Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en funker ikke - trenger svar kjapt - please

Anbefalte innlegg

Hallo,

dette blir min første post på dette forumet, jeg hørte at en kamerat hadde postet lignende ting som dette på dette forumet så jeg tenkte hvorfor ikke. Her er problemet :

- For å få på PC'en må jeg resette BIOS'en hver gang. Hvis jeg ikke resetter BIOS'en før jeg prøver å skru den på skjer det ingenting. ( og da mener jeg ingenting )

Noen ideer? - Grunnen til at jeg vil ha kjapt svar er pga hvis jeg ikke får noe svar her i dag , leverer jeg den på rep i morra.

Takker på forhånd for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og når du har resetter bios, lagrer du den med default values? eller gjør du endringer? hvis den starter med default innstillinger ville jeg også ha lagret disse? tydligvis er det bios innstillinger til stede som maskinen ikke trives med, i og med at den starter når du resetter bios!

Lenke til kommentar

Takk for svarene :) Ja Stigma, det er jo hele målet med posten .. altså å kunne slippe å sende den på rep. ( Kjøpte delene på komplett og der er timeprisen for rep 528kr )

Noen tips på hvordan jeg kan ( hvis det er mulig ) reparere den selv? Hva jeg kan prøve?

Lenke til kommentar

Takk for svarene :) Ja Stigma, det er jo hele målet med posten .. altså å kunne slippe å sende den på rep. ( Kjøpte delene på komplett og der er timeprisen for rep 528kr )

Noen tips på hvordan jeg kan ( hvis det er mulig ) reparere den selv? Hva jeg kan prøve?

Gjør det som Stigma sier. Du kan ev. åpne PC-en å ta ut batteriet og ta det med på f.eks. Clas Ohlson og få et nytt av samme type. Det er et lite, flatt myntformet batteri. Koster 5-15 kroner.

Når du har resatt bios og starter PC-en trykker du DEL-tasten slik at du kommer inn i BIOS for ev. å sjekke litt her. Kan ikke skjønne at det skulle være nødvendig å lagre/gjenopprette default-innstillingene her for det skulle komme på plass når du resetter bios på hovedkortet (hvis det er det du gjør).

Lenke til kommentar

Sjekk med et vanlig multimeter om CMOS batteriet er defekt (altså ikke gir riktig spenning). CMOS batteriet ligner på et vanlig "knappe-batteri" og bør være rimelig enkelt å fjerne og teste.

Om det viser seg å være defekt kan du som nevnt av andre enkel bytte det, og det koster ikke noe spesiellt mye, og er ei heller noe spesiellt vanskelig operasjon.

-Stigma

Lenke til kommentar

du ka prøve med nytt cmos batteri, koster max 50kr. eller du kan sende til pcreperasjon.no, de er billig på service. har vært der en del ganger :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...