Gå til innhold

Er det Ytelsesforskjell på 1x512 og dual p. 2x256 ram?

MrLuni

Anbefalte innlegg

lure på d som står i overskriften...

eg har bestilit meg 1x 512 pc3200 twinmos. tror ikke eg gjorde noe gale der siden eg kankje må kjøpe 1x 512 til for å spille half life2 og doom3

som sakt... er det ytelsesforskjell på duel preformance og ikke d.p.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei det er ikke med winbond. Er det så mye å hente med dette winbond tingsebomsen da? veit ikke igrunn ka det er... :wink:

Eg kan benytte meg av 14 dagers returrett slik at eg får twinmos med winbond. Eg har ikke fåått utstyret enda men det er på vei.

Lenke til kommentar
nei det er ikke med winbond. Er det så mye å hente med dette winbond tingsebomsen da? veit ikke igrunn ka det er... :wink:

Winbond er en produsent av minnebrikker, som skal være litt bedre enn "standard" brikker. Det er ikke dumt å kjøpe 1x 512 til å begynne med, fordi det ikke er så mye å hente ved å kjøre dual channel. Da er det bedre å kjøpe en brikke til senere.

Lenke til kommentar

noen som veit ka "winbond" hjelper på da? Hjelper det vist til klokking?

Eg er fersk på klokking men eg kan det med v-core og d nødvendige (tror eg da). Skal klokke den til 2.2 - 2.3ghz

Synest dere at eg skal bytte til Winbond? Er jo 200kr dyrere+100kr i frakt=300kr. Er det verd det?

Lenke til kommentar
noen som veit ka "winbond" hjelper på da? Hjelper det vist til klokking?

Eg er fersk på klokking men eg kan det med v-core og d nødvendige (tror eg da). Skal klokke den til 2.2 - 2.3ghz

Synest dere at eg skal bytte til Winbond? Er jo 200kr dyrere+100kr i frakt=300kr. Er det verd det?

TwinMOS minne m/Winbond er meget bedre til klokking enn "vanlig" TwinMOS minne, ja. Jeg vil tro du vil dra nytte av å kjøre minne med Winbond minnebrikker hvis du har planer om å klokke til 2.2 - 2.3 GHz.

Lenke til kommentar

Hvis man ser litt nøye på testene hvor man sammenlikner ytelsen med nforce2 med/uten dual-mode ser man at responstiden øker omlag 10-20% i dual! Men jeg ville nok gjort det allikavæl :smile: Pluss, husk å kjøre minne/fsb synkront. (divider 1:1, eller 3:3 dah :p) Det koster mer enn det smaker å kjøre minnet asynkront for å presse de siste Mhz'ene ut av prosessoren.

Lenke til kommentar
Hvis man ser litt nøye på testene hvor man sammenlikner ytelsen med nforce2 med/uten dual-mode ser man at responstiden øker omlag 10-20% i dual! Men jeg ville nok gjort det allikavæl :smile: Pluss, husk å kjøre minne/fsb synkront. (divider 1:1, eller 3:3 dah :p) Det koster mer enn det smaker å kjøre minnet asynkront for å presse de siste Mhz'ene ut av prosessoren.

Har du noen linker til de testene der? Jeg kan ikke huske å ha sett noe i nærheten av så store forskjeller på testene jeg har lest.

Men du har så absolutt rett i at man skal holde cpu fsb=mem fsb. Jeg har selv prøvd meg på asynk cpu/mem og det hjelper ikke all verden (jeg hadde til og begynne med PC2700 minne i den maskinen jeg har i signaturen min). Jeg endte opp med 166Mhz fsb og høyere multiplier istedenfor.

Lenke til kommentar
Har du noen linker til de testene der? Jeg kan ikke huske å ha sett noe i nærheten av så store forskjeller på testene jeg har lest.

http://www.xbitlabs.com/articles/chipsets/...eta-400_13.html

Latency 165 mot 187. Det tilsvarer 13,33% høyere responstid. Her ble det brukt XP3200+ med 400Mhz BUS under akkurat denne delen av testen. Så her kjører altså ikke bus/minne asynkront, men allikevel får vi en liten økelse av latency i dual-mode!

http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc....html?i=1719&p=4

Her har de testet en tidlig utgave av Asus A7N8X, og det kommer tydelig fram at grunnen til den store økningen i latency ER fordi de kjører bus/minne asynkront (22% økt latency)...

sitat Anandtech: "Remember the 12% boost in bandwidth we saw on the nForce2 by going to DDR400? That 12% increase in bandwidth comes at the cost of a 22% increase in latency! The increase in latency is not only due to the slower memory timings DDR400 modules run at but also because the memory bus is no longer synchronous with the FSB when running in DDR400 mode whereas DDR333 matches up perfectly with the new 333MHz Athlon XP FSB."

Konklusjon:

Hold dere unna asynkron overføring med bus/minne. Overklokk heller cpu'en til 400Mhz BUS for å utnytte PC3200-brikkene deres :smile: Har man to minnebrikker så kjør gjerne dual-mode. Til tross for ca.10% økt latency (ref. xbitlabs.com) øker det ytelsen i mange tester (Via KT600 har 30% høyere latency enn nForce2 i single-mode DDR400)

Lenke til kommentar

Æsj, forno tull?! Du kan da ikke mene at 512MB PC3200 ikke skal holde til HL2 og andre store kommende spillutgivelser?? Hvis så kan jeg angre på at jeg nettopp bestilte 1x GEIL 256Mb PC3200 :p (ikke det at jeg hadde råd til 512Mb)

Lenke til kommentar

512 er mere nok. Jeg har 1024 PC3200 (2x 512) og det er litt showoff. Ikke noe særlig viktig. Men det er fint og ha. Tror jeg selger en av brikkene for og få råd til et R9700pro som jeg muligens skulle få brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...