Gå til innhold

Spørsmål ang. Wifi, WAP og Android

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å kjøpe ny mobil for første gang på fem år, og trenger informasjon.

1. Er det sånn at hvis en mobiltelefon har støtte for WiFi, så kan jeg bruke Internett-abonnmentet mitt med mobiltelefonen, uavhengig av hvilke tjenester mobiloperatøren tilbyr? I tillegg, åpne nettverk som f.eks på kjøpesenter, ol.

2. I så fall, er det bare WAP jeg må betale mobiloperatøren for hvis jeg skal bruke Internett med mobil?

3. Er det da mulig å bruke Skype gjennom Internett på en "vanlig" mobiltelefon nå jeg koblet til Internett?

4. Hvis en telefon kommer med f.eks Android 2.2 installert, kan jeg da oppgradere til 2.3 ved å laste ned ny versjon? Må jeg i så fall betale for det?

5. Jeg vet at noen produsenter lager egne, tilpassede versjoner av Android; er det mulig å installere en vanlig, "ren" utagave av Android selv, eller er jeg nødt til å bruke det det som allerede er lagt inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Kort sagt: Ja.

2. Ja, kun datatrafikk utenfor trådløse nettverk koster penger.

3. Ja, både via trådløse nettverk og datatrafikk over mobilnettet (sistnevnte lønner seg sjeldent).

4. Nja. Dessverre er man i utgangspunktet låst til offisielle oppgraderinger. For mange telefoner kan man dog legge inn annen programvare tilpasset din enhet, men dette innebærer en del tukling.

Videre er noen produsenter tregere enn andre med oppdateringer (Sony Ericsson er notoriske), om de da kommer i det hele tatt. Dyrere modeller ser ut til å få mer støtte enn de billigere (min Gratia blir neppe oppdatert til 2.3, hvorledes Desire, som kom trekvart år tidligere, får 2.3).

Den gode nyheten er at jeg har til gode å se programvareoppdateringer som koster penger.

5. For mange telefoner: Ja. Det lureste er å sjekke telefonen før du kjøper. HTC har lenge hatt rykte på seg for å være modifiseringsvennlig, men det kan virke som det er i ferd med å forandre seg. Gitt at det er mulig å modifisere den, er det sjeldent noe problem. Dette avhenger likevel av at noen gidder å gjøre det, eventuelt at telefonen er populær nok.

Lenke til kommentar

5. For mange telefoner: Ja. Det lureste er å sjekke telefonen før du kjøper. HTC har lenge hatt rykte på seg for å være modifiseringsvennlig, men det kan virke som det er i ferd med å forandre seg. Gitt at det er mulig å modifisere den, er det sjeldent noe problem. Dette avhenger likevel av at noen gidder å gjøre det, eventuelt at telefonen er populær nok.

Hva med Samsung's Galaxy S-serie?

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Hva med Samsung's Galaxy S-serie?

Takk for svar.

Det er en veldig bra telefon :)

Lenke til kommentar

Galaxy S er nok ikke min sterke side. Foreslår at du graver litt i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1215469&st=6380

(Det enkleste er likevel bare å spørre i tråden.)

På XDA er det en egen kategori for Galaxy S, hvilket tyder på at det er god sjanse for at du kan legge inn en egen ROM. Titt litt etter veiledninger o.l.

http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=656

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...