Cair Paravel Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 2 - Feil, denne ukjennte kraften er forårsaket av slemme alver, og har ingenting med gud å gjøre. Det sitter en usynlig alv på hver av skuldrene dine og forteller deg ved hjelp av telepatisk kraft hva du skal gjøre. Av og til er den slemme alven sterkere enn den snille alven. Kva opphavet er til krafta er ikkje her det viktigaste, men at du observerer AT det eksisterer ei slik kraft. Dette er forsåvidt også alt vi veit om tyngdekrafta.. (dersom vi ser bort frå verknadane) Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 25. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2011 Bullshit. Forklar meg hvordan man observerer arvesynden. Vi kan ikkje observere arvesynda sitt vesen, men dei følgjene synda har i våre liv: Gal 5,19-21: "Det er klårt kva som kjem frå vår vonde natur: hor, umoral, sedløyse, avgudsdyrking, trolldom, fiendskap, strid, avund, sinne, sjølvhevding, usemje, partistrid, misunning, drikk, svir og meir av det slaget." Hva med sykdom, jordskjelv, tsunamier, vulkaner, medfødte skavanker, barseldød osv... er dette også resultat av arvesynden? Eller er dette rett og slett dårlig konstruksjon fra et perfekt vesen? Hvorfor har arvesynden ført til slik urettferdighet? Noen blir født inn i "gode" kristne familier, mens andre blir født til kriminalitet og avgudsdyrkelse. Burde ikke alle fått lik sjanse i paradis til å velge mellom rett og galt? At man skal arve synd er jo rett og slett forkastlig Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Kva opphavet er til krafta er ikkje her det viktigaste, men at du observerer AT det eksisterer ei slik kraft. Dette er forsåvidt også alt vi veit om tyngdekrafta.. (dersom vi ser bort frå verknadane) Tyngdekraften kan vel beskrives med matematiske ligninger. Einsteins relativitetsteori blir enkel når den beskrives ved Lie Agebra eller Lie Grupper etter den kjente norske matematiker http://en.wikipedia.org/wiki/Sophus_Lie Det er vel litt vanskelig å beskrive arvesynden med matematiske ligninger. "He said that the only thing that didn't lie because it simply couldn't was mathematics." Kilde: Edwin Lefevre: "Reminiscences of a Stock operator" side 60. Er du jurist eller teolog, kan et sitat av Archimedis være passende: Don't touch my circles Der finnes nok av sirkelkvadrererer der ute http://www.joyofpi.com/ Endret 25. mars 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Det med valget har jeg skrevet lenger oppe her, og opptil flere ganger i tidligere innlegg. Rett meg om jeg tar feil. Du påsto de måtte ha et valg for at testen (om de hørte på Gud eller Satan) skulle være ekte. Adam og Eva hadde ikke kunnskap om rett og galt, og de visste ikke at det var rett å adlyde Gud og galt å adlyde Satan. Det blir som å stille noen et spørsmål du vet vedkommende ikke vet svaret på, og deretter straffe han når han svarer feil. 2 Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Det blir som å stille noen et spørsmål du vet vedkommende ikke vet svaret på, og deretter straffe han når han svarer feil. Nesten så eg jamvel skulle tru du var eit Guds barn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Du påsto de måtte ha et valg for at testen (om de hørte på Gud eller Satan) skulle være ekte. Hva ville Satan kunne gjøre med konsekvensene av datalagringsdirektivet? Fint med den lenken din. Jeg stemte mot. Nesten så eg jamvel skulle tru du var eit Guds barn Er han det mindre enn oss andre? Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) I grunnen ulogisk, for du tror jo ikke at det finnes noen gud en gang, gjør du det da? Hva har det med saken å gjøre? Jeg kan fortsatte lese hellige bøker og sette meg inn i de ulike religionene og retningene. Og spesielt, alle alternativene til de ulike religiøse forklaringene. Jeg har mange ganger mer innsikt i kristendom nå enn jeg hadde da jeg fortsatt var troende. Du har åpenbart ikke lest det jeg har skrevet tidligere. Virker som om du mest av alt har et hat mot kristnes idioti, og ikke er så opptatt av å forstå som du er opptatt av å uttrykke hvor urettferdig du synes Gud er. Du virker nesten litt bitter mot kristne. Stemmer det, eller? Typisk kristne foreldre/du har vært kristen sjøl/dømmende, kristne venner?Du er ikke den første med dårlige erfaringer, for å si det sånn. Om det stemmer, that is. Min familie er stort sett bare kristne, og stort sett svært snille og behjelpsomme mennesker. Mens min kone også har en kristen familie, men har hatt en langt tyngre oppvekst, mye pga. de som var rundt henne. Etterhvert som jeg har vokst og sett mer av verden rundt meg, så har jeg forstått at individet som helhet har langt mer å si, enn enkelte kvaliteter og overbevisninger ved det individet. Det å være kristen betyr hverken at du er god eller at du er ond, og sier ikke noe om hvor mye du bryr deg om andre. Inntil jeg selv forkastet min tro, så så jeg på meg selv som den mest kristne blant jevnaldrene, men jeg var heller ikke på noen måte plaget av at andre ikke var det, at de bannet, osv. Når det gjaldt den virkelig kristne delen av oppveksten, Søndagsskole, kirkegang, diverse former for kristenopplæring i skolen (!), så fant jeg de for det meste kjedelige. Inkludert de delene av ungdomsklubben som involverte preken og salmer. Den hadde vært langt mer interesant uten dem. Men selvsagt så var den øvrige moroa bare et lokkemiddel, ikke målet. Det er først i senere tid at jeg innser hva de faktisk drev på med. De (inkludert skolen, som var det verste) snakket om de ulike elementene som om de skulle være fakta og sannhet alt sammen. Mens det er absolutt inget grunnlag for å påstå at noe element er sant. Selv Jesus kan vi ikke være sikre på at eksisterte. Og hans status som Guds sønn er sammenlignbar med Herakles som Zevs sønn. Jeg føler meg snytt, og kunne ha utviklet meg bedre på mange områder tidligere, hadde de vært ærlige om hva de underviste. Men det er på ingen måte min egen oppvekst og situasjon som er grunnen til at jeg er uhindret kritisk til all religion. Jeg kom meg ut av det på egenhånd, og jeg hadde en god oppvekst. Jeg er heller ikke spesielt bitter mot de som frontet kristendommen sterkest, for jeg forstår til dels hvordan de selv føler om troen. Jeg vil heller være mer bitter på slike som meg selv, for å holde tyst, for å la ting fortsette som før, når de vet så mye bedre hva dette faktisk innebærer, hva det går ut på. Jeg er åpent kritisk til religion, og føler et behov for å være det, pga. alle de som ikke klarer å finne ut av det på egenhånd, og for all makten som religion har, på tross av at den er utelukkende basert på fantasi. Jeg kritiserer religion pga. hvordan den påvirker samfunnet, hvordan den hindrer videre utvikling, hvordan den leder til overgrep og undertrykking av mennesker flere steder i verden, inkludert kampen mot diverse rettigheter her hjemme. Målet med kritikken er å få flere til å tvile, flere til å stille spørsmål ved beskrivelsene av gudene og de som taler deres sak, slik at religioners makt svekkes. For øvrig er det to sider til min kritikk. Hva som er sannheten, hva vi vet eller kan vite. Og hvordan vi kan forstå innholdet i de ulike religionene. Det som er relevant her, er bl.a. hva som står i Bibelen og hva kristendommen forkynner. - Akkurat hva mener du når du skriver at han heller vil utsette oss for fare enn å beskytte oss? - Hvor får du inntrykk av at det er snakk om underkastelse? - Hvor har du det fra at belønningen er å ikke bli torturert og at vi skal bli tjenere? Fra de fleste retninger så får jeg inntrykket av at det kun er to alternativer. Himmel eller Helvete. Og du kan kun nå Himmelen via Jesus, med alt hva det innebærer. Spesielt skal du ikke elske dine egne barn mer enn du elsker Jesus. Matteus 10: "32 Hver den som kjennes ved meg for menneskene, skal også jeg kjennes ved for min Far i himmelen. 