Gå til innhold

Måten media angriper på.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I denne aktuelle saken tror jeg FrP får såpass mye refs som de får fordi det er en "tradisjon" å refse FrP. Jeg mener at FrP ikke har gjort feil, da det er offerets ansvar å anmelde gjerningsmannen til politiet. Hvis noen innad i partiet kjenner til saken, bør det taes opp i et møte e.l., og vurderes deretter, men det er ikke partiets ansvar å anmelde, med mindre anklagene og bevisene er så sterke at det vil være uansvarlig å ikke melde fra. Men det er ikke det jeg har inntrykk av. Man kan ikke anmelde på antagelser og rykter, og partiet er heller ikke ansvarlig for hva de mange tusen medlemmene gjør. En stiller ikke ledelsen i en stor bedrift ansvarlig fordi en sekretær raner en bank.

 

Kort fortalt er det iallefall offerets ansvar å anmelde saken. Hvis han ikke har gjort det, har han selv valgt å ikke gi gjerningsmannen en passende straff. Og en passende straff for Trond Birkedal, hvis han er skyldig, vil etter hans egne ord være kastrering.

 

Så igjen er dette bare enda et eksempel på media som prøver så godt de kan å få flest mulig ned i dritten for å selge flere aviser.

Lenke til kommentar

I denne aktuelle saken tror jeg FrP får såpass mye refs som de får fordi det er en "tradisjon" å refse FrP. Jeg mener at FrP ikke har gjort feil, da det er offerets ansvar å anmelde gjerningsmannen til politiet. Hvis noen innad i partiet kjenner til saken, bør det taes opp i et møte e.l., og vurderes deretter, men det er ikke partiets ansvar å anmelde, med mindre anklagene og bevisene er så sterke at det vil være uansvarlig å ikke melde fra. Men det er ikke det jeg har inntrykk av. Man kan ikke anmelde på antagelser og rykter, og partiet er heller ikke ansvarlig for hva de mange tusen medlemmene gjør. En stiller ikke ledelsen i en stor bedrift ansvarlig fordi en sekretær raner en bank.

 

Kort fortalt er det iallefall offerets ansvar å anmelde saken. Hvis han ikke har gjort det, har han selv valgt å ikke gi gjerningsmannen en passende straff. Og en passende straff for Trond Birkedal, hvis han er skyldig, vil etter hans egne ord være kastrering.

 

Det er ikke etterpåklokskap å si at de burde ha gått til politiet med saken, de mente for 1-2 år siden eller når dette var at kirken hadde ansvar for å gå til politiet i en lik sak. Da burde de selv ha gått til politiet... De burde ikke kreve noe mer av andre enn av seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes ikke FRP blir spesielt forfulgt i denne saken. Dette er en alvorlig sak, og media vet at slike skandaler selger. Det at skandaler som rammer den rødgrønne regjeringen dysses ned er jeg sterkt uenig i. Media har en interesse av å blåse alle saker mest mulig opp, uansett hvem det gjelder.

 

Vi kan jo ta den enorme oppmerksomheten som et par armbånd og tepper skapte i fjor. Det var ikke en spesielt alvorlig sak. En prinsippsak, ja. Fint at media plukker det opp, ja. Men det som egentlig var en fillesak, ble blåst opp til å være en gigantisk skandale, fordi media ikke hadde så mye annet å skrive om. Den saken fikk enorm oppmerksomhet og var ikke i nærheten av å være like alvorlig som denne.

 

FRP som sier de har sympati med offeret og ikke forbryteren er veldig hykleriske når de selv har handlet på beklagelig vis. Hvor er selvkritikken? Hver gang det skjer noe dritt i FRP er det "media sin skyld". Jeg sikter da ikke bare til denne saken, men også Søviknes-saken der de spilte på offerrollen for alt det den var verdt, og der de kom med åpenbare løgner, som senere er blitt avslørt.

Endret av Geir M
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det som gjorde at saken om disse teppene og sånt ble forfulgt var enkelt og greit at ditta var opptrinn til korupsjon. Men den saken ble veldig oppblåst men eg meiner at den saken er meir relevant i følge dei personane dei gikk etter en denne saken her.

I denne teppesaken hadde personer som har høgtstående verv i regjeringen tatt i mot gaver i sammenheng med reiser i deres verv, noken som er ganske ulovelig, siden mange utav reisene i deres verv er av en grunn, gjerne evaluering som til dømes dei jagerflya vi skulle kjøpe og sånne ting..

 

Så det med at noken burde tatt selvkritikk der også er jo heilt klart, for der var det gjentatte personlige feil over lang tid.

 

Men du ser også no,SP står i vinden med pengegaver ol. Den saken blir nesten nedprioritet i forhold til lokalpolitkk.

 

Eg meiner at media angriper ditta på en feil måte, og det er rart at FrP går så hardt inn i saken såklart så var det på en ungdomsarangemang for partiet det skjedde, men da er det heller FpU dei burde ha gått på, for det her har ingenting med FrP og gjøre, men då hadde leserane mista intressa..

Lenke til kommentar

Var det overgrep på et barn? Ja, 15 år.

Visste ledelsen om det? Ja, det har de innrømmet.

Gikk ledelsen til politi, barnevernet eller de foresatte med saken i og med at det gjaldt et barn og visse ting skal ikke overlates til barn? Nei, ikke før det kom i media.

 

Å overlate ansvaret for å gå videre med det til et barn blir for dumt. Noen burde ihvertfall ha informert politiet og ikke minst de foresatte om det, om enn ikke en anmeldelse. Politiet oppretter saker uten anmeldelser også og når det gjelder et overgrep mot et barn, så hadde de uten tvil sett nærmere på saken- hadde de blitt informert om den. Strengt tatt så burde noen anmelde Jensen (hvis det ikke allerede har skjedd) for å ha prøvd å skjule en kriminell handling av en såpass alvorlig karakter. Å legge lokk på noe slikt som dette er så kvalmende, idiotisk, lite gjennomtenkt, uansvarlig, sleipt, ondskapsfullt og kynisk at jeg overhodet ikke klarer å forstå hvordan noen kan stemme på, være medlem i eller ha noe verv i et parti med en ledelse som tar seg slike friheter, jeg forventer en massiv velgerflukt fremover. Hvis den sleipe inntørka rotta sitter ved roret når denne saken er ferdig blir jeg virkelig overasket. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Føler at FrP får ekstra juling i denne saken - siden de er FrP.. Hadde det vært Ap eller SV hadde overskriftene vært av et annet kaliber.

 

Jeg syns ikke de får mer pepper fra medier enn andre partier har fått i etterkant av en alvorlig sak. Sp var under sterk kritikk for ikke så lenge siden på bakgrunn av beskyldinger om korrupsjon. Før det var samme partiet under enda større press under en langt mindre alvorligere sak - den kjente hyttesaken som omhandlet den tidligere partileder Åslaug Haga. Partiet Høyre var meget utsatt for press i forhold til saken som omhandlet skattunndragelse for den tidligere forsvarsminister og ordfører i Oslo - Per Ditlev-Simonsen, samt under perioden der en av Høyres representanter uttalte seg rasistisk og ble avslørt ved hjelp av skjult mikrofon. Høyre var også under sterk mediepress nå nylig i etterkant av ”uheldige” uttalelser angående vår Grand-Prix deltaker fra en Høyre representant fra Trøndelag – som også er en langt mindre alvorligere sak enn den nevnte Frp-saken. Lista som motbeviser dine påstander er lang, og jeg kan gå i evighet med eksempler der andre partier har vært like mye utsatt for mediepress for langt mindre alvorlige saker enn den nevnte Frp-saken.

 

For vi må huske på at dette er en meget alvorlig sak for både vedkommende og partiet i sin helhet. Grunnen på hvorfor dette er en partisak er fordi flere sentrale aktører i partiet var klar over mye av aktiviteten til vedkommende som nå sitter i varetakt, uten at de foretok seg noe. Enda en grunn på hvorfor partiet fortjener pepper fra offentligheten er fordi Frp topper lista når det gjelder ”uheldige” episoder. De har hatt representanter som har hatt våpen med seg på Stortinget, de har hatt flere representanter med klare rasistiske media opptreder med tilknytting til tunge rasistiske miljøer og organisasjoner, de har hatt en nesteformann som var tvunget til å gå av etter at det ble kjent at han hadde hatt sex med en 16 år gammel jente under landsmøtet i partiets ungdomsorganisasjon, osv. Det er ikke i tvil at partiet sliter stadig vekk med skandaler, og bare det er grunnlag nok til å stille spørsmål om deres etiske koder internt i partiet.

Endret av statsviter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forskjellen på di sakene som du nevner her, og dei sakene som FrP blir pepra for burde du ser selv.

Dette her omfattern en lokalpolitker og det og gå på Siv Jensen som om det var hun som var overgriperen er feil. At enkelte i FrP visste om ditta er vell helle kritikkverdig overfor dei som enkeltpersoner men i dei fleste overgrep veit 1 eller fleire at det skjer eller at det har skjedd, men så lenge ingen legger fram en formell anmeldelse kan en aldri vite om det var frivillig?

 

Dette er en betendt sak på et ugunstigtidspunkt for FrP. Men viss du ser stort på det så blir dei syndesett av Media, forde at dei handtera media på en dårlig måte.

 

Men rasistiskeutalelser? en storttingsresenprentant for Arbeiderpartiet gikk for noken uker siden ut og benektet holocaust noke som ikkje meir en ei lita spalte i vg, mens at en FrP politker som utaler seg uvitenede om at en har en mikrofon på seg får ei storsak mot seg.

 

Eg kan sjå at alle FrP fiendtlige syns at ditta her er kjempe greier, men som politisk nøytral, noken en burde vær for og sjå problemet i sånne saker, så ser eg forskjellsbehandligen.

Lenke til kommentar

Ikke mer enn en lite spalte? Det var jo toppsak på dagbladet flere ganger over et par dager. Partiet gjorde det i tillegg raskt klart at det var uakseptabelt og at vedkommende ikke lenger var medlem og ikke kom til å få bli medlem igjen heller...

 

Det er kanskje en lokalpolitiker som er overgriperen i denne saken her, men det er ikke en hvilken som helst lokalpolitiker. Det er en som er i den helt klart innerste sirkel i partiet og som av Carl I Hagen er spådd fremtid som statsminister...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trådensførste post handler om måten Media angriper på.

 

Vg er en leservennlig avis som skriver det folk vil høre og det kan være en av grunnene til at Dagbladet har mistet en del lesere til dem men ta og scroll raskt igjenom Vg.no, så ser du nok ka eg prater om, det er dobbelt så mange saker om slanking og slankemiddel og treningsutstyr som om det er om relevante saker som nyhetsoppdateringer.

 

Men eg er spent på kordan media ville ha handtert den saken her om det var en ordfører kanditat i AP?

Lenke til kommentar

Trådstarter surrer fælt.. Er du FrP-fan?

 

I starten, da det var snakk om at Birkedal hadde filmet ÉN gutt ÉN gang, burde media ikke gått så langt som de gjorde. I starten følte jeg at Birkedal fikk lide ekstra mye bare fordi han var en profilert person i Norges mest PR-kåte parti. Urettferdig. Dersom alle påstandene mot han er sanne, så er jeg fortsatt usikker på om han fortjener alt mediatrykket han har fått.

 

FrP som parti har gjort en enrom tabbe i denne saken. I motsetning til hva trådstarter skriver så er det ingen som stiller FrP ansvarlig for handlingene til Birkedal. Det eneste vi er skuffet over er at FrP har løyet om hva de visste i denne saken og at de har latt en kriminell herje fritt rundt. Jeg KREVER mer av folk som mener de skal styre landet vårt snart.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Nei, er ikke FrP fan, er politisk nøytral siden eg meiner at i Norge er det ingenparti som er store nok til og få utretta noke på 4 år, så det er samma for meg ken som styrer..

 

Men måten media har handtert den saken her med og gå til frontalangrep på feil folk, er ikkje ledelsen i FrP som skal anmelde slike saker, det er offeret.

 

Som i starten av tråden som vi har gått litt i fra, så har poenget vært kordan ting blir grilla i forhold til kvarandre, og ken som blir grilla for det.

Så er det bare jeg som syns det er urimelig at et heilt parti skal bli grilla for enkeltpersoner sine gjerninger?

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Så er det bare jeg som syns det er urimelig at et heilt parti skal bli grilla for enkeltpersoner sine gjerninger?

 

Jeg håper nesten det.

Jeg tror ikke det er så mange som griller FrP for Birkedals handlinger (og påståtte handlinger), men jeg tror det er en del som griller FrP pga. måten de har håndtert saken på (helt siden de først fikk mistanke for 3 år siden).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Frp har 28000 medlemmer. Partiet kan ikke stilles ansvarlig for hva én av dem har gjort. Jeg skal innrømme at ledelsen har taklet saken noe dårlig, og at det selvfølgelig er en skam at det ikke er blitt gjort noe med tidligere, MEN det er ikke nødvendigvis så svart-hvitt som media prøver å fremstille det. De vil få frem så mange skandaler som mulig, for å selge mer. Husk at alle saker har to sider.

 

Det første jeg reagerte på når jeg leste saken var at det skjedde i 2008. Først et år senere forteller offeret det til en annen. Og først nå, snart 3 år senere blir saken anmeldt. Offeret har ansvaret å anmelde saken, helst så hurtig som mulig. Her er har offeret snakket med lederen i FpU, som har snakket med FrP. Dette er mange ledd, og det er lett for at det blir rot. Ledelsen i partiet har tross alt veldig mange andre ting å tenke på også. Og selv om FrP vet om saken, gjør ikke det de ansvarlige for å anmelde forholdet. Selvsagt kunne de gått dypere i saken, men siden de ikke hørte noe mer, er det naturlig å ikke tenke noe mer over det. Det gjelder de fleste mennesker. Hadde fornærmede derimot spesifikt bedt FrP om å anmelde saken hadde det stilt seg fullstendig annerledes.

 

Når det kommer til FrP generellt, tror jeg ikke de har tapt noe særlig på dette. Klart meningsmålingene er lavere nå, og vil nok være det i noen måneder til. Så vil det nok komme tilbake til normalt nivå, da folk som stemmer FrP, gjør det på grunn av politikken, ikke politikerne. Ap og Sp klarte seg jo "fint" igjennom teppekorrupsjonssaken.

Lenke til kommentar

Så når en som jobber med barn og ungdom i en organisasjon innleder et forhold, frivillig eller ufrivillig, med en mindreårig, er det opp til den mindreårige å anmelde det? Organisasjonen har intet ansvar?

 

Prøv for eksperimentets skyld og bytt ut FrP med skolen, speidern, korpset, idrettslaget eller Den Katolske Kirke for den saks skyld.

 

Syns du fremdeles det er den mindreåriges ansvar?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...