Gå til innhold

IKT driftsfag

Anbefalte innlegg

Som flere her har nevnt, prøv forsvaret. Det å ta ett år av lærlingetida i forsvaret er noe jeg selv ville gjort hvis jeg hadde gått yrkesfaglig..

Flere som tjenestegjør her, som har gått IKT driftsfag. De går nå rundt og gjør ting de sikkert ville gjort i det sivile, tusler rundt og fikser pc'er, brukerstøtte over telefon, og får i tillegg gjort unna førstegangstjenesten..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-22 15:16, XtraLars skrev:

IKT-driftsfag er laget for å gi vgs-elever samme kompetansen som høysskoleelever får. Jeg kjenner mange på høysskolen som sier de lærer mye mindre enn det jeg lærer som lærling.

Jeg går på høgskole (for å bli dataingeniør), og jeg har ikke lært noe av det dere har lært på IKT-driftsfag (nesten). Til gjengjeld har ikke du lært noe av det jeg har lært (nesten). Så jeg vil påstå at vi har svært ulik kompetanse.

Dersom det er drift av datasystemer man er interessert i, (Være systemansvarlig i en bedrift, sette opp nettverk, installere programmer, etc...) er sikkert IKT-driftsfag en bra utdannelse.

Mange som går på samme høgskole som meg forstår ikke noe av "sånn derre programmering". De liker ikke matte og teori for de vil bli sånne "systemansvarlige". De har valgt feil utdannelse.

Er litt overkill å ha mastergrad i programmering og systemutvikling hvis det er drift av nettverk man vil drive med. :smile:

LeD

Lenke til kommentar

Kan komme med litt mer oppdatert info nå ..

to av kameratene mine som jeg gikk IKT med i fjor, fikk læreplass i år :smile:

men nå ble det .. vel utdanna ca 30 nye ikt elever etter dette året, og .. skavvise *huske .. * er vel 5-6 jeg ha hørt om som ha fått plass (inkl de to kameratene fra ifjor) .. såh .. om du får ikt læreplass er du heldig, får du ikke såh.. er du ikke alene om det :smile: Og de vil gjerne ha litt eldre folk ..

Lenke til kommentar

Jeg gikk på IKT 99-00 å hadde gode lærere, kjempegrei klasse, å ellers bra utstyr, men det kommer jo an på hvor en går, å veldig mye på hvor flink lærerene er. Å ta initiativ for læringen selv er ett "must", da fagplanen er alt for generell, så istedet for å bruke tiden på internet, bør det være stengt, å en må sitte å prøve config'er når en kjeder seg.. Det er veldig mange funksjoner i NT 4/5 som er morsomme å jobbe med.

Hva man gjør etter året er opp til seg selv. Sitter du på ræva, å venter på at ting skal komme dumpene til deg, kan du sitte lenge, for min del var jeg med å få mange bedrifter til å opprette læreplasser.

Selv tok jeg ett år i forsvaret, å er snart færdig med det siste i sivil bedrift, hvilken berdift, å hva bedriften gjør, kommer helt an på hva du selv vil. Nå jobber jeg omtrent ikke med noe av det som er i fagplanen, men skrur på det meste som ligner, har noe med PC'er, Servere, Nettverkskomponeter, og Printere.

Når det gjelder jobb etterpå, kommer det an på arbeidsmarkedet. Pr i dag, stiller du like sterkt som en nyutdannet siv.ing. Veldig mye fordi at bedriftene ser etter holdinger, å ikke utdanning. Gjør du jobben med stort initiativ, å ønske om å utvikle deg, har di gitt ett godt intrykk. Å det betyr mer enn marstergrad. Gode refereanser MÅ være med. Jeg, (som lærling) går titt og ofte å pusher rundt på siv.inger, og høyskolefolk som har måttet gått til vikarbyrå for å oppdrive jobbmuligheter. (å da er jo å sette opp PC en ypperlig jobb for høyutdannede.)

Jeg vil anbefale IKT,

Vil du studere mer, har du lagt deg ett godt IT grunnlag. Å vil du jobbe, er det kort vei ut i lære, om du er villig til å flytte litt på deg.

Det er også flere som har tatt Fagprøven, og er ferdig utdannet. Men Fagopplæringskontorene har en KJEMPE jobb før ting blir bra der.

JeO

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Om du først bestemmer deg for å gå IKT, bør du ikke ta den linjen på Sogn. Vg.s. Der har de alt for dårlige lærere.

Tro meg.

Jeg har kastet bort et helt år.

J.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

er nå lærling selv... utbetalt lønn minus skatt er vel no sånt som 4000.. tjent en del før i år så derfor en del skatt som må betales.. uansett så mener jeg denne linja er grei for de som vil lære litt.. det gjorde jeg.. og heller ta studiekompetanse siste året.. så kan man jo gå videre.. og sleppe 3 år med almen.. dessutten trengs det en del med den kompetansen vi får ute i arbeidsmarkedet.. har sett det.. kan være vanskelig å få lærlingeplass ja..men faktisk alle i klasnne min uten om en av de som ville ha lærlingeplass fikk.. det var vel 9 stk som ville ha og 8 som fikk.. mye er det jo ikke da.

Lenke til kommentar

Vel, IKT er sikkert greit nok. Jeg gikk VK2 Serviceelektronikk data og kontor som både var og er en "grundigere" linje. Dær lærte vi mer om Hardware enn folka fra IKT. Vi begynnte på et "tyngre" nivå enn dem, og avsluttet tyngre enn dem også. IKT lærer å administrere, vi, å fikse, administrere og sette opp... Grunnet GK og VK 1 får man også en grundigere forståelse av en PCs sammensetning og måten den fungerer på, dette kommer godt med senere

Likevel vil jeg kanskje anbefale IKT nå. I følge det nye statsbudsjettet vil nemlig lærlinger fra IKT linjen få støtte fra staten, lærlinger med bakgrunn i Serviceelektronikk, derimot, vil IKKE få støtte fra staten. På tross av dette vil mange foretrekke å ta inn elever fra Service elektronikeren fordi denne linja tross alt har bevist seg å være bra tidligere, og fremdeles er det.

IKT er OK, Serviceelektronikk mener jeg er bedre... Men, elever (og pivatpersoner generellt) kan vanskelig kjempe mot politikeres tåpelige valg, så hvis de ønsker å gjøre livet surt for IT Norge, go ahead! Jeg er eitrande galen på politikerene! De burde gjøre noe annet! Noe de har kompetanse til å gjøre. Tømme søppel, for eksempel!

La meg presisere at dette ikke er en pst laget for å sende skam over IKT, linja er bra, og mange som går der har peil, jeg bare mener at de samme personene kanskje kan gjøre det enda bedre om de går Serviceelektroniker linja.

Lenke til kommentar

Min utdannelse:

Gk elektro (Bardufoss vgs)

Forkurs for ingeniørutdanning (Nith)

Dataing første år (Tromsø)

Du kan komme deg fort opp til en slik utdannelse.

Er nå 18 år og vil være ferding utdannet data ing som 20 åring =)

Det vi lærer nå er grunnleggende programmering i c++, skal også lære java etter jul.

Datamaskinenes arkitektur: Her lærer vi om piplines cache, busser, i det hele og det store hva som skjer inne i datamaskinen på binær form, veldig interesant stoff(synes jeg da).

veldig mye matte, skjønner enda ikke hva jeg kommer til å bruke alt dette til.

nå usker jeg ikke hva pointet med denne replyen var så ....

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har gått å grublet på om jeg skal ta IKT driftsfag...

Etter å ha lest postene har jeg bestemt meg for at det skal jeg...

Om jeg tar 2 år i bedrift eller allmennfaglig påbygging etter det første året er jeg nå litt usikker på...

Får du jobb i en bedrift tilbyr jo bedriften kurs og slikt slik at du kan bygge på utdannelsen din...Men hva som er best vet jeg ikke... :shrug:

Så lurer jeg på en ting...

Hva inneholder en CV???Er litt grønn når det gjelder slikt...

Vær så grei å forstå meg...Jeg går bare i 10. klasse enda.... :(

Hvis noen kunne svart på spørsmålet hadde jeg vært mye mer enn takknemlig... :)

Cable Cutter

(Vet også at jeg må ta et GK før jeg kan ta IKT...Bare sånn for ordens skyld...)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
LES DETTE ALLE SOM ER INNTERRESERT I IKT-DRIFTSFAG.

JEG GÅR DETTE NÅ Å DET ER SINNSYKT RÅTT... JA DERSOM DU HAR GK ALLMENN FRA FØR, KOMMER DU TIL Å FÅ MINDRE ALLMENNFAG, MEN ISTEDET MÅ DU VELGE ETT ANNET FAG, DEI I KLASSA MI HAR VALGT ENGELSK OG REGNSKAP.

OG DERSOM DU VIL STUDERE VIDERE MÅ DU GÅ ALLMEN PÅBYGGING, ELLER FORKURS, MEN DET SMARTE ER ¨Å GJØRE SOM JEG HAR TENKT, GÅ VK1 IKT-DRIFTSFAG, SÅ GÅR DU LÆRLING 2 ÅR I MILLITERET, FOR DA BLIR DU FERDIG MED FØRSTEGANGSTJENESTEN DET FØRSTE ÅRET, OG DET ANDRE ÅRET FÅR DU NESTE 8500KR I LØNN PR MND. OG DU BUR, SPISER OG FÅR KLÆR GRATIS. I TILLEG KAN DU TA PÅGYGGINGA DER, OG BRUKER DU 2 ÅR PÅ NOKO SOM VANLIGVIS TAR 4

KJEMPE GENIALT ELLER:

81251[/snapback]

Jeg er lærling i militæret nå og jeg anbefaler det ikke til noen!! Jeg har nesten ikke lært en dritt på snart to år her. Blir lovt at ditt og datt skal skje og ting skal bli bedre, men det skjer jo alldri. Det har jo sikkert litt å si hvor man er også da, men så er jeg på Skjold i indre troms også da. Kan jo ha noe med det å gjøre. Men det å være lærling i militæret er ikke så bra som forsvaret selv skal ha det til. Eneste fordelene med det er som sagt at man har gratis mat, hybel og "klær" og at man tar førstegangstjenesten samtidig.

Lenke til kommentar

Har gått ikt driftsfag og vært gjennom 2 år i læra. jobber nå som vikar for skattedirektoratet og ja det er mulig å bygge videre på denne utdannelsen. enten i form av at du tar flere kurs eller at du går videre på høyskole. jeg har tenkt å ta noe som heter mcse. dette er ett kurs som bygger på microsoft sin oprativsystem pakke og på dette kurset lærer du deg microsoft sine standarer på å gjøre ting. du kan også gå på skole og bli programmerer. altså har du gått ikt driftsfag kan du gjøre hva du vil etterpå. spørrs hva du intresserer deg for og har lyst å lære. feks webutvikling, drifting, programmering, 3d modellering, inginør. osv kommer ann på hva du bestemmer deg for å drive med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...