33 Men den som fornekter meg for menneskene, skal også jeg fornekte for min Far i himmelen. 34 Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd. 35 Jeg er kommet for å sette skille: Sønn står mot far, datter mot mor, svigerdatter mot svigermor, 36 og en manns husfolk er hans fiender. 37 Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verd. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verd." Helvete, ildsjøen, er et sted vi skal lide evig tortur. Se bl.a. Johannes Åpenbaring 20:10 og 20:15. "Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet." "Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen." Den eneste gangen djevelen gjorde noe ondt i Bibelen, var når Gud oppfordret ham til å gå løs på Job. Gud selv har bl.a. utryddet nesten hele verdens befolkning, drept alle førstefødte i Egypt, og utryddet Sodoma og Gomorra på et ganske utydelig grunnlag. Jesus drar også inn Sodoma og Gomorra i Matteus 10: "14 Er det noen som ikke vil ta imot dere og heller ikke vil høre budskapet deres, skal dere dra bort fra det huset eller den byen og riste støvet av føttene. 15 Sannelig, jeg sier dere: Sodoma- og Gomorra-landet skal slippe lettere på dommens dag enn den byen." Gud beskytter stort sett ingen gjennom hele Bibelen, han bare utøver massemord og setter igang ulike katastrofer. Han tillater også mange former for overgrep og drap. Slavehold er greit. Det er t.o.m. greit å slå slaven din så lenge han ikke dør i løpet av et par dager. Kvinner som voldtas (og ikke er forlovet) skal selges til voldtektsmannen, og de skal inngå et ekteskap som ikke kan brytes. De som sanker ved på sabbaten skal steines til døde. Osv. Tema igjennom Bibelen er at vi skal gjøre som Gud sier, ellers. Himmel eller Helvete. Det var litt mer alvorlig enn det, det skjedde en endring i menneskets natur. For å ta et banalt eksempel; en person som dreper en annen, vil for all fremtid være en morder. Det er ikke NOE man kan gjøre for å endre det. Du sier at Guds makt er begrenset? Og du sier at alle mordere skal få livstid (ikke bare 21 år, men virkelig livstid) i fengsel, uansett? Og brent barn skyr jo ikke ilden, i denne sammenhengen. Har du noen gang løyet eller stjålet noe? Kanskje du til og med har løyet og stjålet flere ganger? Men hvorfor det, lærte du ikke noe av det første gangen? Igjen, de fikk ingen mulighet til å lære. De var som små barn, uvitende og uerfarne om det meste. De fikk høre fra en part at dette skulle de ikke gjøre, og fra en annen part at det var greit. De gjorde én gal handling, og det var rett ut, for alltid. Nok en gang, det måtte være et valg. Om det ikke var et valg ville mennesket rent teknisk bare være slaver, noe Gud ikke ville ha. Ironisk nok er det dette slaveriet opptil flere her inne har snakket i mot. Som nevnt tidligere laget Gud loven som skulle beskytte oss, lenge før slangen kom dit. Loven var vår beskyttelse. Og når det gjelder å lege skaden - Gud kastet dem jo ut av hagen? Om det er som du selv sier, at en god far vil gjøre sitt ytterste for å lege skaden, kunne jo ikke Gud drepe dem? Hva slags far hadde han vært da? Et valgt gjort basert på elendige forutsetninger. Og igjen så er det, gjør som Gud sier, ellers så skal du få svi. Hvorfor kunne de ikke få bli i hagen, eller hvorfor kunne de ikke få komme tilbake etter kort tid? Hva var den egentlige skaden som ble gjort på eller av menneskene? Ville de ikke ha langt bedre forutsetninger for å velge riktig neste gang, med kjennskap til godt og ondt? Hvorfor skulle alternativet til å kaste dem ut være å drepe dem? Endret 25. mars 2011 av KarlRoger 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Er nettopp derfor man bare trenger å tro. Du trenger ikke å gjøre en skit, for hva du enn gjør har det ingen betydning - du kan ikke gjøre NOE som gjør at Gud blir verken mer eller mindre glad i deg. Du trenger bare å tro for å frifinnes, som det står. Min uthveving. Eksakt kilde. En tid siden jeg leste bibelen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Selv Jesus kan vi ikke være sikre på at eksisterte. Hva med Konfusius, David, Moses ... ? Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Selv Jesus kan vi ikke være sikre på at eksisterte. Hva med Konfusius, David, Moses ... ? Bl.a. ørkenvandringen finnes det ingen beviser for, i tillegg skal det ekstremt mye til å bruke 40 år på en slik reise. Om Moses fantes, så er det umulig å si hva han egentlig gjorde. David kjenner jeg lite til. Samme når det gjelder Konfusius, men i det minste er det han skal ha etterlatt seg langt mindre avhengig av om han eksisterte eller ikke. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Rent bibelsk har Jesus fiksa alt sammen. Rom 5, 18-19: "Altså, likesom én manns fall ble til fordømmelse for alle mennesker, så fører én manns rettferdige gjerning til frifinnelse og liv for alle. 19 Likesom de mange ble syndere på grunn av det ene menneskes ulydighet, skal nå de mange stå som rettferdige på grunn av den enes lydighet." Er nettopp derfor man bare trenger å tro. Du trenger ikke å gjøre en skit, for hva du enn gjør har det ingen betydning - du kan ikke gjøre NOE som gjør at Gud blir verken mer eller mindre glad i deg. Du trenger bare å tro for å frifinnes, som det står. Du må nok bekjenne dine synder, appelsinbrus 1. Joh 1:9 > "dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Bl.a. ørkenvandringen finnes det ingen beviser for, i tillegg skal det ekstremt mye til å bruke 40 år på en slik reise. Om Moses fantes, så er det umulig å si hva han egentlig gjorde. Der er da oaser i ørkenen. An atheist has no reason to die The only reason for time is that everything did not happen at once. Endret 25. mars 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Make it simple, as simple as possible, but no simpler. Jeg kan hverken bevise eller motbevise at Gud eksisterer. Jeg fikk en gang 1.0 på en oppgave i filosofi om Kants lære og hans Gudsbevis. Hadde mye sansen for det den gang jeg var ung. Det nærmeste jeg i dag kommer et Gudsbevis er ærbødighet for vårt kaotiske skjønne univers og vår jord. Kan det ha oppstått av tilfeldigheter? Hvor mange universer er der? Hvor mange dimensjoner er der som omgir materie? Lat som jeg er, om jeg skulle velge religion, måtte det bli kristendommen. Man kan ikke gjøre seg fortjent til noe. Det nytter ikke å prestere seg til rettferdighet. Du må nok bekjenne dine synder, appelsinbrus 1. Joh 1:9 > "dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene" Hva med nåden? Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Der er da oaser i ørkenen. Og så? Et helt folk med buskap som reiser i ørkenen i 40 år bør etterlate seg mange spor. Når det gjelder signaturen min, så er det bare et svar til påstander som "an atheist has no reason to live". Uten tro på etterliv så finnes det ingen mening i å dø. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Og så? Et helt folk med buskap som reiser i ørkenen i 40 år bør etterlate seg mange spor. Er ikke det naturlig når man er i en ørken hvor sanden blåser og omformer landskapet i en evig runddans? Det tar ikke mange minuttene før skispor blåses igjen i sterk vind og tørr snø. I tillegg virker vel sanden som sandpapir og pusser ut harde spor. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Rett meg om jeg tar feil. Du påsto de måtte ha et valg for at testen (om de hørte på Gud eller Satan) skulle være ekte. Adam og Eva hadde ikke kunnskap om rett og galt, og de visste ikke at det var rett å adlyde Gud og galt å adlyde Satan. Det blir som å stille noen et spørsmål du vet vedkommende ikke vet svaret på, og deretter straffe han når han svarer feil. Ser den, i grunnen, men de visste hva som var forskjellen på rett og galt. Om de ikke gjorde det hadde det ikke vært noe vits i å fortelle dem hva som var lov og ikke. Ettersom de var skapt i Guds bilde hadde de fått visdom, eller intuisjon, om du vil, slik at de visste forskjellen. De hadde bare ikke erfart konsekvensene av å gjøre noe de visste ikke var rett. (My bad - jeg burde ha spesifisert dette litt før..) Her er det som står: Slangen var listigere enn alle ville dyr som Herren Gud hadde skapt. Den sa til kvinnen: «Har Gud virkelig sagt at dere ikke skal spise av noe tre i hagen?» 2 Kvinnen svarte slangen: «Vi kan godt spise av frukten på trærne i hagen. 3 Bare om frukten på det treet som står midt i hagen, har Gud sagt: Den må dere ikke spise av og ikke røre; ellers skal dere dø!» 4 Da sa slangen til kvinnen: «Dere kommer slett ikke til å dø! - Har Gud virkelig sagt at dere ikke har lov til å gjøre noe som helst? For en kjiping! -Neida, vi har lov til å spise av alle tre vi måtte føle for, bortsett fra det ene. Altså, Eva var klar over hva som var lov og ikke, og var derfor nødt til å ha skjønt forskjellen. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 1 Mos 3,22: Herren Gud sa: «Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. [..] Satan sa motsa Gud, men Eva kunne ikke vite at slangen var ond, fordi hun fikk kjennskap til det onde først etterpå, som sitatet over viser. Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Uten tro på etterliv så finnes det ingen mening i å dø. Kvifor det? Dersom du skal utslettast uansett, kvifor ikkje gjere det først som sist? Samfunnet skal jo også utslettast, ettersom den same lagnaden gjeld alle, jorda går til grunne og heile mjølkevegen vert dratt mot eit svart hol utan at noko av det du har skapt eller vil skape vil ha noko som helst verdi korkje for deg eller nokon andre. Er sjølvutsletting eit paradis, kvifor ikkje skape det no med same? Kvifor ikkje nytte ein shotgun til å handle mot din natur eit par sekund, for så å fri deg sjølv frå all framtidig alderdom, sjukdom, pinsle og naud? Dersom det vonde er eit problem, kvifor ikkje bruke din såkalla "frie tanke" og sleppe bort frå alt dette? Istaden for å leve eit flyktig liv som døgnfluge på evig jakt etter hedonisk og materialistisk sjølvtilfredsstilling..? Fåfengd og atter fåfengd.. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Er det ikke i kristendommen selvutslettelse er paradis? For kristne er moroa først etter døden. Redigert: Omformulerte. Endret 25. mars 2011 av Bozzeye Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Er det ikke i kristendommen selvutslettelse er paradis? For kristne er moroa først etter døden. Redigert: Omformulerte. Paulus: Eg kjenner meg dregen til begge sider: Eg har hug til å fara herifrå og vera saman med Kristus, for det er så mykje, mykje betre. Men for dykkar skuld er det meir naudsynt at eg får leva. Det er eg viss på, og difor veit eg at eg skal få leva og vera hjå dykk alle og hjelpa dykk til framgang og glede i trua. Og når eg kjem til dykk att, skal de i Kristus Jesus få rikeleg grunn til å prisa dykk lukkelege for mi skuld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå