ThOms-N Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hallo! Har megler som skal selge leiligheten for oss. Nå viser det seg at vi kanskje har funnet en kjøper privat. Helt uavhengig av meglertjenesten. Synest det er meget slitende å betale et hinsides meglerhonorar, når det oss selv som har funnet kjøper. Er dette noe vi kan på Lovlig vis, og med en viss sunn fornuft kan gjøre uten meglertjenesten og via advokat.? Ønsker ikke være drittsekk, men føler at Megler uansett ikke bør få full valuta for salget. Hva sier folk flest og evt regler om dette? Intet salg, ingen kostnad sier meglertjenesten. Men det blir jo salg, berre ikke via megler i den forstand. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Vil tru meglarkontrakten din har greie reglar for kor lenge dette er meglaren sitt oppdrag før du kan seia opp avtalen, og kva provisjon meglar skal ha om det vert sal ei kort og spesifisert tid (3-10 dagar) etter at du trekkjer oppdraget attende frå meglar. Så lenge dette er meglaren sitt oppdrag, skal meglar ha provisjon, om han kan skaffa ein kjøpar som legg inn konkret bod (utan atterhald) på minst priskravet (prisantydning)i denne tida. Etter at oppdraget er trekt attende skal ofte meglar ha ei redusert provisjon for sal som skjer dei næraste dagane etterpå. Han skal og til vanleg ha dekning for utlegg (annonser, tilretteleggjing, vising mm) om du trekkjer tilbake. Men det er altså kontrakten du har om dette som vil gjelda for alt her. Sjølve jobben med oppgjer og skriving av skøyte kan ein advokat godt handtera. Du kan gjera det sjølv og, om du og kjøpar kjenner kvarandre godt og stolar 110 % på kvarandre kva gjeld oppgjer og skøyte. Eg vil likevel ikkje nett tilrå det, om du ikkje er trygg her. Ein advokat har klientkonto som sikrar at det ikkje vert pengar til seljar før skøyte er skriven og ikkje skøyte til kjøpar før oppgjer er på plass. Det er oftast eit vilkårslaust krav for at bankar skal overføra lånte pengar. Er dette ein advokatjobb, kostar han 8000-20000 kr (ganske stor variasjon frå advokat til advokat og frå stad til stad, så sjekk fleire stader). Mal for skriving av skøyte sjølv + dokumentpapir til dette kan du ordna for godt under 1000 kr. Søk litt på nett om dette er aktuelt. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Nå er det også sånn at det har vært 2 fellesvisninger, uten noen som helst respons. Megler har pdd ingen potensielle kjøpere. Har heller ikke tenkt å føre noen megler bak lyset. Har godt forhold med han som selger. Men tror nok det at om eg kommer med en kjøper, så kommer eg til å forlange at megler senker honoraret sitt. Det er tross alt ikke min jobb. Kjenner eg er smått lei av å rydde ut for visninger og slikt, men har heller ikke noe hast med å få solgt. Starter husbygginga snart. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Du har en avtale (kontrakt) med megler. Se hva du egentlig har skrevet under på og hvilke forpliktelser du har ovenfor megler. Svaret på spørsmålet ditt ligger i kontrakten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå