mm90 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hei! Jeg har vært plaget med sterke mellomblødninger i litt over 4 år nå, jeg kan ikke huske sist gang jeg hadde en normalt mensenuke med normal syklus. Jeg er 21 år gammel, og hadde 1.5 ukers mens og normal syklus før. Jeg har gått på: ppiller - sterkeste på markedet, svakeste, og mellomste dose pplaster også prøvd ingenting og nå har jeg hormonspiral, denne har jeg hatt i 1.5 år uten noen forbedringer. Blør i hytt og pine, mye smerter, småblødninger en dag, ingenting en annen dag, masse i 3 uker, og så ingenting, litt blødning, ingenting, masse, ingenting, masse osv osv osv... Sånn er det heletiden. Jeg har kanskje bare hatt en uke uten blødning i slengen. Jeg har vært hos gynekolog flere ganger, alt seg bra ut på ultralyd, blodprøver er fine bortsett fra litt lite fostfat, lite jern og sånne ting. Jeg har hatt noen cyster, noen litt store men ikke nok til at det skal gjøre så veldig mye. Jeg er trøtt heleheletiden!! Våkner ikke av meg selv, må ha på alarm uansett om eg sover 8 timer eller 20 timer. Svettetokter, nervøsitet, svimmel, ømme ømme ømme bryster, kvalm, menssensmerter både med og uten blødning, kviseutbrudd, vondt under sex, har ikke matlyst, osv osv.. Jeg har en familie som har lavt stoffskifte, noe de trodde jeg hadde men jeg slo ikke ut på prøvene. Så dette vil legene heller ikke gå videre med. Dette går utover skole, fritid, sex, vekten min, humøret, og masse annet. Hva kan jeg prøve nå? Er det noen av dere som kjenner dere igjen? Jeg har ikke endometriose, ikke noen farlige cyster, livmoren ser helt normal ut osv osv.... Føler ikke legene tar meg på alvor HJELP :´( Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 2. april 2011 Forfatter Del Skrevet 2. april 2011 Prøvd P-ring? Inneholder akkurat det samme som både ppiller og spiral inneholder. Altså, hormonene hjelper ikke mot dette... Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Hva med å prøve noe annet sånn som p-sprøyte eller p-stav? Det kan ta en stund før man finner det perfekte prevansjonsmiddelet som passer til akkurat deg. Har du forresten fått barn? For hormonspiral er noe man helst ikke burde få satt inn før man har født. Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Hva med å prøve noe annet sånn som p-sprøyte eller p-stav? Det kan ta en stund før man finner det perfekte prevansjonsmiddelet som passer til akkurat deg. Har du forresten fått barn? For hormonspiral er noe man helst ikke burde få satt inn før man har født. Nei jeg har ikke fått barn, og derfor er blødningsforstyrrelsene en av grunnene til at jeg har fått spiral. Fordi spiral gis til de mer sterke blødninger og til de som vil ha. Men den har ikke hjulpet mot blødningene. Legen sa de ville helst anbefale den til folk som har født barn, men den kan også brukes av de som ikke har født uten problemer. Som jeg skrev over så er pstav og psprøyte akkurat det samme som hormonspiral, skiller ut hormoner bare på en annen form. Og dette vil ikke legen gjøre for han mener det ikke vil hjelpe om ikke hormonspiralen vil hjelpe. For den skal være det beste mot blødningsforstyrrelser. Er det noen der ute som har samme greien som meg? Legen sa det kom til å bli stabilisert om jeg ble gravid, er det noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 http://www.lommelegen.no/322029/hormonspiral Her kan du lese litt om det. Passer hormonspiral for meg? - Har blødninger fra underlivet, som du ikke kjenner årsaken til Dette er altså for meg selv om jeg ikke har født. Hvis du ønsker å bruke spiral, men er plaget av store eller smertefulle menstruasjoner, vil hormonspiralen ofte være et godt alternativ til den vanlige spiralen. Mens kobberspiralen kan gi deg økte mensblødninger og menssmerter, reduserer hormonspiralen styrken og hyppigheten av menstruasjonsblødningene dine. Hormonspiral har også blitt brukt til behandling av kraftige menstruasjoner som kan komme i forbindelse med overgangsalderen. Jeg er ikke i overgangsalderen da, så det er der feilen ligger..... Dette står også: - Mindre blødning. Hvis du bruker hormonspiral, vil du kunne merke at menstruasjonsblødningene dine blir svakere og færre. Nei, hos meg blød det i kanskje 3 uker i strekk...... Ulemper: - Blødningsforstyrrelser. Det kan hende at du vil oppleve å ha småblødninger de første månedene etter at du har fått satt inn spiralen. 20 % mister menstruasjonen helt i løpet av det første året. I den siste tiden før det er tid for å skifte spiral, kan det hende at blødningene kommer tilbake. Kontakt da legen din. Hun vil da antagelig bytte spiralen din, selv om det er litt før tiden. Blødningsforstyrrelsene vil som regel være færre i din andre spiral-periode. Hos meg har disse såkaldte blødningsforstyrrelsene vært i 1.5 år siden jeg fikk den... Det har altså ikke gått vekk, og ikke blitt bedre... Nettdoktoren.no sier: Hormonspiralen kan med fordel anvendes av kvinner som plages av kraftige menstruasjoner. På samme måte som p-piller reduserer blødningen, vil hormonspiralen gjøre det. Smertene mine er som beskrevet hos begge sidene, og de driter jeg forsåvid i, jeg ville bare gjøre alt for å bli kvitt blødningene jeg har. Men da dette ikke fungerer orker jeg ikke begge deler. Jeg har smerter uansett når jeg ikke har spiral, men med spiral er det mye verre :/ Så nå når jeg har prøvd alt som bør prøves så vet jeg ikke hva mer jeg kan gjøre. Få barn? Jatakk, er veldig klar for det! Men det er ikke samboeren.. :/ Legen fortalte meg at om jeg ble gravid ville hormonnivået mitt stabilisere seg og bli normalt, selv etter fødselen. Men at det ikke nyttet å prøve flere pprevensjoner og slikt for alle har samme effekt. Skiller ut det samme. Bare på forskjellige måter.. Er så irrirert på kroppen min, det er så urettferdig. Mensen 24/7... Har jo mensen 80 % av tiden min.. Hvor mye sex blir det da?? LITE! Og alt annet det går utover... Sukk.. Og jeg som er så klar for å bli mamma og alt.. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Syns det var dumt sagt av legen din, for selv om preparatene inneholder så å si det samme så kan det hende at du får mer ut av en annen p-prevansjon uansett. Jeg måtte gi meg med p-piller på grunn av at det ikke hjalp mot smertene lenger, men p-ringen funker utmerket, det er akkurat de samme virkemidlene, men p-ringen funkerer også kun lokalt og p-ringen inneholder mye mindre av det p-pillen gjør. Hvor mye blod er det snakk om? Full tampong eller småblødninger? Venninna mi hadde sinnsyke småblødninger, hvor hun hadde mensen i 5 uker og 2 uker uten og sånt. Måtte gjennom masse forskjellige prevansjonsmidler før hun fant det som passet best for henne. Hun bruker nå p-sprøyte, og er strålende fornøyd. Det at du skal få ett barn for å bli kvitt mensensmertene dine er også ett veldig dumt utsagn, blir feil grunn å få barn på og. Jeg har en annen venninne som blir helt hjelpesløs når hun får mensen, i form av at hun får så vondt at hun hverken vet ut eller inn. Hun får Naproxen som er smertestillende som er beregnet for sterke mensensmerter. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Du har blitt et skolebokseksempel på at medisin ikke er en eksakt vitenskap, men basert på prøve-feile metoder. Det verste er at dette er noe du kan komme å måtte leve med slik det er. Det er også som en av legene sa; det å få barn kan endre på alt. Man kan jo i ditt tilfelle seff ikke gi noen råd om behandling på et forum. Du skrev at du har vært henvist til gynekolog som ikke kunne hjelpe. Jeg foreslår at du får deg en henvisning til spesialisthelsetjenesten av din fastlege og siden bruker fritt sykehusvalg, det kan jo være verdt bryet å reise litt. Finn en spesialist på området som siden kan gi deg distanseoppfølgning. I neste runde kan du jo tenke på alternativ behandling a la naprapat. Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Syns det var dumt sagt av legen din, for selv om preparatene inneholder så å si det samme så kan det hende at du får mer ut av en annen p-prevansjon uansett. Jeg måtte gi meg med p-piller på grunn av at det ikke hjalp mot smertene lenger, men p-ringen funker utmerket, det er akkurat de samme virkemidlene, men p-ringen funkerer også kun lokalt og p-ringen inneholder mye mindre av det p-pillen gjør. Hvor mye blod er det snakk om? Full tampong eller småblødninger? Venninna mi hadde sinnsyke småblødninger, hvor hun hadde mensen i 5 uker og 2 uker uten og sånt. Måtte gjennom masse forskjellige prevansjonsmidler før hun fant det som passet best for henne. Hun bruker nå p-sprøyte, og er strålende fornøyd. Det at du skal få ett barn for å bli kvitt mensensmertene dine er også ett veldig dumt utsagn, blir feil grunn å få barn på og. Jeg har en annen venninne som blir helt hjelpesløs når hun får mensen, i form av at hun får så vondt at hun hverken vet ut eller inn. Hun får Naproxen som er smertestillende som er beregnet for sterke mensensmerter. Jeg må bruke tampong ja, og denne blir så og si full. Jeg har utrolig mye smerter, kvalme, svimmelhet, trøtthet, lite apetitt, går mye ned i vekt, osv. Jeg blør i hytt og pine, og jeg kan ikke huske sist jeg hadde det man kan kalle for mensenuke. Naproxen funker ikke på meg, det hjelper rett og slett kanskje i 30 min så e det påan igjen. Jeg må bruke Voltaren og Paralgin Forte. Ja, jeg skal høre med gynekologen min(den ene jeg faktisk var fornøyd med), og spørre om p-stav eller p-ring kan fungere bedre? Nei, jeg har aldri sagt at jeg vil ha barn bare på grunn av at blødningene skal stoppe, jeg har alltid ønsket meg barn, og har mange grunner for å få barn. Jeg er ferdig med utdannelse, og har søkt jobber. Så jeg skal jobbe fast et år før jeg begynner å prøver. Samboeren har jobb. Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Du har blitt et skolebokseksempel på at medisin ikke er en eksakt vitenskap, men basert på prøve-feile metoder. Det verste er at dette er noe du kan komme å måtte leve med slik det er. Det er også som en av legene sa; det å få barn kan endre på alt. Man kan jo i ditt tilfelle seff ikke gi noen råd om behandling på et forum. Du skrev at du har vært henvist til gynekolog som ikke kunne hjelpe. Jeg foreslår at du får deg en henvisning til spesialisthelsetjenesten av din fastlege og siden bruker fritt sykehusvalg, det kan jo være verdt bryet å reise litt. Finn en spesialist på området som siden kan gi deg distanseoppfølgning. I neste runde kan du jo tenke på alternativ behandling a la naprapat. Jeg har vært hos spisialistgynekolog i tønsberg, bergen og nå har jeg vært hos gynekolog/leger i rogaland. Så reist, ja det har jeg! Alle sier at det siste alternativet er å prøve ting som kan gjøre meg steril, noe jeg ALDRI kommer til å gjøre eller vurdere engang! Jeg skal hvertfall ta ut spiralen i påsken, for det er ikke vits å ha den så lenge den ikke fungerer mot blødningene og bare gjør smertene vondt verre. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Jeg må bruke tampong ja, og denne blir så og si full. Jeg har utrolig mye smerter, kvalme, svimmelhet, trøtthet, lite apetitt, går mye ned i vekt, osv. Jeg blør i hytt og pine, og jeg kan ikke huske sist jeg hadde det man kan kalle for mensenuke. Naproxen funker ikke på meg, det hjelper rett og slett kanskje i 30 min så e det påan igjen. Jeg må bruke Voltaren og Paralgin Forte. Ja, jeg skal høre med gynekologen min(den ene jeg faktisk var fornøyd med), og spørre om p-stav eller p-ring kan fungere bedre? Nei, jeg har aldri sagt at jeg vil ha barn bare på grunn av at blødningene skal stoppe, jeg har alltid ønsket meg barn, og har mange grunner for å få barn. Jeg er ferdig med utdannelse, og har søkt jobber. Så jeg skal jobbe fast et år før jeg begynner å prøver. Samboeren har jobb. Jeg tenkte på at det var legen som var idiotisk som foreslo at du fikk barn, ikke du. Syns du burde høre på hva gynekologen din har å si, men husk at mange jenter må gå igjennom flere prevansjonsmidler før de finner den rette. Ha håpet oppe, hjelp er det nok å få! Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Jeg må bruke tampong ja, og denne blir så og si full. Jeg har utrolig mye smerter, kvalme, svimmelhet, trøtthet, lite apetitt, går mye ned i vekt, osv. Jeg blør i hytt og pine, og jeg kan ikke huske sist jeg hadde det man kan kalle for mensenuke. Naproxen funker ikke på meg, det hjelper rett og slett kanskje i 30 min så e det påan igjen. Jeg må bruke Voltaren og Paralgin Forte. Ja, jeg skal høre med gynekologen min(den ene jeg faktisk var fornøyd med), og spørre om p-stav eller p-ring kan fungere bedre? Nei, jeg har aldri sagt at jeg vil ha barn bare på grunn av at blødningene skal stoppe, jeg har alltid ønsket meg barn, og har mange grunner for å få barn. Jeg er ferdig med utdannelse, og har søkt jobber. Så jeg skal jobbe fast et år før jeg begynner å prøver. Samboeren har jobb. Jeg tenkte på at det var legen som var idiotisk som foreslo at du fikk barn, ikke du. Syns du burde høre på hva gynekologen din har å si, men husk at mange jenter må gå igjennom flere prevansjonsmidler før de finner den rette. Ha håpet oppe, hjelp er det nok å få! Åja, jo det er jo helt sant! Skal ta den ut i påsken hos legen min i bergen. Så tenkte jeg at jeg skulle ha en pause fra alt som heter prevesjon og få typen til å ha ansvaret for det en stund! Og se om det e like ille uten spiral, om det er det velger jeg å prøve p-stav eller p-ring. Tusen takk for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå