Gjest Slettet-PJ426FqLv6 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hei, jeg har en D-Link DIR-655 ruter. Jeg har tatt QOS Engine på for og gi min egen datamaskin best internett. Men det jeg lurer på, er hvilken protocol(TCP, UDP, BOTH osv ?) jeg skal bruke for og få raskest internett. Eller er det slik at QOS Engine kun fungerer for spilling ? Noen som kan hjelpe ? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Dersom det bare er deg og PC'en din bak denne ruteren, så hadde jeg ikke brydd meg om å skru på QoS i det hele tatt. I motsetning til hva mange tror, så er ikke QoS et "blålys" som gjør at din trafikk kan kjøre fortere på nettet. Tenk heller på det som en trafikklysløsning som prioriterer hvem som får kjøre først dersom det er mye trafikk. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 QoS kan konfigureres som "blålys", men man bør ikke "bare skru det på" og "håpe på det beste", man bør prøve å forstå systemet godt nok til å lage sine egne regler om hvilken trafikk som skal få høyere og lavere prioritet. Kjører man f.eks et spill, og seeder torrents samtidig, så er det mulig å sørge for at spillet alltid får første prioritet på å sende sin trafikk dersom det er en "kø" av pakker som skal ut. Videre vil jeg tro at de aller fleste standard QoS-innstillinger sørger for at nedlastningshastighet ikke "kveles" av ting som laster opp. Det vil si at pakker som sier "dette er mottatt, send meg mer" får prioritet fremfor f.eks filer som lastes opp, og man vil da alltid få full nedlastningshastighet uten å måtte manuelt bremse på det man sender ut. Ellers har jeg heller dårlig erfaring med å prøve å gjøre slik at en maskin får høyere nedlastningshastighet enn andre. Dette er pga at dette måtte ha blitt styrt fra nettleverandøren sin side om det skulle fungert skikkelig. Det er viktig å forstå at ruteren din har bare kontroll over hvilken rekkefølge den _selv sender data ut_, ikke hvilken rekkefølge den mottar (det må leverandøren styre fra sin ende, og gjøres ikke i praksis, ihvertfall ikke med privatkunder). Den eneste måten å kunne kontrollere nedlastningshastighet på, er å gi "mottatt, send meg mer"-meldingene som sendes ut fra maskinen din, høyere prioritet enn annet, eventuelt forsinke de fra andre maskiner. Man vil da kunne regulere nedlastningshastighet, men ikke helt med det resultatet du kanskje håper på, nettopp fordi man fortsatt bare endrer rekkefølgen på data man sender ut, og da indirekte da hva som skal lastes fortere ned. Man har fortsatt ikke full kontroll over nedlastningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå