N o r e n g Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Noen som har noe å si? Her får man vel mest fps pr krone. GS 800W vil holde til 6950 trifire, men du må bruke to Molex til PCIE overganger. Ellers ikke et oppsett jeg hadde kjøpt meg selv, men interessant med tanke på rå grafikkytelse i spill Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Derimot ved OC'ing er saken en helt annen og i7 2600k er et klart valg, som det også presiseres i artikkelen. Har ikke lest artikkelen så nøye, men ser vel rakst ut til at de kun har oveklokket i7 prosossoren. Fra andre forum ser det ut til at 2600K ligger ca 200MHz under 2500K i maks stabil overklokk. Som kanskje ikke er så unaturlig nettop pga HT og større cache. Mener ikke at 200MHz betyr så mye, men om forskjellen mellom de er små på stock, vil forskjellen være enda mindre oveklokket. Så jeg skjønner ikke hva påstanden om at i7 er et klart valg ved OC, er basert på. Endret 28. mars 2011 av Sigurd2 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 en i5-2500k har mer å vinne på en overklokk enn en i7-2600k det er mer fordi i7en har 8 tråder for videoomkoding og multitasking. da blir den ca 60-70 % totalt raskere i multitasking enn i5 hvis jobben er hard nok (sjelden) Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Følger ikke helt med i den tankegangen? Forskjellen er jo stort sett HT og uansett hvor blodklokket en 2500k kan bli så får den ikke HT Den kan ikke bli noe den ikke er med andre ord. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Følger ikke helt med i den tankegangen? Forskjellen er jo stort sett HT og uansett hvor blodklokket en 2500k kan bli så får den ikke HT Den kan ikke bli noe den ikke er med andre ord. nei, men om du ønsker å folde samtidig som du spiller, eller omkode video samtidig som du spiller er en i7 langt bedre enn en i5. overklokking vil jevne gapet noe siden i5 får flere ressurser frigitt til andre ting ved høyere klokkefrekvenser Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Ja, dette kommer jo helt an på bruksmønster:) Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 en i5-2500k har mer å vinne på en overklokk enn en i7-2600k det er mer fordi i7en har 8 tråder for videoomkoding og multitasking. da blir den ca 60-70 % totalt raskere i multitasking enn i5 hvis jobben er hard nok (sjelden) Trodde HT utgjorde max 30-35% i apllikasjoner som utnytter det aller best. Men også det er så mye at om du driver med videomkoding, 3ds max rendering osv. så er i7 et bedre valg. Til generell multitasking kan vel HT heller ha ingen, eller til og med negativ virkning. Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Det er vel mest sannsynlig pga HT ja, at vi ser at i5 slår i7 i enkelte spill på stock settings Lenke til kommentar
Johnny_B Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) BTW, istedefor å ha uendlige med "beste PC for" og "hjelp meg bygge PC" tråder kunne vi hatt en tråd der en vi alle stoler på eller noe slikt hadde ansvar for å oppdatere den første posten... I denne posten skulle det stått hva som var best utifra tre kriterier: Per serie: Ytelse/kr, for de som kun er interessert i ytelse Ytelse/db, for de som hater støy Budsjett, for de som ikke ønsker å bruke så mye penger (LE serier osv) Også burde vi beskrive hva serie står for. Helst ikke så mange linjene. Så da velger man seg først en serie. Også velger du et av tre kort i serien etter kriteriene over. Et kort eksempel jeg skrapet sammen: GeForce GTX460Ti, Nvidias kort for middelsjiktet. Dette kortet drar det meste for en billig penge. Vil kjøre de fleste spill på maks, med unntak av de mest krevende spillene. Kortet er like raskt som Radeon 6950, til en litt billigere penge. Ytelse/kr, Gigabyte GTX 560 TI SOC Ytelse/db, MSI GTX 560 TI OC TF2 Budsjett, Gainward GeForce GTX 560 Ti Dette kunne vi ha gjort med: Hovedkort, prosessor, skjermkort, kabinett, diverse kjøleløsninger, optiske drev, harddisker, SSD's, skjerm, osv. Også hadde vi dratt frem de seriene som er verdt å trekke frem. Eksempler på serier er: Entustiast, toppsjiktet, den som vil ha det nyeste uansett pris. Gamern, toppsjiktet, de beste løsningene uten at man kaster bort penger Hobby, middelsjiktet Hjemmebrukern, bunnsjiktet Et kort eksempel, bør vel ha en 3-5 serier per kriterie: Entustiast, Radeon 6990 (gitt ved Ytelse/kr, Ytelse/db og budsjett) Gamer, Radeon 6970 eller GTX 560 Ti SLI (gitt ved Ytelse/kr, Ytelse/db og budsjett) Hobby, Radeon 6950 eller GTX 560 Ti (gitt ved Ytelse/kr, Ytelse/db og budsjett) Hjemmebrukern, GTX 550 (gitt ved Ytelse/kr, Ytelse/db og budsjett) Endret 28. mars 2011 av Johnny_B Lenke til kommentar
