schoolbus1337 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Bit-Tech sier nå at kortene tilsammen ikke utgjør mer enn 300W ved load alene. Hardware.no har videre testet et helt system med i7 920 og GTX 560 Ti SLi til å trekke 523 watt (kilde). Et HD 5870 i idle og i5 2500K overklokket til 4,9 GHz ved load trekker videre i følge Bit-Tech kun 221W (kilde). Dersom vi ignorerer HD 5870 og bare legger til 300W på denne målingen, stiger vi fremdeles ikke over Hardware.no sine målinger med den langt mer krevende i7 920. På en dårlig strømforsyning hadde jeg vært skeptisk, men Corsair TX 650W har en kraftig 12+ rail på 52A og totalt 624W. Dette er det den skal kunne operere under til daglig, og enheten har en enda høyere peak wattage. Korriger meg for all del om jeg tar feil, enten om at PSU'er degraderer seg med såpass over tid, eller at målingene på annet vis er feil. Inntil det motsatte er bevist tar jeg imidlertid ikke å skifter PSU. Syns hardware.no har noe sketchy resultater: 1. 6970 trekker like mye som 6870 DirectCU og 5870 trekker 20W mer enn 6970??? 2. 470 SLI trekker like mye som GTX 480 og betydelig mindre enn 560 SLI 3. Far Cry 2, som favoriserer Nvidia-kort til de grader har 5870 CrossfireX over GTX 480 SLI 4. De sammenligner SLI og Crossfire-oppsett på 1920x1080. Med en i7-920. Den er tydeligvis ikke overklokket, og prosessoren blir flaskehalsen i stort sett alt av spill under den anmeldelsen. Se her: Guru3d 560 review - power consumption Der har de funnet SOC-modellen til Gigabyte til å trekke 196W og den vanlige på 170W, det virker en god del mer realistisk for meg. Likevel er ikke 560 SLI noe problem på 620W mener jeg. Fordi du kommer aldri til å kjøre PSUen i nærheten av 600W selv når du har 2x200W og 125W prosessor + HK og HDD på 30-60W et sted fordi det er alltid en flaskehals så du ikke trekker maks hele tida. jeg er ingen elektroingeniør, men jeg har blitt fortalt av mennesker som kan dette her veldig godt at å bare legge sammen total watt usage blir feil...selvom det virker ganske logisk på papiret. Bit-Tech sier nå at kortene tilsammen ikke utgjør mer enn 300W ved load alene. Hardware.no har videre testet et helt system med i7 920 og GTX 560 Ti SLi til å trekke 523 watt (kilde). Et HD 5870 i idle og i5 2500K overklokket til 4,9 GHz ved load trekker videre i følge Bit-Tech kun 221W (kilde). Dersom vi ignorerer HD 5870 og bare legger til 300W på denne målingen, stiger vi fremdeles ikke over Hardware.no sine målinger med den langt mer krevende i7 920. På en dårlig strømforsyning hadde jeg vært skeptisk, men Corsair TX 650W har en kraftig 12+ rail på 52A og totalt 624W. Dette er det den skal kunne operere under til daglig, og enheten har en enda høyere peak wattage. Korriger meg for all del om jeg tar feil, enten om at PSU'er degraderer seg med såpass over tid, eller at målingene på annet vis er feil. Inntil det motsatte er bevist tar jeg imidlertid ikke å skifter PSU. hvordan finner man peak-wattage'n til en psu? Endret 29. mars 2011 av schoolbus1337 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Produsenten av strømforsyningen oppgir vanligvis både ampere (A) og watt (W) på modellene sine. De som tester strømforsyninger pleier ofte å ha et apparat hvor man kan stille inn hvor mye strøm som blir trukket fra enheten. De fleste enheter har en sikkerhetsfunksjon der de ved et punkt skrur seg av om den blir for mye overbelastet. De som tester kan dermed gå over den spesifiserte effekten helt til det ikke går lenger. Dette vil være den uoffisielle peak-wattage'n til en PSU, mens den offisielle er den som står på boksen. Selvsagt skal man ikke satse på at en strømforsyning holder til mer enn det den offisielt er satt til, men de gode merkene som Corsair og Seasonic har rykte på seg til å kunne gå ganske høyt. Bare se på Corsair HX 750, som i følge HWS egentlig kunne vært merket som en 900W enhet (kilde). Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 jeg er ingen elektroingeniør, men jeg har blitt fortalt av mennesker som kan dette her veldig godt at å bare legge sammen total watt usage blir feil...selvom det virker ganske logisk på papiret. Det blir feil i mange tilfeller, men idag er det veldig ofte slik at 3.3V og 5V blir DCDC-konvertert fra 12V. Derfor blir det ikke så feil som man skulle tro at det blir Forøvrig er det stort sett kun hovedkort, RAM og HDD/DVD som bruker 5V og 3.3V idag. Prosessoren går rett fra 12V, det samme går for GPUer, det er forøvrig stort sett her de store elektrisitetsslukene er. Dette gjør det bare enda viktigere å ha en eller flere solide 12V-"rails" som kan supplere nok strøm til de viktige komponentene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå