Gå til innhold

nevermind

ludolf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ATA/XXX

Forskjellen på ATA/100 og ATA/133 er bare den maksimale teoretiske overføringshastigheten. Men det er ikke ATA standardene som er flaskehalsene.. det er selve harddiskene. Ingen IDE harddisk pr. dags dato har tjangs til å klare å levere 133mb/sec, ikke 100 heller.. Ingen tjangs i havet! Så hvis et hovedkort støtter ATA/133, og et annet ATA/100, har dette ingen praktisk betydning. Jeg vil heller kalle det et "salgstriks".

De eneste harddiskene jeg har sett som støtter ATA/133 er Maxtor D740X disker. De diskene hadde ikke vært noe tregere hvis de bare hadde støttet ATA/100, ettersom overføringsstandarden ikke er den trege parten. Som sagt er det harddisken selv! Harddisk av annet merke som "bare" støtter ATA/100 kan godt være en beeedre disk.

Hovedkort

EPoX kortet har høstet en del ros. Veit det er en del folk på forumet med det kortet.. så du vil kanskje få noen innspill om akkurat den saken. Det er jo billig-billig-billig @ http://www.databutikken.com/no. Så jeg vil si det er myye hovedkort for pengene. Hvis du vet du ikke trenger RAID og slikt da. Å kjøpe RAID kontroller i ettertid koster nemlig en hel del. Billigste jeg har sett kostet 1200,-kr. Hovedkort med integrert RAID koster bare 200-300,-kr mer enn samme hovedkort uten RAID.. RAID-kontrolleren til 1200,-kr er nok bedre, men men.. er ikke verdt så mye.

ABit KR7A hovedkortene er ganske så bra. Yter godt. Har meget gode overklokkingsmuligheter.. som EPoX, bare bedre (?). Kjøper du ABit, anbefaler jeg deg å kjøpe KR7A-RAID. Kjekt med RAID kontroller som ikke koster skjorta.. KR7A-RAID støtter forresten ATA/133, men husk at dette ikke har noe å si -i forhold til ATA/100.

Jeg vil kalle Asus A7V266-E "det tryggeste kjøpet". Asus er kjent for kvalitet. Koster dog litt mer. Kortet har RAID kontroller også.. det står oppgitt at det har lyd, men ikke alle Asus kortene kommer med det -selv det står oppgitt på webshops. I hvert fall har en kamerat har hatt et Asus kort som -ikke- hadde lyd, selvom det sto oppgitt. Onboard lyden skulle han ikke bruke allikevel, så det var ikke store katastrofen. Han var heller glad..

Håper dette hjalp litt på vei! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...