picatta Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Slo til på Elkjøp sitt tilbud av Sony HDR-CX115 i dag. Spørsmålet mitt er i forhold til hvilket minnekort jeg skal ha til dette HD-videokameraet. Jeg lurer på om jeg ble lurt av selger til å kjøpe ett altfor dyrt minnekort i forhold til hva kameraet presterer. Når jeg slår opp på brukermanualen til kameraet så er den høyeste video modusen HDFX som gir 24 Mbps, noe som gir 3 MB/s. Dette vil si at ett klasse 4 kort til 1/3 av prisen er mer en godt nok for dette kameraet. Minnekortet jeg selger sa at jeg måtte ha var SanDisk Extreme klasse 10 30MB/s. Har jeg behov for ett såpass bra minnekort eller bør jeg gå ned i ytelse (vil jeg merke forskjell) i forhold til å heller få ett større minnekort? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Jeg tror nok at class 4 blir for snaut. Panasonic sier Class 6 for filming med GF1 og GH2. Da snakker vi om størrelser på 7-21Mpbs hvis jeg husker rett. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Leste litt på andre fora, og Class 6 er visstnok minimum. Som er nivået under Class 10, så er kanskje en helt grei deal. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Class 4 kort holder i massevis. Du trenger ikke class 6 eller 10 til ditt kamera. Jeg har selv et Canon HF-S100 som kjører på 24 Mbps. Det har fungert helt greit med et Kingston class 4 kort der. Du merker ingenting på opptaket om du har raskere kort. Den eneste forskjellen er at et raskere kort bruker kortere tid når du overfører til PCen. Dette er nok et prakteksempel på at selgere hos Elkjøp ikke aner hva de snakker om. Eller så vet de hva de snakker om og bevisst prøver å lure kundene. Det er uansett ikke bra. Kanskje selgeren ikke skjønte at 24 Mbps betyr megabits og ikke megabytes. Eller så får han provisjon når han selger dyre kort til uvitende kunder. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Med 24 mbps skal jo Class 4 holde i massevis. 4*8=32, altså godt over de 24 kameraet produserer. Med mindre jeg roter fælt da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå