Tå. Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Løsningen: Ikke ta inn flere innvandrere enn det som kan integreres? Hva nå integrering vil si vet jeg faktisk ikke. En hund blir ingen hest selv om du putter ham i en stall. Er man konservativ muslim så er man konservativ muslim og passer generelt dårlig inn i det norske samfunnet. "Fadder" familier kanskje? Kom til Norge og du får tildelt din egen familie som besitter "normale" normer og dermed kan begge familier lære gjennom hverandre. Man lærer ikke norsk språk og kultur ved å gå rundt og snakke arabisk sammen med sine landsmenn dagen lang. Og nordmenn lærer ikke å forstå andre kulturer ved å holde seg unna dem. Men forståelse hjelper ikke så veldig siden man som oftest ikke har noen ting til felles og man har da null interesse av å være en del av hverandres omgangskrets. Men kulturkræsj er og vil alltid forbli vanskelig. Vanskelige problem krever kreative og til tider drastiske løsninger. Familier med tenåringsbarn(15-19) som kommer til Norge? Send barna på "utveksling" og bort fra familien i et halvt år til en "multikulturell" skole. Med andre ord en skole med en andel minoriteter fra før. Ikke bare nordmenn og ikke bare minoriteter. Forby bruk av fremmedspråk på skolen og barnehager? Skape insentiver for at innvandrere skal lære seg norsk. Lær deg flytende norsk og skaff deg en jobb og du skal få 100000. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 All ikke-vestlig innvandring burde stanses for en mildetidig periode! Samtidig burde vestlige innvandrere tas imot med åpne armer. De er allerede vestlige og vet langt mer om Vesten og demokrati og om den typen lover, regler og systemer som finnes i Norge så der er langt enklere å integrere og er langt mindre forskjellige enn de ikke-vestlige! Og enhver kriminell innvandrer/utlendign burde kastes ut av landet for godt! Lenke til kommentar
ryback Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) For å holde seg til temaet som er artikkelen i aftenposten: Det er et klart problem at store deler av befolkningen ikke snakker norsk og at det oppstår ghettoer. Hvorfor snakker de ikke norsk? Fordi de ikke trenger det. Det stilles nemlig ingen krav til noen i Norge. Hvis man ønsker det kan man, uavhengig av bakgrunn, sitte på rævva og ikke gjøre en dritt og stat og kommune er pliktig til å ta seg av deg. For å motta trygdeytelser så kreves det ikke at du er integrert på noen som helst måte. Hvis du derimot skal jobbe så krever det et visst nivå av integrasjon og jo lenger du står i jobb, jo mer integrert blir du. Svaret er derfor - slutt med passiviserende trygdeytelser og krev at folk arbeider. Det er massevis av forefallende arbeid som må gjøres i landets kommuner. Jobber som alle kan klare hvis de gidder. Ta en skokk med trydgemottakere av diverse opphav, gi dem en kost, en søppelsekk og en arbeidsleder og be dem plukke søppel og feie gatene i sitt nærmiljø mot at de mottar ytelser. Når det gjelder innvandring i Norge så er det på papiret ingen innvandring til Norge. Norge er forpliktet til å ta seg av de som har behov for det. Man kan selvfølgelig melde seg ut av det internasjonale samfunnet, men da tror jeg man plutselig vil drømme tilbake til tiden man hadde ghettoer i Groruddalen. Det er flyktninger med beskyttelsesbehov som kommer til Norge. De som ikke har behov blir sendt ut. Problemet oppstår når de som ikke har beskyttelsesbehov ikke kan sendes ut av ymse årsaker. Mange av de som kommer til Norge er selvfølgelig såkalte lykkejegere. Hvis jeg satt på et jordgulv i Langtvekkistan og hørte om det Norske systemet ville jeg helt sikkert gjort det samme. Lykkejegere er i utgangspunktet bra. Vi trenger lykkejegere, men vi trenger rett type. Den typen som er villig til å jobbe! Problemet oppstår når noen kommer til Norge som asylsøkere så får de enten opphold og går rett på trygd eller får avslag men ikke blir returnert. Denne strømmen av mennesker kunne man sluppet unna hvis man sluttet å gi trygdeytelser til de giddalause. Trygdeytelsene bør selvfølgelig ikke gis til giddalause uavhengig av hvor på kloden de er født, inkludert Norge. Det vil kanskje føre til et ”kaldere” samfunn, men alternativet er nok mye, mye verre! Nyttig lesning: Innvandrernes supermakt av Gerhard Helskog Endret 25. mars 2011 av ryback Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Det eneste jeg virklig byr meg om er Norsk ferdighetene til folk, jeg driter langt i hvor de kommer fra, de kan komme fra Rigel 7 så lenge de snakker norsk, Jeg blir glad hver gang jeg går forbi en ikkevestlig mor som snakker norsk til barna sine på gata, eller to ikke vestlige menn som snakker norsk til hverandre med perfekt oslo dialekt. Det betyr noe for meg, jeg vil heller ha 10 000 irakere som snakker perefekt norsk, enn 10 000 svensker som fremdeles snakker svenks fordi dem er for late til å lære seg norsk. 1 Lenke til kommentar
Pasi Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Ja, dette har gått altfor langt! Jeg er for å kaste enhver kriminell innvandrer ut av landet. Samtidig burde all innvandring som ikke er vestlig stanses for ubegrenset tid. Helt enig. Det burde være helt soleklart at om du begår noe som helst kriminalitet her i Norge untatt små fartsbøter, burde personen sendes rett hjem. Voldteksmenn får sone i flotte norske fenglser, for å så gå fri og voldta igjen. Drapsmenn får også sone her. Noe er riv ruskende galt. Hvis vi fortsetter slik, vil Nordmenn tilslutt bli i mindretall i f.eks Oslo. Hvit flukt skjer overalt der innvandrere dominerer, og det er det også en grunn til. Nordmenn vil ha sitt eget land med sin egen kultur. I dag finnes det vel ingen partier som sier at vi skal kaste ut kriminelle innvandrere samt stoppe ikke vestlig innvandring. Lenke til kommentar
Pasi Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Hvorfor trenger vi egentlig innvandring fra ikke vestlige land? Nordmenn som utgjør en så bitte liten minoritet i verden, burde sannelig få bevare sitt opphav. 6 Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Ja, for problemet er jo raseblanding... Dette er jo en av de åpenbare konsekvensene av dårlig integrering... Lenke til kommentar
Wishmaster1 Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Jeg har noen i nabolaget som kommer fra Bosnia. Hyggelige folk, ingenting imot dem! Men de kom hit pga de ikke kunne oppholde seg i hjemmlandet fordi de blir forfulgt. men de reiser hjem på ferie og er der i 2 måneder hver sommer?? Her har de ikke jobb. Og de er en stor familie. 2 voksne og 4-6 barn. (mange ut og inn der ) Ville det ikke vært naturlig og reise tilbake etter krigen og være med å bygge opp landet igjen? 3 Lenke til kommentar
Wishmaster1 Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 For å holde seg til temaet som er artikkelen i aftenposten: Det er et klart problem at store deler av befolkningen ikke snakker norsk og at det oppstår ghettoer. Hvorfor snakker de ikke norsk? Fordi de ikke trenger det. Det stilles nemlig ingen krav til noen i Norge. Hvis man ønsker det kan man, uavhengig av bakgrunn, sitte på rævva og ikke gjøre en dritt og stat og kommune er pliktig til å ta seg av deg. For å motta trygdeytelser så kreves det ikke at du er integrert på noen som helst måte. Hvis du derimot skal jobbe så krever det et visst nivå av integrasjon og jo lenger du står i jobb, jo mer integrert blir du. Svaret er derfor - slutt med passiviserende trygdeytelser og krev at folk arbeider. Det er massevis av forefallende arbeid som må gjøres i landets kommuner. Jobber som alle kan klare hvis de gidder. Ta en skokk med trydgemottakere av diverse opphav, gi dem en kost, en søppelsekk og en arbeidsleder og be dem plukke søppel og feie gatene i sitt nærmiljø mot at de mottar ytelser. Når det gjelder innvandring i Norge så er det på papiret ingen innvandring til Norge. Norge er forpliktet til å ta seg av de som har behov for det. Man kan selvfølgelig melde seg ut av det internasjonale samfunnet, men da tror jeg man plutselig vil drømme tilbake til tiden man hadde ghettoer i Groruddalen. Det er flyktninger med beskyttelsesbehov som kommer til Norge. De som ikke har behov blir sendt ut. Problemet oppstår når de som ikke har beskyttelsesbehov ikke kan sendes ut av ymse årsaker. Mange av de som kommer til Norge er selvfølgelig såkalte lykkejegere. Hvis jeg satt på et jordgulv i Langtvekkistan og hørte om det Norske systemet ville jeg helt sikkert gjort det samme. Lykkejegere er i utgangspunktet bra. Vi trenger lykkejegere, men vi trenger rett type. Den typen som er villig til å jobbe! Problemet oppstår når noen kommer til Norge som asylsøkere så får de enten opphold og går rett på trygd eller får avslag men ikke blir returnert. Denne strømmen av mennesker kunne man sluppet unna hvis man sluttet å gi trygdeytelser til de giddalause. Trygdeytelsene bør selvfølgelig ikke gis til giddalause uavhengig av hvor på kloden de er født, inkludert Norge. Det vil kanskje føre til et ”kaldere” samfunn, men alternativet er nok mye, mye verre! Nyttig lesning: Innvandrernes supermakt av Gerhard Helskog Veldig ening med deg! Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Hmm. Et inlegg med grei lengde i en større Norsk avis som er kritisk til dårlig integrering og dårlig kultur fra ikke vestlige innvandrere uten at jornalisten prøver å nedverdige denne personen Og attpotil er han lærer pedagog og "barnehageonkel" Kan det være at trenden er i færd med å snu? Kan det kansje bli legitimt å kritisere dårlig kultur blandt "muslimer" i det offentlige nå etterhvert? Kan definisjonen av "politisk korrekthet" rundt innvandrerspørsmål kansje endelig bli endret? Eller er det bare jeg som er for optimistisk? Missnøyen i folket og differansen mellom politikerene og folket i dette spørsmålet blir jo større og større og til slutt må jo noe skje.... Om det er en gradevis endring eller om det blir litt mer revulusjonsmesig. Litt offtopic: Så er vel det samme i ferd med å skje med likestillingspolitikken... Endret 26. mars 2011 av flesvik 3 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Hadde jeg bestemt så hadde jeg strammet inn asylinstituttet kraftig og trukket Norge ut av de internasjonale konvensjoner som forhindrer Norge i å gjøre det. F.eks. så er det asylsøkerens jobb å bevise at han er forfulgt og ikke motsatt og utfører de en alvorlig kriminall handling så skal de kastet ut uansett om de er forfulgt i hjemlandet eller ikke. De burde ha tenkt på konsekvensene av handlingene sine før de utførte den kriminelle handlingen. Praktisk sett, bør nok Norge følge Danmark og la Sverige ta imot alle innvandrerene. Dette vil sannsynligvis skje om vi får en FRP/Høyre regjering. For familiegjenforening ville jeg krevd at den ene skal ha 50% eller mer tilknytning til Norge og en 23 års regel som Danmark. For å hindre ulovelig innvandring ville jeg gått hardt mot arbeidsgiverene og ikke gitt de ulovelig innvandre noe som helst uten at de blir rapportert og sendt hjem. Uten arbeid og uten velferd så blir ikke Norge særlig attrraktivt. Dereter hadde jeg satt opp en ny innvandringslov. Hvor man kan slippe inn i Norge om man får nok poeng etter en skala. Denne skalaen vil ta med norskkunnskaper, utdanning, lønn, helse og alder. I tilegg må de klare en prøve om Norge. Dette vil gjøre det lettere for de som vil bidra til Norge, men langt vanskligere for de som ikke vil bidra. For de som er allerede her, ville jeg prøvd å spre dem rundt og fått dem i arbeid ved å begrense rettigheten til å få trygd. Fadderordninger høres også ut som en fin ide, men det er verdiløst så lenge innvandringspolitikken fungerer som i dag. Jeg tror hvis innvandringspolitikken stopper, de bor mer spredt og kommer i arbeid, så vil de etterhvert bli bedre intigrert. Og jeg tror inntrykket av innvandrerene vil bli kraftig forbedret om de som allerede er her blir bedre og de blir tynnet ut av kvalifiserte innvandre. Endret 27. mars 2011 av Camlon 3 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Dereter hadde jeg satt opp en ny innvandringslov. Hvor man kan slippe inn i Norge om man får nok poeng etter en skala. Denne skalaen vil ta med norskkunnskaper, utdanning, lønn, helse og alder. I tilegg må de klare en prøve om Norge. Dette vil gjøre det lettere for de som vil bidra til Norge, men langt vanskligere for de som ikke vil bidra. Mye enig med deg, men på dette punktet er jeg ikke så enig. Hva da med den Tyske ingeniøren som drar til Norge for å jobbe i et firma, men ikke har noen norskkunnskaper eller kan noe om Norge utenom hvor det ligger og det firmaet han skal begynne i, men snakker flytende engelsk og er kjempegod i faget sitt? Er ikke han velkommen til landet da? Endret 27. mars 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Så lenge vi har EØS avtalen så er han automatisk velkommen. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Dereter hadde jeg satt opp en ny innvandringslov. Hvor man kan slippe inn i Norge om man får nok poeng etter en skala. Denne skalaen vil ta med norskkunnskaper, utdanning, lønn, helse og alder. I tilegg må de klare en prøve om Norge. Dette vil gjøre det lettere for de som vil bidra til Norge, men langt vanskligere for de som ikke vil bidra. Var forsåvidt en god ide. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 En halv million fra 215 land har blitt nordmenn Tirsdag samlet over hundre nasjonaliteter seg på slottstrappen for å hilse på Kronprinsen og for å forevige rikets mangfold. Fotograf og initativtageren Fery Nourkamistuderer fotografi og prosjektet hun jobber med skal gi innblikk i Norge anno 2011. Norge trenger dette sier hun til TV2. Kilde: tv2nyhetene.no ------------------------------------------------------------------- Trenger vi å minnes om at Norge rent etnisk sett har endret seg radikalt de siste 30 årene og hva er det egentlig som er så positivt med å være en nasjon uten egenart? Eller skal vi bare godta at hvit er ut og emigrere til Madegaskar? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 En halv million fra 215 land har blitt nordmenn Tirsdag samlet over hundre nasjonaliteter seg på slottstrappen for å hilse på Kronprinsen og for å forevige rikets mangfold. Fotograf og initativtageren Fery Nourkamistuderer fotografi og prosjektet hun jobber med skal gi innblikk i Norge anno 2011. Norge trenger dette sier hun til TV2. Kilde: tv2nyhetene.no ------------------------------------------------------------------- Trenger vi å minnes om at Norge rent etnisk sett har endret seg radikalt de siste 30 årene og hva er det egentlig som er så positivt med å være en nasjon uten egenart? Eller skal vi bare godta at hvit er ut og emigrere til Madegaskar? Hvorfor er Hvit automatisk nordmann, I usa er alle amerikanere så lenge de har amerikansk pass. Når Robert E. Lee overga seg til U.S Grant, var en av offiserene der og valet til Grant et innfødt amerikansk indianer, og Lee ristet hånda hans og sa, godt at det er minst en ekte amerikaner her, og da sa Indianeren, General Vi er alle amerikanere. Dette sa han, selv om inidanere i usa på den tiden var ektremt diskiminert mot. Dette mener jeg om alle invandere, viss du vil bo i norge, følge norske lover og tilpasse det væres sikker, samtidig som du er med å få forike det vi allerde har, er du velkommen her, uasnett farge eller tro. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Hvorfor er Hvit automatisk nordmann, I usa er alle amerikanere så lenge de har amerikansk pass. Det er jo forsåvidt riktig det der da... Nasjonen, flagget, grenser, valuta, religion og tradisjoner osv.. alt dette er menneskeskapt og kan endres. Ingen av disse tingene er knyttet til etnisk opphav og bør slik du påpeker heller ikke være det. En nordmann er selvsagt en nordmann uavhengig av farge når man ser på statsborgerskap. Spørsmålet er vel heller om vi ønsker at "en nordman" i fremtiden skal være assosiert med noe annet enn en person med nordisk avstamning. Uten at det betyr at man ser ned på noen, så syns jeg personlig synes at vi skal ha så mye respekt for det darwinistiske system at vi skal la være å tukle med grunnleggende ting. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Jeg har ingen spesiell tilknytting til min hudfarge, spiller ingen rolle om norges beste skiløper er brun, gul eller hvit. Viss norges mest kjente persjon en gang i fremtiden blir en med iransk avstamming har jeg ingen problemer, men dette er en fikitiv problemstilling, England har hatt svarte borgere i over 200 år, i over 150 har dem hatt indiske, mens USA hadde segirgert militære, var svarte soldater blandet med hvite under WW2 i den engelske hæren, det var en svart fallskjerm jeger med på angrepet av pagasus bridage under D-day. Dette har på ingen måte forandret hvordan folk ser på England og stor britania, når jeg tenker england, tenker jeg proffesorer i Oxford med grått hår, jeg tenker scotter med kilt når jeg tenker på skotland, jeg tenker whisky og varmt øl, jeg tenker fish and chips. Hva man mener er reprentativt for et land er basert på hvem man selv er. Jeg kan ikke tenke på England uten å tenke på Newton og Darwin fordi jeg er intersert i vitenskap, jeg tenker på Lord Wellington og Nelson fordi jeg er intersert i historie. Norges historien vil ikke forandre seg, Vikinger vil altid være hvite, de vil altid ha skjegg og dra runt i landskip. Norges identitet vil ikke forsvinne bare fordi vi blir fler farget i sammfunnet Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Problemet med innvandringen i Norge er at den skjer på helt feil måte. Jeg vil begynne med å slå et slag FOR innvandringen i Norge. Vi er nesten nødt til å ta i mot afghanere og irakere, fordi Jens absolutt skulle bli med i krigen til Bush. Det at vi sa ja til å bombe hjemmene til disse menneskene, og ødelegge landet deres, gjør at krigen vi deltar i fører med seg visse moralske krav til å åpne opp våre grenser for menneskene som er drevet på flukt. I tillegg har vi en oljeformue som vi egentlig ikke fortjener. Jeg personlig synes det er umoralsk av oss å sitte her oppe i nord alene, uten å dele med folk som potensielt dør av sult. Men tendensene vi ser, spesielt rundt Oslo, er uholdbare. Vi kan ikke ha et delt samfunn i Norge. Et delt samfunn har ikke fungert i noe land på noe tidspunkt i historien, og i fremtiden vil dette bli et mer og mer betent tema. For å skape en bedre integrering er det helt nødvendig at barn som går inn i den norske skolen (6- åringene) har et grunnleggende nivå på sine norskkunnskaper. Skjevheten som finnes går ut over alle, ved at lærerne har så utrolig store forskjeller innad i klasserommet at læring blir umulig. Alle barn i den norske skolen bør ha de samme kunnskapene, kun korrigert for individuelle begrensninger. I tillegg bør det erklæres som et de facto at voksne mennesker i Norge som ikke behersker å ha en avansert samtale på norsk, rett og slett ikke blir integrert. Så enkelt er det. Voksne innvandrere MÅ lære seg norsk, og det faktum at dette ikke er et krav den dag i dag vitner om en utrolig feig politikk. Jeg synes ikke det skal innføres økonomiske incentiver for at innvandrere skal bosette seg andre steder enn rundt Oslo. Da er det bedre å begrense innvandringen. Ved å skape en bedre integrering, spesielt gjennom språk og arbeid, vil ghettoene over tid forsvinne. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå