Gå til innhold

Hjelp til musikkskapning !

klopklop

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

jeg har spilt gitar i noen år, og begynner forsåvidt å bli flink. Jeg kan dra metallica soloer, pink floyd, ac/dc feilfritt uten problem, men viss jeg skulle få spørsmålet - Hvilken tone går sangen jeg spiller i, har jeg ikke peiling i det hele tatt. absolutt ingen aning.

Nå har jeg kjøpt lydkort og software ettersom jeg vil begynne å lage egen musikk.

plukket opp gitaren og prøvde meg fram - men var egentlig ikke så lett å 'bare begynne å lage musikk' når jeg ikke vet hva jeg spiller.

noen som har tips til hva en bør lære seg i korte trekk før en begynner med å lage musikk med gitar?

er det akkordprogresjon som er nøkkelen her?

jeg har selv ingen aning, så håper på svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være lurt å lære seg akkordprogresjoner ja, men jeg vil si at den kreative delen kommer mer ut av å eksperimentere med musikken selv! Det som kanskje kan være lurt i ditt tilfelle er å drive med en del lyttetrening, forbedre gehøret ditt! Du kan for eksempel prøve å "plukke" sanger, både soloer og akkorder, noe som man lærer veldig mye av. For som sagt så er gehøret, evnen til å lytte noe av det viktigste ved musikkproduksjon! Er jo tross alt der lyden skal inn:)

Ta for eksempel for deg enkle sanger som du har hørt mange ganger, og spill deg gjennom disse! (Ikke se på TABS, noter e.l, da mister du hele poenget med øvelsen!)

Prøv å analysere sanger, hvilke instrumenter passer sammen og hvilke toner harmonier synes du er fine!

Og kanskje mest viktig av alt; HØR på musikk, og da mener jeg all mulig musikk uansett hvilken sjanger du foretrekker mest! Alt fra klassisk til punk rock, slik at du får en dybde i det du gjør og kan trekke paralleller mellom ulike stilarter. Rett og slett forme din egen kreativitet og lyd:)

Det kan være lurt å lære seg flere forskjellige instrumenter, da tenker jeg spesielt på piano/synth, men også rytmeinstrument kan være lurt! Som NNL indirekte nevner er "time" også utrolig viktig for at ting skal høres "riktig" og kult ut!

BTW, litt uenig i ditt siste utsagn NNL :tease: det kommer helt an på øret som hører!

Håper det var til hjelp:)

EDIT: en ting til...

-B

Endret av Boneraw
Lenke til kommentar

Et godt tips er å lære seg teori. Ligger en kjempe grei guide på ultimate-guitar. Link

Men for det å skrive musikk så er det bare å skru på en metronom og spille til det kommer noe bra. (Det kan ofte gå dager før noe skikkelig bra kommer opp)

Men husk at når du skirver selv: Hørest det bra ut er det riktig :thumbup:

Endret av NoNamesLeft
Lenke til kommentar

Alle som skriver sanger bygger gjerne opp sin egen teknikk til dette etterhvert. Selv starter jeg med å bare sitte og improvisere på gitaren til noe stilig kommer frem så får jeg vokalisten vår til å skrive noe tekst over før vi samlest på øving improviserer over dette til det blir noe bra :)

Lenke til kommentar

Det er en del nyttige guider ang teori(på norsk) på gitarnorge: http://forum.gitarnorge.no/forum/11-teori-og-teknikker/

Ta en titt der, det tror jeg vil hjelpe deg masse.

At man skal sitte og spille og de geniale ideene skal dette i hodet på deg, har jeg ingen tro på.

Så du sitter ikke å spiller på instrumentet ditt når du "plutselig" lager sanger???

("plutselig" fordi gode ideer ofte kommer i form av at man gjør feil eller noe uventet som kommer fram mens man spiller/jammer)

Det er selvfølgelig også viktig å samarbeide med andre og bygg på hverandres ideer!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alle som skriver sanger bygger gjerne opp sin egen teknikk til dette etterhvert. Selv starter jeg med å bare sitte og improvisere på gitaren til noe stilig kommer frem så får jeg vokalisten vår til å skrive noe tekst over før vi samlest på øving improviserer over dette til det blir noe bra :)

Mye det samme som oss, det der. En av gitaristene våre fabler frem et riff eller tre, tar det med på øving, og spiller det gjentatte ganger. I denne fasen eksperimenterer jeg med trommer, rytme, takt, cymbalanslag osv, mens bassisten hører etter grunntonene og kommer med et passende bassriff (som passer med både hovedriffet og trommene som jeg legger på). Deretter jammer alle 4 instrumentene låta et par ganger mens vokalisten sitter i hjørnet og klør seg i øret med pennen.

Mitt tips til låtskrivere er vel heller: Hva høres kult ut for deg? Fabuler frem et riff, en akkordprogresjon, eller noe sånt. Ikke bry deg så mye om regler for akkordprogresjon, eller skalaer, eller sånne ting. Høres det kult ut, er det som oftest kult.

Det er nå hvertfall min mening om saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...