Gå til innhold

Bruker ikke Paging File

Anbefalte innlegg

Vær obs på hva som skjer dersom du skulle plutselig gå tom for RAM... Masse programmer blir avsluttet uten at du får muligheten til å lagre det du drev med.

Dette har jeg aldri opplevd heller hørt om andre som har opplevd. Det jeg har opplevd er at man får beskjed om at man har lite minne. Selv på windows 3.11 fikk man en slik beskjed.

Går man "plutselig" tom for ram, så er der en minnelekkasje i et program og ville kjørt ned systemet uansett OS.

Ikke hvis du skrur av pagefile. Jeg har opplevd det.

Det er grunnen til at pagefile ikke er anbefalt å skru av.

Det kommer en melding om at du er tom for RAM, og så lukker masse programmer seg. Sikkert programmer som prøver å allokere mer minne, men får ikke noen områder. Typisk vil malloc og new i C++ returnere null. Prøver man å skrive til null så kræsjer programmet. I .NET får programmet en OutOfMemoryException, og eventet OutOfMemory i Environment trigges. Jeg ville tro svært få programmer håndterer dette på noen elegant måte, ettersom det ikke lenger er noen garanti for at en får vist et nytt vindu, eller allokert mer minne (som vil kreves for å lagre endringer uansett)

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, i så fall klarer det seg med en svært liten egendefinert pagefile, skulle jeg tro. Har aldri vært borti noen som helst problemer med mine 512 MB. Heller ikke den gang jeg hadde 0 pagefil. Satte den likevel til noen MB etterhvert, fordi jeg oppdaget at jeg hadde 1 stk. software som absolutt krevde en pagefil.

Lenke til kommentar

Photoshop maser jo fælt hvis du har den skrudd av. Men jeg skjønner ikke hvorfor programmare maser med det, ettersom det SKAL være helt gjennomsiktig, og programmer har jo uansett ikke lov til å skrive til den eller noe.

Litt dustete at noen programmer krever det allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...