Gå til innhold

Etnisk norsk i oslo?

Anbefalte innlegg

Så lenge vi har EØS avtalen så er han automatisk velkommen.

Ok, bytt ut tysk med amerikansk ingeniør da. Hva da? Skal han måtte kunne Norsk skriftelig og muntlig godt og kunne masser av Norsk historie, viktige steder/ting og kultur for å kunne flytte til Norge å jobbe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dereter hadde jeg satt opp en ny innvandringslov. Hvor man kan slippe inn i Norge om man får nok poeng etter en skala. Denne skalaen vil ta med norskkunnskaper, utdanning, lønn, helse og alder. I tilegg må de klare en prøve om Norge. Dette vil gjøre det lettere for de som vil bidra til Norge, men langt vanskligere for de som ikke vil bidra.

Mye enig med deg, men på dette punktet er jeg ikke så enig.

Hva da med den Tyske ingeniøren som drar til Norge for å jobbe i et firma, men ikke har noen norskkunnskaper eller kan noe om Norge utenom hvor det ligger og det firmaet han skal begynne i, men snakker flytende engelsk og er kjempegod i faget sitt? Er ikke han velkommen til landet da?

Norge er med i Schengen, så dette er ikke et problem.

Men la oss bytte han ut med en amerikansk ingeniør. Han er selvfølgelig velkommen til Norge, på jobbvisum. Hvis han ønsker å bli norsk statsborger, må han lære seg norsk. Jeg vil faktisk ikke kalle en norsk statsborger som ikke kan norsk for nordmann.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk trenge litt meir kognitivkapasitet for og kommentere i den tråden her virker det som ..

Som eg frykter så har den tråden her mistet alt av seriøsitet pga at alt for mange kommer med tåplige innlegg som folk som har litt insikt i kordan en del konvensjona og internasjonale avtaler fungerer, Den siste tabben med innlegg er mer eller mindre bare rot og tull på.

Vi kan ikkje bare stoppe og ta inn innvandrera, og vi kan ikkje bare "loke ut" kultura og land.

Vi er med i Schengen, EøS, NATO og sist men ikkje minst kanskje det mest vennelige ikkje-EU landet. Så vi har krav på oss og ta i mot flyktninger og vurdere dem etter faren det er for dem i deres eget hjemland, vi har krav om og tilby disse tjenester i henhold til eget trygdesystem, og som alle vet så er Norge en vellferdsstat så trygdesystemet er meget oppegåande og godtruande.

Anser ser den tråden her som tapt egentlig, er blitt rasekamp der folk som i han som eg quota her snakker om hudfarger..

Hudfarge har ingenting med saken og gjøre, en som er adoptert og oppvoskt i en Norsk familie har akkurat dei verdiane den familien ønsker han skal ha, det er sånn folk er oppdrat som gjør forskjellen på folk her i verden, Kultur, Religion og Oppdragelse alt ditta fletta seg sammen og skaper et menneske, også er det korvidt kan vi tilpasse ditta menneske til den Norske levemåten.

Vær så snill, dere som mener det og forby innvandring herfra og derfra ikkje post meir, vi kan kanskje få tilbake saklighet i den posten her.

Det er pågrunn av forslag som og forby innvandring og sånt at det problemet her aldri blir løst, også fordi at en del høgtståande medlemer i FRP glemmer seg litt i utalelsene sine, og setter derfor dissa sakene i et dårlig lys.

Men det med et skikkelig rutine intigreringsystem der dem som ikkje klarer kravene kan sendes videre til et annent land ( ikkje til heimlandet ) kunne være et alternativ.

Dem har jo strenge krav i Australia og USA for og ivareta intressene til Landet, men igjen blir mye ulovelig innvandring, og det fører vertfall ikkje med seg noke godt..

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Men la oss bytte han ut med en amerikansk ingeniør. Han er selvfølgelig velkommen til Norge, på jobbvisum. Hvis han ønsker å bli norsk statsborger, må han lære seg norsk. Jeg vil faktisk ikke kalle en norsk statsborger som ikke kan norsk for nordmann.

Amerikanere får bare unntaksvis Norsk statsborgerskap, det har vært innvandringsstopp siden 1973.

Synes det er en selvfølge at man lærer seg språket i et land man skal oppholde seg i en lengre periode.

Lenke til kommentar

Jeg er glad jeg bor i Bergen i hvertfall.

Man skal ikke lange veien før man ser alle regnbuens farger her i Bergen heller, en svipptur nedom Torgallmenningen så er det mange innvandrere som er der hver dag og henger og er "up to no good."

Selvfølgelig ikke like gale som i Oslo, men jeg er glad jeg bor i Bergensområdet.

Lenke til kommentar

@Priim Nei, vi kan ikke avikle asylinstituttet tvert, ei heller "forby" innvandring, men vi kan begrense tilstrømmen betraktelig. Hvis danskene har fått det til, hvorfor skulle ikke vi?

Det er fult mulig og begrense innvandring, og være litt meir "nøye" på og plukke dem ut, kanskje sende dem i en slags spesiell opplæring og være litt strengere på skolene om en del ting.

Men som en ser i Australia og USA er det mye ulovelig innvandring som er enda værre, for dei har ingen papir, type Maria Ameli saken. Det finnes alerede sånne i Norge, og dem må ty til kriminalitet, når dem blir tatt så blir dem jo sendt ut, såklart men det vil påføye det Norskefolk mye hodebry.

Norge er et mye mer atraktivt land en Dannmark. Pågrunn av vårt trygdesystem, eneste landet i Europa eg kan komme på har et lignende trygdesystem må være Tyskland, men det er heller ikkje like godt utvikla..

Lenke til kommentar

Norge er med i Schengen, så dette er ikke et problem.

Godt poeng. Siden man tar eksempel i en amerikaner her, i USA kreves det en test i engelskkunnskaper for å få statsborgerskap.

Lenke til kommentar

Men som en ser i Australia og USA er det mye ulovelig innvandring som er enda værre, for dei har ingen papir, type Maria Ameli saken. Det finnes alerede sånne i Norge, og dem må ty til kriminalitet, når dem blir tatt så blir dem jo sendt ut, såklart men det vil påføye det Norskefolk mye hodebry.

Virkelig? Australia har 50000 ulovelige innvandre, det er 0.2% av befolkningen. Det er flere i Norge, I Norge er andelen 20000, som er 0.4% av beolkningen. I Japan som ikke slipper inn asylsøkere er det også 0.2% av befolkningen. I England hvor det er lett å komme inn er andelen 0.8%. I Spania som er rett ved grensen til Afrika og har liberale innvandringsregler er det helt vanvittig. Antall ulovelige innvandre er et produkt av beligenhet, velstand og grensekontroll, ikke hvor strenge innvandrerlover det er. Uansett hva slags innvandrerlover du har, kan du ikke slippe inn alle og mange av dem som ikke slipper inn vil bli ulovelige innvandre.

Ergo, du prater bare piss. Norge vil ikke få noe merkbaret problem med ulovelig innvandring om Norge fjerner sine liberale asyllover. Og om det blir et problem så kan Norge få seg noen baller og gjøre noe med ulovelige innvandre. F.eks. kan man ta arbeidsgivere som ansatter ulovelige innvander og sørge for at de ikke får offentlige tjenester uten at de blir returnert. Om de tyr til kriminalitet, så er det bare å ha mer politi. Jeg tviler på at de fleste ulovelige innvandre vil ty til kriminalitet uansett.

Folk trenge litt meir kognitivkapasitet for og kommentere i den tråden her virker det som ..

Som eg frykter så har den tråden her mistet alt av seriøsitet pga at alt for mange kommer med tåplige innlegg som folk som har litt insikt i kordan en del konvensjona og internasjonale avtaler fungerer, Den siste tabben med innlegg er mer eller mindre bare rot og tull på.

Vi kan ikkje bare stoppe og ta inn innvandrera, og vi kan ikkje bare "loke ut" kultura og land.

Vi er med i Schengen, EøS, NATO og sist men ikkje minst kanskje det mest vennelige ikkje-EU landet. Så vi har krav på oss og ta i mot flyktninger og vurdere dem etter faren det er for dem i deres eget hjemland, vi har krav om og tilby disse tjenester i henhold til eget trygdesystem, og som alle vet så er Norge en vellferdsstat så trygdesystemet er meget oppegåande og godtruande.

Er dette den nye taktikken til multikulturister. Å hevde at selv om vi burde gjøre noe med asyllovene våres, så får vi ikke lov etter internasjonale konvensjoner, så vi kan like så godt gi opp. Ikke bare det, men du krever at alle de som ikke er enig med deg holder kjeft. Ikke rart jeg ikke liker multikulturister.

Schengen krever bare at vi skal ta imot innvandre fra Europeriske land. Dette har lite med asylsøkere å gjøre. NATO er en militærpakt som har ingenting med Norges asyllover å gjøre. EØS tviler jeg på vil hindre Norge i å endre asyllovene. Det er en konvensjon som kan potensielt stå i veien, men om den gjør det så ser jeg ingen grunn til at Norge kan melde seg ut av den konvensjonen. Hvorfor skal Norge være med i en konvensjon som vi ikke støtter? Men Danmark har vist oss at vi kan bli betydelig strengere uten å melde oss ut av noen konvensjoner.

Og det er et spørsmål hvor lenge Norge har råd til å være en velferdstat om Norge forsetter med dagens innvandringspolitikk.

Men det med et skikkelig rutine intigreringsystem der dem som ikkje klarer kravene kan sendes videre til et annent land ( ikkje til heimlandet ) kunne være et alternativ.

Dette høres ut som bortkastet penger. Å gå igjennom en asylsak koster mye penger og siden de kan søke seg til flere land vil antall asylsaker mangedoble.

I tilegg etter at de får søknadene sin godkjent, så kan de flytte tilbake til det landet som ga dem avslag. Dette vil radikalt øke antall asylsøkere til vesten, men kanskje det er ditt mål?

• Liker 1
Lenke til kommentar

[knyttet til etnisk opphav og bør slik du påpeker heller ikke være det.

En nordmann er selvsagt en nordmann uavhengig av farge når man ser på statsborgerskap.

Hvis du har norsk statsborgerskap og ikke blir kallt norsk, som er den norske vanen saa sikrer dere at innvandrer aldri blir norsk og alltid blir "annerledes". Enten en statsborger har mulighet til full deltagelse i norsk samfunn eller ikke. Du kan ikke vente at folk ville bo i et land og integrere seg uten muligheten til full deltagelse i alle omraader av samfunn. Ellers er du bare en gjest og etterhvert blir baade gjesten og verten lei av hverandre.

Norge maa finne en veie aa la innvandrerne delta i alle maater hvis de oensker full integrasjon av sine nye gjester. Hvis dette ikke behandles paa riktig maate saa kan man se hvordan det gaar med afro amerikaner i USA. En har sjansen i de foerste generasjoner aa integrere seg, ellers blir det uhyre vanskelig aa integrere seg senere etter segregering og fattigdom har etablert seg i saa mange generasjoner.

Den foerste og viktig skritt kan vaere aa skille borgerskap fra etnisitet. En er norsk hvis en har statsborgerskap. Alt annet bare skaper segregering og hindrer integrering.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Virkelig? Australia har 50000 ulovelige innvandre, det er 0.2% av befolkningen. Det er flere i Norge, I Norge er andelen 20000, som er 0.4% av beolkningen. I Japan som ikke slipper inn asylsøkere er det også 0.2% av befolkningen. I England hvor det er lett å komme inn er andelen 0.8%. I Spania som er rett ved grensen til Afrika og har liberale innvandringsregler er det helt vanvittig. Antall ulovelige innvandre er et produkt av beligenhet, velstand og grensekontroll, ikke hvor strenge innvandrerlover det er. Uansett hva slags innvandrerlover du har, kan du ikke slippe inn alle og mange av dem som ikke slipper inn vil bli ulovelige innvandre.

Ergo, du prater bare piss. Norge vil ikke få noe merkbaret problem med ulovelig innvandring om Norge fjerner sine liberale asyllover. Og om det blir et problem så kan Norge få seg noen baller og gjøre noe med ulovelige innvandre. F.eks. kan man ta arbeidsgivere som ansatter ulovelige innvander og sørge for at de ikke får offentlige tjenester uten at de blir returnert. Om de tyr til kriminalitet, så er det bare å ha mer politi. Jeg tviler på at de fleste ulovelige innvandre vil ty til kriminalitet uansett.

Er dette den nye taktikken til multikulturister. Å hevde at selv om vi burde gjøre noe med asyllovene våres, så får vi ikke lov etter internasjonale konvensjoner, så vi kan like så godt gi opp. Ikke bare det, men du krever at alle de som ikke er enig med deg holder kjeft. Ikke rart jeg ikke liker multikulturister.

Schengen krever bare at vi skal ta imot innvandre fra Europeriske land. Dette har lite med asylsøkere å gjøre. NATO er en militærpakt som har ingenting med Norges asyllover å gjøre. EØS tviler jeg på vil hindre Norge i å endre asyllovene. Det er en konvensjon som kan potensielt stå i veien, men om den gjør det så ser jeg ingen grunn til at Norge kan melde seg ut av den konvensjonen. Hvorfor skal Norge være med i en konvensjon som vi ikke støtter? Men Danmark har vist oss at vi kan bli betydelig strengere uten å melde oss ut av noen konvensjoner.

Og det er et spørsmål hvor lenge Norge har råd til å være en velferdstat om Norge forsetter med dagens innvandringspolitikk.

Dette høres ut som bortkastet penger. Å gå igjennom en asylsak koster mye penger og siden de kan søke seg til flere land vil antall asylsaker mangedoble.

I tilegg etter at de får søknadene sin godkjent, så kan de flytte tilbake til det landet som ga dem avslag. Dette vil radikalt øke antall asylsøkere til vesten, men kanskje det er ditt mål?

OG sette tall på ulovelig innvandring er helt umulig, i og med at hadde dem visst om dem hadde dem sendt dem ut?

Såklart synsing.

Innvandring er en god ting så lenge intigrering fungrer, og at folk blander det her med rasisme er vell heller bare noke vi må leve med.

Men siden du ønsker og vite ka eg meiner så skal du vell få svar.

Eg meinar at vi trenger Innvandring i et land som Norge, men vi burde ta inn folk med utdanning og kompetanse til dømes; Leger, Ingeniører, Arkitekter og gi dem tilbud om jobb, viss dem ikkje tar i mot tilbudet burde dem bli sendt tilbake, eg meiner at innvandrere ikkje burde ha rett på det samme trygdesystemet som ola nordmann uten at dei har jobba for det først, som alle andre må.

Når vi tar inn folk som blir forfulgte burde vi gi dem midlertidig opphold og sende dem tilbake etter en stund. Siden den faren ebber ut over tid, evt. lage en avtale med ambasaden om nytt pass etc.

Vi burde ha et system for intigrering som klargjør Norske lover og normer, den Norske væremåten og gjøre det klart at det skal være på dinna måten. Vi kan ikkje få muslimer til og konvertere over til den Norske væremåten, siden den er så forskjellig til våres, men vi kan gjøre det klart at dei må lære seg og akseptere den.

Fjern morsmål på skolen, herrejesus.

Hijab og andre religiøse plagg burde bli forbudt, eller innføre skule uniform.

Alle skule kantiner og sånt skal kunne ha lov til og lage ikkje halal kjøtt, veit ikkje om ditta er et problem, men skulen eg gikk på måtte slutte og lage en del mat..

At politiet skal kunne gripe inn i Kirkeasyl.

Banlyse folk som Maria Ameli uansett om dei får papira seinare eller ikkje.

Ha lukkede asylmottak slik de har i blant annet Danmark, Hellas, Australia, Japan, Østerrike og Storbritannia, der dei får opplæring som sagt over her..

Og bli litt meir strict på Flyktningskonvensjonen som eg trur du benketa?

Og bare gi dem som trenger beskytelse beskytelse

Ditta er bare grunnleggande, vi burde være meir skeptiske og litt mindre humane i form for asyl.

Eg meiner som dei fleste her, det er for mange som kommer inn i landet, eg skulle gjerne ha sett at vi stopper ditta midlertidig eg som mange andre, men det er juridisk umulig.

For at vi skal få en ansvarlig asyl politikk må vi kunne kontrolere dei få asylsøkerane vi får, gjerne spre dei litt meir utover landet, ikkje samle alle i dei store byane, der dei får leve som i sitt heimland, då blir det aldri intigrering, då blir det bare og flytte levevanane sine, og et land som Norge trenger ikkje meir kulturelle forandring i fra østen.

Vi må fortsatt ha forståelse for det disse menneskene har opplevd, men alikavell være strenge på kriminalitet og den norskemåten og leve på, tenke på, høffelighet og generel levemåte i henhold til religion og kultur, homofili etc.

Vi må fortsatt respektere deres måte og leve på, og gi rom for at dei skal kunne fortsette med sine religioner og deres måte og gjøre ting på, men må alikavell prøve og gjøre den akseptabel.

Blei vell masse rot ditta her, men syns at innvandring er viktig, men vi kan ikkje ta inn meir en vi kan intigrere, og vi må straffe dem hardere en Nordmenn, med utsendelse og fengslig UANSETT straff i heimlandet.

Lenke til kommentar

Hvis du har norsk statsborgerskap og ikke blir kallt norsk, som er den norske vanen saa sikrer dere at innvandrer aldri blir norsk og alltid blir "annerledes". Enten en statsborger har mulighet til full deltagelse i norsk samfunn eller ikke. Du kan ikke vente at folk ville bo i et land og integrere seg uten muligheten til full deltagelse i alle omraader av samfunn. Ellers er du bare en gjest og etterhvert blir baade gjesten og verten lei av hverandre.

Kjenner flere med norsk statsborgerskap som ikke ser på seg selv som nordmenn/norsk. Egentlig ikke så rart siden de mangler så og si alt av "norske verdier". Dette er igrunn like mye deres egen feil som det er statens feil. Forstår dem godt, hvorfor være delaktig i dette rare norske samfunnet som er så ekstremt ulikt det samfunnet de kommer fra?

Skal jeg gå rundt og kalle mine venner fra Bergen for sunnmøringer fordi de bor på sunnmøre?

Men er uansett enig i hovedpoenget ditt. Men verden er ikke svart hvit. Den er full av gråfarger.

Lenke til kommentar

Kjenner flere med norsk statsborgerskap som ikke ser på seg selv som nordmenn/norsk. Egentlig ikke så rart siden de mangler så og si alt av "norske verdier". Dette er igrunn like mye deres egen feil som det er statens feil. Forstår dem godt, hvorfor være delaktig i dette rare norske samfunnet som er så ekstremt ulikt det samfunnet de kommer fra?

Skal jeg gå rundt og kalle mine venner fra Bergen for sunnmøringer fordi de bor på sunnmøre?

Men er uansett enig i hovedpoenget ditt. Men verden er ikke svart hvit. Den er full av gråfarger.

Har budd på sunnmøre i 2år, og sunnmøringer er noe for seg skjøl :p

Grunnen til at dei ikkje intigrer seg er fordi dei ikkje trenge det, vi må få fram behov og egen intresser i fra deres side. Det kan ikkje staten gjøre aleine

Lenke til kommentar

Jo, det er statens oppgave å få det til. Man kan ikke overlate dette til utlendingene. For de vil stort sett velge den enkleste utvei, f.eks tror du en somaler vil bo i Sunnmøre der han har ingen bekjente, ikke kan han språket, ingen jobb. I oslo vil han ihvertfall få venner og kunne snakke språket han kan. Jobb trenger han ikke da han får alt dekket av staten.

Lenke til kommentar

.

Dette problemet blir sterkeste blant barna til innvandrerne, som har det lett å lære norsk og ville naturligvis ikke bli annerledes enn etniske nordmenn, eller i det minste stanse mobbing og diskrimininering som hender på skolegården. Når en har bodd i Norge i flere generasjoner, kan alt norsk unntat å bli kallt norsk så gir de seg ofte og skaper større problemer. Det er dette generasjon som er oftest føler seg marginalisert og har største sjansen å bli en terrorist.

Men er uansett enig i hovedpoenget ditt. Men verden er ikke svart hvit. Den er full av gråfarger

Gråfargen vises med å si både etnisitet og borgerskap. Obama er ikke bare en amerikaner men en afro-amerikaner, jeg er en engelsk-irsk-tysk amerikaner og alle unntatt native americans har dette grått forhold. På denne måten viser det seg hva som er viktig og hva vi alle har felles, både til ære og forpliktelse-vi er alle amerikaner først og fremst.

Igjen, tenk på muligheten Obama ville ha hvis han alltid ble kallt Kenyan istedenfor afro-amerikaner og hvor tåpelig det ville høre hvis han ble kallt den Kenyan President of the USA! Når folk i Stoughton Wisconsin feirer USAs bursdagen så har de mange norsk amerikaner to flagg i hendene, et er norsk og det andre amerikansk OG de feirer både 17de mai og 4de Juli.

Ellers utfordrer du ikke utlendingen til sine borgelig forpliktelser eller gi han inntrykk at han aldri blir helt med i norsk samfunn hvis han ønsker. Det løser ikke selvsagt mange problemer men det er viktig likevel.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de ikke bli norske? Jeg har flere innvandrervenner som er helt assimilert, og det ville vært feil å betegne de som noe annet en norske. Vi er jo alle etterfølgere (?) av noen som har innvandret til Norge en gang i tiden, så hvor mange generasjoner tar det før man kan kalle seg norsk?

Om man anser 'nordmenn' som en etnisitet, vil det være feil å kalle disse "assimilerte innvandrerene" for 'norske'. Nordmenn er en nasjonalitet som er et utfall av omtrent 1200 års sammensmelting av germanske stammer som kom til disse områdene for om lag 5000 år siden. Gjennom snart 1200 år har vi båret dette landet framover med blod og svette, gjennom lange og kalde vintre. Med våre menns liv og deres koners tårer har vi beskyttet vår nasjons uavhengighet og bekjempet vår egen slavebinding. Og dét, min kjære landsmann, er et bånd som kun er for oss, fullblodige nordmenn.

Om du lurer på hvem som faktisk er fullblodige nordmenn, har du mistet en av de viktigste sansene som naturen har gitt deg. Alle dyr fra maur til aper til ulver veit rent instinktivt hvilke individer som er en del av deres egen stamme, og hvem som ikke er det. Man er bare nødt til å rense hjernen sin fra de naturmotstridende dogmene som har blitt påtvunget våre norske barn helt fra fødselen av, så vil nok også du se det like klart som dyrene i våre skoger gjør. ;)

Endret av 793
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...