkamp så snart som mulig. Gåturen ned fra Anfield gikk fort, og stakk innom McDonalds og tok med noe mat opp på hotellet. Pratet med noen av braga-supportere igjen og gratulerte de med seier og takket for kampen (klarte faktisk å gjøre meg forstått på spansk igjen). Kom opp på Hotellet, fortærte burgere og chips og kjente meg egentlig ekstremt trøtt. Men siden det fortsatt var St. Patricks-feiring tenkte jeg å prøve en tur ut. Det viste seg å bli mission impossible, kom meg ut og inn på en bar, men var helt kjørt etter 2 øl. Så endte med at jeg dro tilbake på hotellet igjen. Var nok en blanding av trøtthet og skuffelse dette, men klarte fysisk ikke å drikke noe. Sendte melding til irene fra kvelden før at jeg ikke kom til å klare å møte de, og takket for gårsdagen. Kanskje neste år igjen. Fredag våknet jeg ved 8-tiden, ble liggende å sløve litt i senga på hotellet med TVen, før jeg tok frokost og en lengre handlerunde i byen. Spiste lunsj sammen med noen andre nordmenn fra hotellet, og tok en siste tur innom supporterbutikken for å bruke opp resterende pund. Ble en ny genser, samt en no. 5 Istanbul 2005 t-skjorte. Etterhvert begynte det å nærme seg flytid igjen, og jeg hoppet inn i en taxi. Tror jeg møtte verdens hyggeligste taxisjåfør, og holdt praten gående hele veien. Han var riktignok Evertonian, men en herlig kar for det. Virket veldig imponert av alt jeg sa osv. og han sa jeg hørtes ut som en "true red" og "dedicated young man". Da vi kom til flyplassen igjen fikk jeg telefonnummeret hans og sa det bare var å ringe hvis jeg trengte noe hjelp en annen gang jeg var over. Hva som helst "as long as it's nothing with LFC" . Turen hjem var ganske behagelig og jeg sov mesteparten av veien på flyet. Nedturen var å dra fra +15 og sol i Liverpool til -5 og faktisk litt nysnø her hjemme. Kort oppsummert var det en herlig tur, og veldig vellykket selv om resultatet ikke ble som vi håpet på. (Ble veldig mye lenger enn jeg hadde sett for meg, og er skrevet i Notebook-lignende program, så beklager hvis det er litt rotete) Får legge med et par sanger som sitter ekstra igjen fra turen jeg også http://www.youtube.com/watch?v=ZEsoq0B1IOo http://www.youtube.com/watch?v=JmcA9LIIXWw 9 Lenke til kommentar
Jefe Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Skriveflittige scousere vi har her. Du og guttorm får Hewitt til å se bleik ut mtp skrivinga her nå. Et av de letteste plussene jeg har gitt her inne. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Virker som en sjefs helg med St.Patricks day Termis. Du tar deg nå litt ut du også, ut og kjøre taxi med vilt fremmende "(Reidar Webbster-ish)." Ekstra morro å høre fra Evertonians at man er true red, noe eget der. PS: Du skal utveksle nummer med jenta, ikke med Iren Good one! Lenke til kommentar
Smågal Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Fint referat, koste meg gjennom hele, både med ditt og guttorm sitt. Skulle gjerne fått med meg en skikkelig fyll på byen i Liverpool jeg også, når jeg var over vart det veldig tamt mtp på folka jeg dro med osv. Men dette med å stå/sitte osv på kamper. Er ikke det lov å stå gjennom kampen? Hele The Kop stor gjennom hele kampen når jeg var over, og det var i en tragisk tid mot West Ham. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Men dette med å stå/sitte osv på kamper. Er ikke det lov å stå gjennom kampen? Hele The Kop stor gjennom hele kampen når jeg var over, og det var i en tragisk tid mot West Ham. Om du tenker på 3-0 kampen i slutten av fjor året, så stemmer ikke dette. Store deler av øvre delen av The Kop stod, men vi fikk påpakk flere ganger om å sette oss. Men etterhvert gav de opp, spesielt litt ute i andre omgang. Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 Når jeg har sittet andre steder på stadion har jeg sett at det både har vært ståing og sitting på The Kop til forskjellige annledninger. Denne gang var det samme som du beskriver i ditt reisebrev Guttorm. Ståing i 90 min og så satt man seg ned i pausen. Ingen stewards som sa noe. Jeg satt i tillegg på enden av en rad og stod rett ved siden av en av de. Ikke et ord. Lenke til kommentar
Smågal Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Om du tenker på 3-0 kampen i slutten av fjor året, så stemmer ikke dette. Store deler av øvre delen av The Kop stod, men vi fikk påpakk flere ganger om å sette oss. Men etterhvert gav de opp, spesielt litt ute i andre omgang. Aha. Du har sikkert rett, siden jeg selv sto på øvre del fikk jeg vel ikke med meg så veldig mye av de andre plassene. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Dog satt mange, det var liksom de helt opp under taket som stod. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå