Gå til innhold

Bruker ikke Paging File

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men etter det jeg vet blir ting lagt på pagefile uansett for å konservere minne. Programmer som ligger lenge i ro vil ofte få mange sider lagt over i pagefile selv om det er ledig minne.

Det er jo ikke nødvendigvis noe i veien i systemet ditt, men jeg synes det var litt rart.

Lenke til kommentar

Ja, men etter det jeg vet blir ting lagt på pagefile uansett for å konservere minne. Programmer som ligger lenge i ro vil ofte få mange sider lagt over i pagefile selv om det er ledig minne.

Det er jo ikke nødvendigvis noe i veien i systemet ditt, men jeg synes det var litt rart.

Den driver å låser seg fullstendig av og til når jeg ser på f.eks. filmer på Youtube eller filmer på PC`en. Kan være små snutter på 2-3 mb eller 200-300 mb eller 2-3 gig, enten det er Media Player, WinAmp eller hva som helst - ingen betydning hva størrelse eller spiller angår altså. Ikke fungerer Movie Maker noe særlig før den låser seg.

Problemet har vært det lenge, men ingen finner ut av hva det er som ikke stemmer. Jeg håpet at et nytt grafikkkort (NVIDIA GeForce 7600 GS) kanskje ville hjelpe, men det gjorde det ikke. Kjøpte det via Komplett i juli fjor forøvrig. Skjønner ikke en ting jeg.... RAM`en er kanskje en mulighet også, eller ?

post-14754-0-16241000-1301231539_thumb.jpg

Lenke til kommentar

jeg ville prøvd og deaktivere/slette pagefilen helt, restarte, lage pagefile igjen, restarte, se om det er noe forskjell..

Jaha....og hvordan gjøres det ? Høres "dramatisk ut"....

Anyone ?? Trenger hjelp her jeg nå, for nå har den til og med låst seg på både Face og Aftenposten.... Legger forresten merke til at "system fan" eller "main fan" står på NULL i "Voltage-greia" i BIOS. Kan det ha en sammenheng ?

Forøvrig er dette innlegg nummer 666 og det er 1 april - hmmmmm... tilfeldighet - I think not ! Selv om problemet ikke er en spøk !

Endret av fredster
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg husker ikke hvor jeg hadde alt på XP, men har du sett etter om du faktisk har slått av bruk av pagefilen av en eller annen grunn? Avanserte systeminnstillinger, via kontrollpanelet.

Oops, my bad ... ser jo at du ikke har det fra screenshot'ene.

I så fall ville jeg prøvd å sette en egendefinert størrelse på pagefilen på samme sted der de screenshotene er fra. Sett f.eks 1 GB, som er mer enn tilstrekkelig. Reboot og se etter om det er noen forandring. På C-stasjonen.

På det stedet du tok screenshotene. C-stasjonen. Kryss av i feltet for egendefinert størrelse. Sett minimum og maximum størrelse til 1 GB. Restart. Se etter om det er noen forandring. Hvis det er det, og alt funker, så trenger du ikke gjøre noe mer - en egendefinert pagefil er uansett en ganske lur ting å ha.

Hvis ikke, sett det tilbake til systemkontrollert størrelse. Restart igjen. Og sjekk.

Jeg ser at du også har systemdefinert pagefil på både D og E-stasjonene. Slett dem i hvert fall. "Ingen sidevekslingsfil".

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

18 GB Swap filer til et 32-biter OS....

Maksimal sørrelse til et 32-biter OS vil være 4GB....

Sett fast størrelse til 4096 MB på den raskeste partisjonen og kutt ut at system skal styre størrelsen.

Lenke til kommentar

Fremdeles alt for mye. På Windows 7 kan man gjerne kutte ut pagefile overhodet, da det er veldig få moderne applikasjoner som krever pagefile.

På Windows XP så bør man beholde en fast pagefilstørrelse på mellom 500MB og 1GB. Det er nok. Det samme på Win 7 dersom man er usikker.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet det er anbefalt ... men det er ikke lenger gjeldende for moderne hardware/OS, og med de RAM-størrelsene folk flest har nå til dags. Jeg har selv fast pagefile på 512MB på min maskin, aldri hatt problemer. Dersom jeg skulle ha fulgt rådet ditt, skulle jeg altså ha hatt 9GB pagefil... Dette er helt vissvas.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vær obs på hva som skjer dersom du skulle plutselig gå tom for RAM... Masse programmer blir avsluttet uten at du får muligheten til å lagre det du drev med.

Dette har jeg aldri opplevd heller hørt om andre som har opplevd. Det jeg har opplevd er at man får beskjed om at man har lite minne. Selv på windows 3.11 fikk man en slik beskjed.

Går man "plutselig" tom for ram, så er der en minnelekkasje i et program og ville kjørt ned systemet uansett OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...