sdf123 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Dette er prosjekt litt frem i tid, skal være ferdig innen sommeren. Jeg vil nå samle all data på en filserver. Den skal kjøre Debian og kjøre software raid. Av tjenester vil det være samba og nfs. Squeezeserver(for å dele ut musikken i hjemmet), ftp og ssh(for mulighet til å kontakte den fra wan som fra lan. Vil vel også kjøre en form for backup, rsync? Den skal kjøre en systemdisk: 500GB 3,5 7200 disk jeg har liggende Software-raid-5: 5x 2TB (mulighet for å utvide). Seagate Barracuda LP ST32000542AS 32MB 2TB Kabinett: Fractal Design Define R3 med plass til 8x 3,5 disker Hovedkort + cpu + ram: Jeg ser ikke for meg at jeg behøver noe kjempekraft. Eneste jeg ser at jeg trenger er et hovedkort med minimum 8 s-ata porter. Noen som vil komme med noen tips? Er det stor forskjell på om en velger AMD eller INTEL? Satt opp et midlertidig forslag: http://www.prisjakt.no/product_list.php?do=lista&k=5449 Endret 24. mars 2011 av everlong Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Prosessoren har neppe stort å si her. Men er det en server, tror jeg ville foretrekke en prosessor som bruker minimalt med strøm I prinsippet kunne du sikkert ha klart deg med en Core duo E8500 til dette bruket, hvis du handler brukt, hvis du får tak i en Q9400 går sikkert det greit også og kjøp en god kjøler (F.eks Prolimatech Megahalems til LGA 775). Gjør ikke noe hvis du går for Intel Core i3 2120 heller. Skal du deler filer med flere windows maskiner? (Større nettverk?) Da ville jeg foretrekket å ha 2 stk gigabit nettverkort på hovedkortet. Jeg hadde også foretrokket Nvidia eller Intel skjermkort her (Da ATI drivere ofte kan bli et problem i linux. Nå vet jeg ikke hva slags grafisk skrivebord du tenker på, men XFCE eller Gnome kanskje? Nå bruker debian litt eldre pakker, ikke at det er umulig å kun gå for det nyeste. Men da må man ofte configurere pakkebehandleren (APT-get) til å kun bruke de nyeste pakkene. Flere har vurdert ubuntu server men vet ikke hva som passer best til ditt bruk? Nå vet jeg ikke om: Silentmaxx Fanless 400W MX460-PFL01 finnes i norge. http://www.silentmaxx.de/typo3temp/pics/4f4bed61cf.jpg Men ja en 400 watt av passe kvalitet, vil nok holde her. Endret 25. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 25. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2011 Hei og takk for svar! Ang kraft så har jeg hørt at software raid kan kreve en del, spesielt minne? Jeg vil tro at det er det eneste på denne maskinen som kommer til å trekke kraft. Kommer ikke til å bruke noe skrivebordsmiljø, alt vi foregå via ssh. Så ser ikke for meg at jeg trenger noe annet GPU enn et som er integrert på HK. Det er snakk om en hjemmeserver, så de store filoverføringene vil det ikke være, så tror at det holder lenge med en gigabyte port, men spørs om jeg ikke kjøper et Intel PCIe kort i stedet for disse realtek som pleier å følge med på HK. Valg av PSU er jeg usikker på, vil gjerne ha en som er modulær, slik at kabler som ikke er i bruk kan fjernes. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Jeg kjører et tyngre serveroppsett her hjemme en det du indikerer, dvs jeg bruker Samba, Squeezeserver etc, men den brukes i tillegg som utviklingserver for nettløsninger samt kjører backup av 3 eksterne servere. Oppsett med softwareraid (Raid 1 + 5). Hardware (utenom disker). - AMD Athlon 64 X2 4850e - Asus M4N78 Pro hovedkort - 6 GiB minne - Seasonic PSU (ikke modulær). Kjører Ubuntu 10.04.2 LTS Så en Athlon II X2 til ca 500 kr holder garantert, vil du ha litt mer ytelse får du X3 og X4 til godt under 1 000 kr. Når det gjelder hovedkort anbefales faktisk kort basert på AMD sin SB850, da disse har god diskytelse. Uansett vil det være problem å finne et hovedkort med mange SATA-porter (mer enn 5 - 6), så her trenger man nok et PCIe kort i tillegg. Dobbelt med nettkort trenger man ikke, det er nok andre flaskehalser i et hjemmenettverk. Jeg har i alle fall aldri sett behovet for to stk. Til backup anbefaler jeg rdiff-backup over rsync. Hr kjørt backup med rdiff-backup i snart 1 1/2 år i diverse sammenhenger - og det fungerer utrolig bra. Ja, jeg har testet recovery med backupene. Endret 25. mars 2011 av Bolson Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 25. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2011 Ok, da har jeg en del datadeler liggende! Oppsett 1. Gigabyte GA-73PVM-S2H Intel E2180 4GB minne Oppsett 2. Asus M4A785D-M Pro (AMD 785G) AMD Athlon II X4 620 4GB minne Problemet er jo å finne et SATA kort som vil gi meg flere porter. Har du noe forslag? Og hvordan er det å kjøre et software RAID5 med disker hvor alle er koblet til HK, men feks halvparten er mot HK og de andre mot et SATA kort? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Software raid skal ikke ha problemer med at diskene er koblet mot ulike kontrollere. I alle fall ikke når det er helt reine kontrollere. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 25. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2011 Hvor mange disker har du totalt i din server? Og har du noe tilleggskort med sata porter? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) 5 stk pr dato. Har et tilleggskort av billig type, men tror ikke noen av diskene er koblet på dette (gidder ikke åpne for å sjekke). Har dog alle diskene i hotwap cases (8 plasser), så jeg husker ikke hva som er koblet til hva. Enkelt når jeg skal sette inn en disk til eller må bytte en disk. Vet ikke om du har kabinett, men om du ikke har og plassering medfører at utseende ikke er så viktig ville jeg vurdert et Cooler Master Centurion 590, og to stk Lian Li EX-H34. Kabinetter har med en løs ramme for 4 stk harddisker, så er du ikke så opptatt av hotswap kan du bruke denne + noen ekstra drevrammer. Uten DVD så får du plass til 12 harddisker i dette kabinettet. En ekstern DVD er ikke så dyr om man trenger det. Endret 26. mars 2011 av Bolson Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 Plass er ikke noe mangel, jeg har 8x 3,5" + 2x 5,25". Problemet er at jeg kun har 5x SATA porter. I tillegg har jeg jo PCIe x1 og x16. Så det er jo mulighet for å kjøpe et SATA PCIe kort som jeg kan få flere porter fra. Men jeg trenger også en Intel Gigabit nettverkskort(stabilitet), men vet ikke om det holder med PCIe x1 til en Gigabit linje? For man trenger vel x16 til et event sata kontroller kort? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Intel nettverkskort av typen Pro klarer seg vel med en PCIe x1 port om jeg ikke tar feil. PCIe har overføringshastighet for versjon 1 på 2 Gs/s pr kanal (lane), for versjon 2 er denne på 4 Gb/s. Så et PCIe 2.0 x1 kort kan teoretisk klare 4 stk Gigabyte tilkoblinger. Derfor holder vanlig PCI også. Når deg gjelder ekstra SATA-kort så klarer du deg sikkert med noe ala Adaptec 1430SA SATA PCI-E, har 4 porter. Dette krever PCIe x4. x4 er det normale for midrange kort med 2 - 8 porter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå