mr x Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 kjøpte meg pc 3200(400mhz)twinmos-winbond ram og tenkte jeg skulle prøve og få ca 200mhz i fsb. men kom bare til 190,da restarta pc seg. trodde jeg skulle på minst 200 i fsb... bør jeg justere volt eller dram timing i biosen ? dram timing normal mode ddr voltage 2.6 cas latency 2.5 t noe jeg bør forandre på.. det står 400mhz på ramen i biosen. har et msi hk,kan ikke justere volten på cpu og multiplier i biosen skulle vel komme opp til ca 190 uten og justere volten på cpu"en ? vet at jeg ikke har noe bra hk til overklokking(lite justering)men det får vel være grenser hva lite det tåler. resten av hardwaren kan dere se på Signatur: noen som har noe forslag,erfaringer når det gjeder innstillinger. som dere forstår har jeg lite(ingen erfaring) med overklokking.. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 tror nok at du må få stilt opp volten på cpuen din ja. men hvordan du skal få det til når du ikke kan gjøre det i bios vet jeg ikke. Lenke til kommentar
mr x Skrevet 14. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2003 tror nok at du må få stilt opp volten på cpuen din ja. men hvordan du skal få det til når du ikke kan gjøre det i bios vet jeg ikke. jo..er sant nok. men hva med volten på ramen ? bør jeg sette den mere opp,den står nå bare på 2,6. synd at den skulle ble slik,hvis jeg må justere volten på cpu"en opp for og komme videre. eller noen som vet mere.. formann,dette kan du..!! Lenke til kommentar
mr x Skrevet 14. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2003 det er jo bare å prøve. jo...men er litt usikker. ser du bruker pc 3200 twinmos,hvilken volt på ramen bruker du i overklokket tilstand. måtte du overklokke ramen og komme over 200mhz i fsb? Lenke til kommentar
mr x Skrevet 14. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2003 var dette bare bortkastet penger for meg. hørte jo at xp 2500(barton)kunne man klokke langt med. så jeg kjøpte ny cpu,hk(men msi,skulle spare litt)og rask ram og ny kjøler til cpu"en + nytt kabinett(p.g.a lite watt på strømforsyningen) hadde jo lett fått en xp 3000-3200 for denne prisen. så nå må jeg ha nytt hk også....blir en dyr xp 3000-3200... beklager hvis jeg virker noe frustrert,men trodde det var bare det var ramen som stoppet meg.(hadde bare pc 2100 før) Lenke til kommentar
CS_eR GøY Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 prøv å sett ned multiplyern og set cas latencety til 2.0 siden det ikke spiller noen rolle om den er på 2.5 eller 2.0 siden brikka kjører så lavt og det er de gammle barton cpune som klokker best.. og du burdte helst sette vcore til rundt 1.75 - 1.85 btw. de som sa at de lett klokka barton cpune sine til 3200xp sa at DE gjorde det lett og garanterte ingenting edit: ahhh du har msi hk hvilket brikkeset osv? veldig rart at du ikke kan stille inn vcore osv prøvd å oppdatere biosen? de fleste som har fått barton cpun sine opp i 2.3 ghz+ har vaert heldige med batch nummer på cpun og kjøpt bra nforce 2 hovedkort Lenke til kommentar
mr x Skrevet 14. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2003 prøv å sett ned multiplyern og set cas latencety til 2.0 siden det ikke spiller noen rolle om den er på 2.5 eller 2.0 siden brikka kjører så lavt og det er de gammle barton cpune som klokker best.. og du burdte helst sette vcore til rundt 1.75 - 1.85 btw. de som sa at de lett klokka barton cpune sine til 3200xp sa at DE gjorde det lett og garanterte ingenting takk for et bra forslag,kan ikke justere multiplier i bios.men skal prøve og sette cas på ramen til 2.0 vcore kan jeg heller ikke justere i bios(er det volt"en på cpu du mener) jeg kan juster volten på ramen.er det bare hvis ramen er overklokka at man bør sette volten opp ? brikkesett på hk..tror det er sis jeg kan prøve og opptatere biosen på hk.. Lenke til kommentar
formann Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 SIS brikkesett er desverre ikke kjent for å klokke bra.. snarere tvert imot. Det er ikke godt å si om det er CPU som lager krøll, eller om det er selve chipsettet. Du kan jo prøve med en liten vifte på NB..mulig det hjelper. For å få kjørt høyere vcore så må du nok til med prosessor kirurgi. Om du kikker på L11 broene på CPU, så vil du se at alle broene er hele, bortsett fra nr. 2. Om du kobler denne sammen, så vil du få 1.85vcore. Om det holder med 1.8v så gjør du det samme, men kutter i tillegg nr. 4. Lenke til kommentar
mr x Skrevet 14. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2003 SIS brikkesett er desverre ikke kjent for å klokke bra.. snarere tvert imot. Det er ikke godt å si om det er CPU som lager krøll, eller om det er selve chipsettet. Du kan jo prøve med en liten vifte på NB..mulig det hjelper. For å få kjørt høyere vcore så må du nok til med prosessor kirurgi. Om du kikker på L11 broene på CPU, så vil du se at alle broene er hele, bortsett fra nr. 2. Om du kobler denne sammen, så vil du få 1.85vcore. Om det holder med 1.8v så gjør du det samme, men kutter i tillegg nr. 4. takk formann,håpet du ville skrive et innlegg her. det du foreslår for meg virker kansje lett,men har aldri prøvd dette.. for og koble broene sammen(nr 2)må jeg ha en tynn kabel(ledning)da ? eller fins det andre muligheter.. så du tror det er vcoren som stopper meg videre opp på fsb. hva med ramen ?ingen justeringer der.tenker på volten,eller cas(2.5 t) nå vil sikker tempen gå opp litt hvis jeg får til og kople sammen broene(1.85vcore)men tror kjølingen min holder et stykke.(håper iallefall) ps:synd jeg ikke kjøpte a-bit hk med en gang,det blir kansje det som blir løsingen til slutt. Lenke til kommentar
formann Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 SIS brikkesett er desverre ikke kjent for å klokke bra.. snarere tvert imot. Det er ikke godt å si om det er CPU som lager krøll, eller om det er selve chipsettet. Du kan jo prøve med en liten vifte på NB..mulig det hjelper. For å få kjørt høyere vcore så må du nok til med prosessor kirurgi. Om du kikker på L11 broene på CPU, så vil du se at alle broene er hele, bortsett fra nr. 2. Om du kobler denne sammen, så vil du få 1.85vcore. Om det holder med 1.8v så gjør du det samme, men kutter i tillegg nr. 4. takk formann,håpet du ville skrive et innlegg her. det du foreslår for meg virker kansje lett,men har aldri prøvd dette.. for og koble broene sammen(nr 2)må jeg ha en tynn kabel(ledning)da ? eller fins det andre muligheter.. så du tror det er vcoren som stopper meg videre opp på fsb. hva med ramen ?ingen justeringer der.tenker på volten,eller cas(2.5 t) nå vil sikker tempen gå opp litt hvis jeg får til og kople sammen broene(1.85vcore)men tror kjølingen min holder et stykke.(håper iallefall) ps:synd jeg ikke kjøpte a-bit hk med en gang,det blir kansje det som blir løsingen til slutt. Jeg tror det det 30% sjanse for at det er vcore som stopper, og 70% sjanse for at det er chipsettet ditt. Jeg har riktignok ikke så mye kjennskap til SIS-476F, men SIS klokker aldri spesielt bra uansett. Jeg synes nesten det er rart at du har kommet så langt som til 190. Ramen din er spesifisert til å kjøre 200 Mhz cl2 @ 2.6v så jeg tror ikke du trenger å øke spenningen der, med mindre du kjører den høyere enn fsb. ?? For å koble sammen broer så trenger man sølvlakk eller en annen slags lakk som leder strøm, Varmetråd-fiks fra biltema feks. Selve fremgangsmåten er helt lik som når man låser opp en Palomino. Lenke til kommentar
mr x Skrevet 14. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2003 takk ennå en gang for et meget godt svar.. som du sier så kommer jeg kansje ikke så langt med dette hk(sis) hadde kansje ikke trodd det heller,fins jo knapt noe justeringer. har vudert dette inngrepet på cpu"en,er jo helt grønn når det gjelder overklokking og et slik inngrep kansje koster meg mere enn det smaker. kan jo gå bra,men når jeg har så lite erfaring med dette. da tror jeg at jeg selger mitt hk,og kjøper a-bit 1.2 eller 2.0 disse kortene koster jo ikke mere enn ca 1000 kr,vel hvis det er vært det da..?? har iallefall rask ram(lol) mulig jeg gir opp lett.men tror jeg må lære mere om overklokking først. :wink: Lenke til kommentar
formann Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 takk ennå en gang for et meget godt svar..som du sier så kommer jeg kansje ikke så langt med dette hk(sis) hadde kansje ikke trodd det heller,fins jo knapt noe justeringer. har vudert dette inngrepet på cpu"en,er jo helt grønn når det gjelder overklokking og et slik inngrep kansje koster meg mere enn det smaker. kan jo gå bra,men når jeg har så lite erfaring med dette. da tror jeg at jeg selger mitt hk,og kjøper a-bit 1.2 eller 2.0 disse kortene koster jo ikke mere enn ca 1000 kr,vel hvis det er vært det da..?? har iallefall rask ram(lol) mulig jeg gir opp lett.men tror jeg må lære mere om overklokking først. :wink: Om du vil lære OC, så vil annskaffelse av et nytt HK utvilsomt være en god start. NF7-S v2.0 koster 950.- (ukens tilbud komplett) NF7 v2.0 koster ca. 800.- og NF7 1.2 får man til 520.- tror jeg. Mulig det er demo-kort, men jeg har hørt flere har kjøpt det til den prisen. Jeg garanterer at det er verdt det Lenke til kommentar
frans Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Kjører min TwinMos PC3200 m/winbond på 2-2-3-7 på standard volt og 200 mhz synkron FSB og minnne. Har ikke hatt behov for å klokke minnet mere. Det er neppe minnebrikkene som stopper din overklokking. Er omtrent 100 % sikker på at det er chipsettet (og/eller hovedkortet). Men forsøk å øk spenningen på prosessoren til ca 1,75 Volt eller mere. Og pass på varmen ( i sær nu i sommervarmen). Det er vel bare nForce2 som "låser opp" Barton prosessorene. For andre chipsett må en nok modifisere CPUen f.eks. ved hjelp av "wire-trikset". Her er kanskje en plass å starte. For bruk av "wire-tricket", sjekk her (for den litt mer viderekomne). Lenke til kommentar
billythekid Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 var dette bare bortkastet penger for meg. hørte jo at xp 2500(barton)kunne man klokke langt med. så jeg kjøpte ny cpu,hk(men msi,skulle spare litt)og rask ram og ny kjøler til cpu"en + nytt kabinett(p.g.a lite watt på strømforsyningen) hadde jo lett fått en xp 3000-3200 for denne prisen. så nå må jeg ha nytt hk også....blir en dyr xp 3000-3200... beklager hvis jeg virker noe frustrert,men trodde det var bare det var ramen som stoppet meg.(hadde bare pc 2100 før) vil tro det er HK et ditt som er problemet prøv å plukk opp et Abit v2.0 er veldig mye HK for pengene og heeeelt genialt best på overklokking Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Jeg satt ned CL fra 2.5 til 2 i går på samme brikke som du har og har ikke rørt volten. Det er dønn stabilt ABIT NF7-S v 2.0 (Jeg trordet selges for 950 hos komplett) BTW: Hvilken vifte er best i pris/kjøling når du skal klokke en xp2500+ opp til ca xp2800+, har lyst til å klokke men min silent breeze er ikke egnet til det...(den burde ikke bråke over 30 db) Lenke til kommentar
vhguru Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Hei. Mange klokker med Silent Breeze vifta som CPU-kjøler. Jeg så en test en gang på nettet der den faktisk kom ganske bra ut. Husk bare å bruke god kjølepasta og følg med temperaturen - så er det bare å klokke i vei!! Lenke til kommentar
kitbay2000 Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 tror nok at du må få stilt opp volten på cpuen din ja. men hvordan du skal få det til når du ikke kan gjøre det i bios vet jeg ikke. Jeg mener å kan gjøre det i Winbound Hardware manager i windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå