Gå til innhold

Konkurranse: Bygg beste PC til 10k

Anbefalte innlegg

Et lite tips:

GTX 570 er et kort som er laget for å yte godt i 1920x1080 eller høyere. Du får sikkert rundt 40 fps ved den oppløsningen, dette er mye mer flytende i Crysis enn i et annet spill fordi du har motion blur. Ved lavere oppløsning blir resultatet mer avhengig av å ha en god prosessor, Crysis vil stort sett ta alt det kan av systemet ditt og vil alltid ha mer. Vil du spille Crysis på 60 fps konstant må du på den nest-høyeste innstilningen. dette fordi object quality på very high kan knekke selv en i7 om du kjører hardt nok på.

så average fps på max, res 1920 er rundt 40 fps? og hvis jeg bruker nuke i en by vil den synke til...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips til folket her. GTX 560 Ti i SLi (3610,-) vil overklokket yte på høyde med et enkelt GTX 590 (5250,-). Begge har doble grafikkjerner. For å få SLi til å stemme med strømforsyningen, må man ha 4x 8-pin / 6+2 pin. Dette har f. eks. Corsair TX 650W (620,-). Videre trenger man et hovedkort med støtte for 2x PCIe x16 og fordeling av baner på minst 8x/8x. Asus P8P67-M Pro (1055,-) er en real utvalgt kombinert med prosessoren Intel Core i5 2500K. Denne kan sammen med en billig og godtytende kjøler Cooler Master Hyper 212+ (200,-) overklokkes til 4,4 GHz eller potensielt enda noen hundre megahertz høyere hvis du får en god brikke. En SSD er også essensielt for et høytytende bygg. Om man velger 60GB eller 120GB for å presse prisen opp til 10 000 kroner får man bestemme selv. Hvis man gjør sistnevnte må man ta seg til takke med et budsjett kabinett som Cooler Master Centurion 5 II (400,-). Det er såvidt jeg vet bedre enn Antec Three Hundred. Ellers bør man kjøpe billigst mulig 1600MHz minne, enten 4 eller 8GB. Igjen det sistnevnte hvis du ønsker å presse prisen opp mot 10 000. Potensielt sett kan man velge den raskeste mekaniske harddisken Samsung SpinPoint F4 320GB og så de to dyrere rutene jeg har presentert. Da får man også akkurat plass til et optisk drev innenfor 10k-grensen.

8bce4d14-104d-4bef-995d-0351053e69bc.jpg

Kabinett: Cooler Master Centurion 5 II (400,-)

Hovedkort: Asus P8P67-M Pro (1050,-)

Prosessor: Intel Core i5 2500K @ 4,4-4,7 GHz (1560,-)

Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SLi @ 950-1000 MHz / 4298-4580 MHz DDR (3600,-)

Minne: Corsair Vengeance 8GB @ 1850MHz / 9-10-9-24 / 1,65V (725,-)

Systemdisk: OCZ Vertex 2 120GB (1470,-)

Lagring: Samsung SpinPoint F4 320GB (260,-)

Brenner: Samsung SH-S223C (140,-)

Kjøling: Cooler Master Hyper 212+ (200,-)

Strømforsyning: Corsair TX 650W (620,-)

Totalpris: 10 025,-

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk! laugh.gif

Siden trådstarter ikke skal kjøpe komponentene, har jeg ikke brakt frakten med i vurderingen. Sånn sett blir det mer "teoretisk best" ift. hva jeg ville endt opp med i praksis ellers. Det er ei heller et oppsett jeg ville anbefalt til noen med mindre de spiller på en 30" skjerm (2560x1600) eller bruker nVidia 3D Vision Surround for flertallige skjermer.

Lenke til kommentar

Med tanke på at mitt oppsett gir en i7-2600 mot en i5-2500k og HD 6990 mot GTX 560 SLI ser jeg ikke hvordan man kan si at det er mer ytelse? Kan ikke akkurat regne med en overklokk. Overklokking handler om å kjøpe de billigste komponentene du kan få og få dem til å kjøre raskt. Det står heller ikke hvem PCen skal bygges til, da kan du ikke anta overklokking

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med tanke på at mitt oppsett gir en i7-2600 mot en i5-2500k og HD 6990 mot GTX 560 SLI ser jeg ikke hvordan man kan si at det er mer ytelse? Kan ikke akkurat regne med en overklokk. Overklokking handler om å kjøpe de billigste komponentene du kan få og få dem til å kjøre raskt. Det står heller ikke hvem PCen skal bygges til, da kan du ikke anta overklokking

Hvorfor i all verden skal man ikke overklokke en PC? Når man bygger selv er det da den minste tjeneste man kan gjøre seg selv. Krever bare at man bruker noen få minutter på å sette seg inn i det, og så et par klikk for selve handlingen. Utbyttet er jo enormt og risikoen minimal om man går forsiktig fram.

HD 6990 overklokker dårlig og hører ut som et jetfly selv med vanlig klokk. Som sagt vil GTX 560 i SLi kunne konkurrere med GTX 590, som igjen ikke er særlig langt bak HD 6990. Det handler primært om bruksområde, der disse to løsningene deler samme territorie - men den ene til en langt lavere pris og med markant mindre støynivå.

Det ble spesifisert at PC-en ville bli brukt hovedsaklig i spillsammenheng. Da er i5 2500K og i7 2600K identiske. Faktisk yter de ganske likt på de fleste områder unntatt de programmene som tar veldig godt i bruk Hyper Threading.

Og så over til fordelene. Ditt oppsett har ikke en SSD, som betyr at min bærbare maskin vil være kjappere i svingene mtp navigeringen i operativsystemet, oppstart og åpning av programmer. Forsåvidt også i lasting av spill. Dette i seg selv gjør ditt system blant de tregeste som er postet så langt i tråden. Videre har jeg valgt 8GB minne da Tomshardware har testet & bekreftet at det kommer godt med i høytytende oppsett, jeg har et bedre kabinett og en langt bedre strømforsyning, et mer fleksibelt hovedkort og i tillegg inkludert et optisk drev og en tredjeparts luftkjøler.

Lenke til kommentar

Morsom konkurranse, men hva med å senke prisen til 5000,-. Jo lavere pris, jo morsommere er det å se hva folk får presset ut. :p

Det var ikke en dum tanke! Trodde egentlig ikke at man fikk så mye for 10.000 som mange har klart her, så 5.000 kan nok sjokkere godt! :D

Lenke til kommentar

intro1.jpg

Kabinett: Cooler Master Sileo m/500W PSU (760,-)

Hovedkort: Asus M4A87TD EVO (700,-)

Prosesor: AMD Athlon II X3 435 (495,-)

Skjermkort: Asus GeForce GTX 460 1GB DirectCU (1290,-)

Minne: Kingston 1333MHz 4GB (345,-)

Systemdisk: Crucial C300 64GB (860,-)

Lagring: Samsung SpinPoint F3 1TB (400,-)

Brenner: Sony AS-5260S-0B (170,-)

Pris: ~5000,-

smile.gif

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal man ikke overklokke en PC? Når man bygger selv er det da den minste tjeneste man kan gjøre seg selv. Krever bare at man bruker noen få minutter på å sette seg inn i det, og så et par klikk for selve handlingen. Utbyttet er jo enormt og risikoen minimal om man går forsiktig fram.

HD 6990 overklokker dårlig og hører ut som et jetfly selv med vanlig klokk. Som sagt vil GTX 560 i SLi kunne konkurrere med GTX 590, som igjen ikke er særlig langt bak HD 6990. Det handler primært om bruksområde, der disse to løsningene deler samme territorie - men den ene til en langt lavere pris og med markant mindre støynivå.

Det ble spesifisert at PC-en ville bli brukt hovedsaklig i spillsammenheng. Da er i5 2500K og i7 2600K identiske. Faktisk yter de ganske likt på de fleste områder unntatt de programmene som tar veldig godt i bruk Hyper Threading.

Og så over til fordelene. Ditt oppsett har ikke en SSD, som betyr at min bærbare maskin vil være kjappere i svingene mtp navigeringen i operativsystemet, oppstart og åpning av programmer. Forsåvidt også i lasting av spill. Dette i seg selv gjør ditt system blant de tregeste som er postet så langt i tråden. Videre har jeg valgt 8GB minne da Tomshardware har testet & bekreftet at det kommer godt med i høytytende oppsett, jeg har et bedre kabinett og en langt bedre strømforsyning, et mer fleksibelt hovedkort og i tillegg inkludert et optisk drev og en tredjeparts luftkjøler.

Hvorfor ikke overklokke:

1. Garantien ryker.

2. Det tar tid.

3. Det kan være komplisert.

4. Det er en liten andel som overklokker.

5. Fordelene ved overklokking av prosessor er veldig små. Gi meg et spill som drar nytte av overklokking fra 3.4 til 4.5 GHz ved 1920 eller høyere.

6. Du kan aldri si det er stabilt.

7. Det er alltid en risiko for at noe går føyken.

Siden vi ikke overklokker: GTX 560 SLI er en god del svakere enn HD 6990.

i7-2600 vil slå i5-2500k marginalt ved stock fordi det er 100 MHz høyere klokkefrekvens.

Sant om SSD. SSD er mer brukeropplevelse i spill enn ytelsesforbedring, men det er et poeng.

Mener å huske at originalposten ba om ytelse. Ikke fleksibilitet eller noe sånt. Med tanke på rå ytelse uten overklokking er mitt oppsett vanvittig.

Merk deg at jeg overklokker selv, men jeg har jo innsett at det er mer for gøy enn for å prøve å få noe særlig forbedring av spillopplevelsen min. Jeg får stort sett 60 fps uansett om jeg har 850 core eller 700 core på GPUene mine, overklokking hjelper ikke voldsomt på min. fps uansett.

Mener også å huske at 8 GB RAM betød å sette av 4 GB som RAMDISK og kjøre "virtuelt" minne på denne disken? Photoshop og multitasking fikk fordeler, men gaming uten noen bakgrunnsprogrammer fikk liten effekt

Lenke til kommentar

Mener du tar grundig feil på flere av punktene dine her.

2. Det tar ikke lang tid. Mange hovedkort har "autoclocking" som tar få minutter, ellers er det meget enkelt å OC'e sandy bridge modellen. For eksempel kun et par tastetrykk i den nye EFIbios'en til asus.

3. Det henger sammen med det har jeg nevnt over. Det er IKKE spesielt komplisert, og da spesielt ikke med tanke på ASUS nye bios.

4. PC'en som dikuteres her, retter seg mot en gruppe hvor det er mer sannsynlig at en liten andel overclocker ikke!

6. og 7. Går vel mer eller mindre ut på det samme. Et system er aldri 100% stabilt, selv uten OC. Det handler om de rette komponentene og ikke nødvendigvis om du OC'er eller ikke. OC'ing er blitt såpass enkelt og tilnærmet risikofritt at det skal mye til for å ødelegge komponenter hvis en tar visse forhåndsregler og setter seg litt inn i hva man faktisk holder på med, noe som jeg regner med er mye av grunnen til at folk leser denne og andre liknendes tråder :thumbup: BTW: Jeg vil tro at det er en grunn til at INTEL lanserer to forskjellige serier av CPU'er, en K-versjon(unlocked core, beregnet på overclocking) og en vanlig.

Kan heller ikke se at du har postet et oppsett som du referer til?

Ellers er jeg enig i at hvis du IKKE skal OC'e så er i5 2500 et bedre valg, ettersom denne gjør det like bra, (faktisk bedre i noen spill enn storebror) og er mye rimeligere. Men etter min mening er vi vel enige om at vi SKAL overclocke, ettersom det er noe "alle" gjør for tiden :tease:

Bare for å sitere Guru3d.com og deres test av sandy bridge 2600k og 2500k

"Now the Core i7 2600K at just over 300 USD is not exactly a mid-range price, it however is and will remain the fastest quad-core processor currently available on the market. I can recommend this processor very very much. When you opt to step down to the Core i5 2500 then you'll forfeit on hyper-threading, get 2MB less L3 cache and the core clock goes down 100 MHz. It will save you some money alright, but the performance decrease is very much noticeable and measurable. It's still a very fast quad-core processor for the money. But yeah, we can't help it, we've fallen in love with the Core i7 2600K very much. That processor seems to have all the variables right."

:whistle:

-B

Endret av Boneraw
Lenke til kommentar

Det er aldri risikofritt å overklokke en prosessor. Uansett hva du tror, vil det alltid være en risiko for at noe går føyken. Automatiske overklokker er ikke alltid like bra heller. Jeg har selv opplevd at det ikke fungerer i nærheten av stabilt hos meg (fail på IBT på 3. runde), og da er vel det poenget borte.

Hvordan kan du si det?

Har mange venner som kjører Phenom II X4, i5-750, i7-860, i7-920 og lignende. Ingen har overklokket disse prosessorene.

Man kan stabilitetsteste så mye man vil, men det kommer aldri i nærheten av alt på stock, med intel-hovedkort + sertifisert minne til hovedkortet. I tillegg er du garantert pengene tilbake om det ikke er stabilt, samtidig som du ikke vil få noe ut av å overklokke en i5-2500k eller i7-2600k bortsett fra e-peen.

Du sa mest mulig ytelse per krone...

Jeg hadde aldri bygd dette monstrumet. dårlig kabinett, strømforsyning i grenseland, liten HDD...

På den annen side er dette helt vanvittig ytelse for 10 000 kr.

i7-2600 + HD 6990 er det kraftigste du kan få i denne prisklassen. Det neste hadde vært i7-970 + 2x gtx 580, men dette koster nesten 10 000 kr mer.

Den artikkelen du har sitert motsier det du selv sier: The performance decrease is very much noticeable and measurable

Hvis du ikke skal overklokke er i7-2600 et bedre valg enn i5-2500k:

1. Hyperthreading

2. Høyere klokkefrekvens

3. 2MB mer L3 Cache

Ytelsesforskjellen i spill er innen 1 fps. Det er for meg marginale forskjeller som ikke sier noe som helst Det er andre variabler inne i bildet, som også kan påvirke resultatene i så liten grad.

Lenke til kommentar

Nå tror ikke jeg du har lest hva jeg har skrevet.

Ord mot ord, men jeg står på mitt og mener det kommer an på komponentene. Har jeg sagt at det ikke er risikofritt? Du misforstår igjen. Det er sammensetningen av hardware du setter sammen som til slutt har mest å si for hvor stabilt systemet er, og det skal sies at det er mye enklere å få ting stabile idag en for bare noen få år siden. Da betyr det lite om du OC'er de nye SB modellene til 4,4-4,5 noe som er utrolig enkelt. Hvem har sagt noe om at man ikke skal bruke sertifisert minne? :ermm:

Hvis du ikke skal overclocke er i5'en bedre med tanke på at vi her har et budsjett og forholde oss til. i5 er ca 5-600 kroner billigere og ved gaming så ser vi i flere tester at ved stock settings vil i5 prestere tilnærmet like godt i de fleste spill som det storebror gjør. Derfor mener jeg at i5 er et bedre valg, og man kan da bruke de 5-600 kr på eksempelvis en bedre SSD. Det vil være mye bedre ytelse for pengene.

Derimot ved OC'ing er saken en helt annen og i7 2600k er et klart valg, som det også presiseres i artikkelen.

Jeg er også uenig i det du sier om at "neste steg" vil være i7 970, som må se seg slått av i7 2600k på STOCK settings i de aller fleste spill. Til og med 975 blir tvunget i kne og det er kun 980X og 990X som 2600k må se seg slått av. Iallefall ifølge de fleste gamingtester som er gjennomført av seriøse og betrodde gamingnettsteder.

-B

Endret av Boneraw
Lenke til kommentar

edit: funnet dustin-priser

strengt tatt for ren gaming:

hd 6950 trifire ca 5.4

phenom ii x4 955 ca 1k

gigabyte 890fxa-ud5 1.3k

2.3k på kabinett, minne, strømforsyning og lagring...

både i5 og i7 holder deg aldri tilbake under gaming om du spiller med vsync. heller ikke en phenom ii x4

Endret av arni90
Lenke til kommentar
... Asus P8P67-M Pro (1055,-) er en real utvalgt kombinert med prosessoren Intel Core i5 2500K...

Man må passe på når man kjøper M kort at skjermkortet ikke er langt. Er det det kan det dekke over SATA portene.

Jaså? Så det er ikke mulig å ha dual slot kort i den ytterste PCIe x16-banen uten å blokkere for alle portene nederst? Det var jeg ikke klar over, så takk for infoen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...