KKake Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Var det ikke en slik tråd her på forumet tideligere? Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det var det da jeg kjøpte min stasjonære gaming pc for ca ett år sden, jeg ble knallfornøyd og er det fremdeles! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Problemet med en slik tråd er at noen må oppdatere den hele tida. Maccans komponentguide er øverst på siden, den er oppdatert, men det virker ikke som alle som kommer hit leser denne, selv om oppsettet er meget godt og balansert. Det har også vært en som forsøkte å sette opp flere lister, men det ble avsluttet ganske fort, da denne brukeren kuttet en del av oppsettene for å spare tid Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Var det ikke en slik tråd her på forumet tideligere? Det var det da jeg kjøpte min stasjonære gaming pc for ca ett år sden, jeg ble knallfornøyd og er det fremdeles! Jeg ledet både tråden som ble startet i 2008, og den fra 2009. De siste to årene har jeg beholdt tråden på toppen av forumet, som anbefaler kun ett bygg i motsetning til flere. Til gjengjeld tar dette bygget høyde for alle de tingene Johnny_B nevner, og danker derfor ut alle mine tidligere bygg på ren brukeropplevelse. Den eneste store ulempen er at jeg ikke har et alternativt bygg for de med lavt budsjett. Det er riktig at en PC til 4000 kroner også gir ytelse i fleng for mange, og vil være kapabel nok til det meste. Jeg har virkelig vurdert å operere med flere bygg igjen, men har konkludert med at det forutsetter at Prisguiden svarer mer overens med nettbutikkene slik at det ikke blir så fælt å holde oversikten. Slik tilstanden er nå har f. eks. PS.no perfekte forutsetninger for et slikt bygg, men kun halvparten av varene er linket riktig via Prisguiden. Maccan har desuten en tråd som dekker inviduelle komponenter i forskjellige prisklasser dersom det er av interesse. Endret 29. mars 2011 av Agentspoon Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg tror ikke Johnny_B's forslag er mulig å vedlikeholde. En av grunnene til at jeg sier det er at det finnes altfor mange komponenter. Vi ville i så tilfelle blitt altfor selektive og fått altfor få komponenvalg. Pr i dag finnes det feks 32 AM3 hovedkort, 17 AM3 prosessorer, 45 MIDI-kabinetter, 65 strømenheter osv tilgjengelig hos Komplett. Dette gir enormt mange muligheter og vi kan derfor i mitt hode ikke lage noen tråd med de aller beste oppsett - fordi det er ikke noe fasittsvar på det. Feks er det i prinsippet en sannhet at AMD sin PII 955 eller bedre kjører de fleste skjermkort opp imot på fullt, ja selv en X2 555 kan i prinsippet dra de fleste skjemkort på fullt - med unntak av noen få spill som også krever bedre CPU ytelse. Allikevel anbefales SandyBridge eller bedre over en lav sko - også av meg. Hvorfor? Jo bla fordi vekommende gjerne har et budsjett, vedkommende ønsker seg noe som holder, vedkommende ønsker seg det beste osv. Maccan og Agentspoon har hver sin tråd og jeg tor de dekker mye og gir gode råd for både kvalitet og pris. Det å lage noe utover det virker som en umulig oppgave. I tillegg til at det finnes uendelig med komponenter, så skifter også prisene daglig. Jeg setter derfor nesten alltid opp forslag basert på komponenter tilgjengelig der og da. Trenger vedkommende ytterligere hjelp så henviser jeg gjerne til Maccan/Agentspoon sine tråder. Lenke til kommentar
schoolbus1337 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 https://prisguiden.no/liste/123198 128gb ss gtx 560 Ti soc p8p67 pro 8gb ram 2 tb lagring fractal design r3 corsair 750w(non modular) scythe mugen cpu kjøler og selfølgelig 2500k Lenke til kommentar
schoolbus1337 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Tips til folket her. GTX 560 Ti i SLi (3610,-) vil overklokket yte på høyde med et enkelt GTX 590 (5250,-). Begge har doble grafikkjerner. For å få SLi til å stemme med strømforsyningen, må man ha 4x 8-pin / 6+2 pin. Dette har f. eks. Corsair TX 650W (620,-). Videre trenger man et hovedkort med støtte for 2x PCIe x16 og fordeling av baner på minst 8x/8x. Asus P8P67-M Pro (1055,-) er en real utvalgt kombinert med prosessoren Intel Core i5 2500K. Denne kan sammen med en billig og godtytende kjøler Cooler Master Hyper 212+ (200,-) overklokkes til 4,4 GHz eller potensielt enda noen hundre megahertz høyere hvis du får en god brikke. En SSD er også essensielt for et høytytende bygg. Om man velger 60GB eller 120GB for å presse prisen opp til 10 000 kroner får man bestemme selv. Hvis man gjør sistnevnte må man ta seg til takke med et budsjett kabinett som Cooler Master Centurion 5 II (400,-). Det er såvidt jeg vet bedre enn Antec Three Hundred. Ellers bør man kjøpe billigst mulig 1600MHz minne, enten 4 eller 8GB. Igjen det sistnevnte hvis du ønsker å presse prisen opp mot 10 000. Potensielt sett kan man velge den raskeste mekaniske harddisken Samsung SpinPoint F4 320GB og så de to dyrere rutene jeg har presentert. Da får man også akkurat plass til et optisk drev innenfor 10k-grensen. Kabinett: Cooler Master Centurion 5 II (400,-) Hovedkort: Asus P8P67-M Pro (1050,-) Prosessor: Intel Core i5 2500K @ 4,4-4,7 GHz (1560,-) Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SLi @ 950-1000 MHz / 4298-4580 MHz DDR (3600,-) Minne: Corsair Vengeance 8GB @ 1850MHz / 9-10-9-24 / 1,65V (725,-) Systemdisk: OCZ Vertex 2 120GB (1470,-) Lagring: Samsung SpinPoint F4 320GB (260,-) Brenner: Samsung SH-S223C (140,-) Kjøling: Cooler Master Hyper 212+ (200,-) Strømforsyning: Corsair TX 650W (620,-) Totalpris: 10 025,- kan vel hende at 620w blir litt i minste laget for 2x560 :\ de trekker latterlig mye strøm Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) digger at 560 sli får kommentarer, mens mitt trifire oppsett får ingenting og 620w for 560 sli er kanskje litt i minste laget, 650 vil holde bra selvfølgelig Endret 29. mars 2011 av arni90 Lenke til kommentar
schoolbus1337 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 digger at 560 sli får kommentarer, mens mitt trifire oppsett får ingenting og 620w for 560 sli er kanskje litt i minste laget, 650 vil holde bra selvfølgelig hvis jeg husker riktig bruker 2 overklokkede gtx560(gigabyte soc versjon) mer strøm en 3 6950 kort. du har jo også ført opp en 800w psu. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Bit-Tech sier nå at kortene tilsammen ikke utgjør mer enn 300W ved load alene. Hardware.no har videre testet et helt system med i7 920 og GTX 560 Ti SLi til å trekke 523 watt (kilde). Et HD 5870 i idle og i5 2500K overklokket til 4,9 GHz ved load trekker videre i følge Bit-Tech kun 221W (kilde). Dersom vi ignorerer HD 5870 og bare legger til 300W på denne målingen, stiger vi fremdeles ikke over Hardware.no sine målinger med den langt mer krevende i7 920. På en dårlig strømforsyning hadde jeg vært skeptisk, men Corsair TX 650W har en kraftig 12+ rail på 52A og totalt 624W. Dette er det den skal kunne operere under til daglig, og enheten har en enda høyere peak wattage. Korriger meg for all del om jeg tar feil, enten om at PSU'er degraderer seg med såpass over tid, eller at målingene på annet vis er feil. Inntil det motsatte er bevist tar jeg imidlertid ikke å skifter PSU. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Bit-Tech sier nå at kortene tilsammen ikke utgjør mer enn 300W ved load alene. Hardware.no har videre testet et helt system med i7 920 og GTX 560 Ti SLi til å trekke 523 watt (kilde). Et HD 5870 i idle og i5 2500K overklokket til 4,9 GHz ved load trekker videre i følge Bit-Tech kun 221W (kilde). Dersom vi ignorerer HD 5870 og bare legger til 300W på denne målingen, stiger vi fremdeles ikke over Hardware.no sine målinger med den langt mer krevende i7 920. På en dårlig strømforsyning hadde jeg vært skeptisk, men Corsair TX 650W har en kraftig 12+ rail på 52A og totalt 624W. Dette er det den skal kunne operere under til daglig, og enheten har en enda høyere peak wattage. Korriger meg for all del om jeg tar feil, enten om at PSU'er degraderer seg med såpass over tid, eller at målingene på annet vis er feil. Inntil det motsatte er bevist tar jeg imidlertid ikke å skifter PSU. Syns hardware.no har noe sketchy resultater: 1. 6970 trekker like mye som 6870 DirectCU og 5870 trekker 20W mer enn 6970??? 2. 470 SLI trekker like mye som GTX 480 og betydelig mindre enn 560 SLI 3. Far Cry 2, som favoriserer Nvidia-kort til de grader har 5870 CrossfireX over GTX 480 SLI 4. De sammenligner SLI og Crossfire-oppsett på 1920x1080. Med en i7-920. Den er tydeligvis ikke overklokket, og prosessoren blir flaskehalsen i stort sett alt av spill under den anmeldelsen. Se her: Guru3d 560 review - power consumption Der har de funnet SOC-modellen til Gigabyte til å trekke 196W og den vanlige på 170W, det virker en god del mer realistisk for meg. Likevel er ikke 560 SLI noe problem på 620W mener jeg. Fordi du kommer aldri til å kjøre PSUen i nærheten av 600W selv når du har 2x200W og 125W prosessor + HK og HDD på 30-60W et sted fordi det er alltid en flaskehals så du ikke trekker maks hele tida. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå