Januar333 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Voldsomt til klaging på støy, virker omtrent som om dem forventer at dissen kortene skal være 100% lydløs. Ser på tester at det virker som 6990 harr mere innabords enn 590, da den drar ifra når oppløsningene blir høye. Og den crossfire testen til hardware var jo helt håpløs, de korta var jo klint i sammen.. burde jo være åpenbart selv for dem at det blir varme av det. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Det er klaging på støy pga (som nevnt av flere) suger referangse kjøleren på (spesielt highend dual) 6990 TorskeBaller. På 5970x2 bråket viften plagsomt høyt selv for meg som tidligere ikke har brydd meg opp vifte støy (her var også viften banalt satt på enden slik at gpu 2 fikk varmluft), 6990 bråker mer, sier seg selv. Her har nvidia vært lure når de har klokket 590gtx ned, ytelse synker men er ca i par med 6990, men fobruk samt støy synker også, derfor gikk jeg nå for nvidia (en del mindre er det også, selv om ikke dette har altfor mye å si for meg, men for mange kan dette også ha mye å si). Endret 25. mars 2011 av simalarion Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Enig med samtlige, støy var dealbreakeren for meg. Er viften på 6990 i nærheten av viftene som på 6970 i cfx? Da styrer jeg unna AMD denne gangen. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Det er klaging på støy pga (som nevnt av flere) suger referangse kjøleren på (spesielt highend dual) 6990 TorskeBaller. På 5970x2 bråket viften plagsomt høyt selv for meg som tidligere ikke har brydd meg opp vifte støy (her var også viften banalt satt på enden slik at gpu 2 fikk varmluft), 6990 bråker mer, sier seg selv. Her har nvidia vært lure når de har klokket 590gtx ned, ytelse synker men er ca i par med 6990, men fobruk samt støy synker også, derfor gikk jeg nå for nvidia (en del mindre er det også, selv om ikke dette har altfor mye å si for meg, men for mange kan dette også ha mye å si). Har kjapt bladd i gjennom en god del artikler og ser at i spes høy oppløsning slår 6990 gtx 590 i samtlige tester, gtx 590 har også i gjenomsnitt et betraktelig høyere strømforbruk. Samt i idle er 6990 1 db høyre mens under full load 5 db høyere(48-53), ja det er nok en hørbar forskjell men hvis du er plaget av støy burdte du nok ikke velge noen av disse kortene 2 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Fostår ikke hvem du prøver å overbevise om hva, prøver du og fortelle meg at jeg gjør feil valg på grunnlag av dine meninger her feiler du. Prøver du å fortelle deg selv at nvidia har feilet med 590 gtx feiler du også, og hvorfor skulle du det. Pass også på at du ikke peller ut det mest negative du finner i enkelt tester men finner den genrell linje, som blir det mest riktige. Da ser du at 590 gtx generelt får veldig gode tilbakemeldinger, ergo?? ja gjett selv. Endret 25. mars 2011 av simalarion Lenke til kommentar
gaasart Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Sånn jeg ser det, er det kun 2 grunner til å velge gtx590 i stedet for 6990 (med unntak av fanboyisme/preferanser): 1) Temp/støy - nVidias referansekjøler gruser AMDs, men dette kan fort endres hvis f.eks. MSI lager en FROZR-utgave, så sammenligningsgrunnlaget blir litt gjevnere 2) 3D simalarion: tror ikke noen hevder at gtx590 er et dårlig kort, og klart det får gode tilbakemeldinger når det yter så bra som det gjør. Flere av testene jeg har lest sier dog også at 6990 gjevnt over er hakket hvassere, og aberet hos mange blir nettopp støy. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Altså , 6990 og 590 gtx jevngode , men 590gtx lager mindre støy , bedre drivere , yter bedre i Battlefield Bad Company 2 ( frostbite2 motoren blir jo brukt i battlefield3), valget er enkelt Battlefield Bad Company 2 bruker Forstbite 1.5 motoren og Battlefield 3 med Frostbite 2 blir nok mer shader intensivt og her ser 6990 ut til å ha en fordel. 6990 har også 512MB mer minne. Men jeg kan godt forstå at referanse kjøleren til 6990 er en deal breaker. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Fostår ikke hvem du prøver å overbevise om hva, prøver du og fortelle meg at jeg gjør feil valg på grunnlag av dine meninger her feiler du. Prøver du å fortelle deg selv at nvidia har feilet med 590 gtx feiler du også, og hvorfor skulle du det. Pass også på at du ikke peller ut det mest negative du finner i enkelt tester men finner den genrell linje, som blir det mest riktige. Da ser du at 590 gtx generelt får veldig gode tilbakemeldinger, ergo?? ja gjett selv. Trur du må lese det jeg skriver en gang til, jeg alldri sagt at man gjør et spes dårlig kjøp med gtx 590 kontra 5990 eller at det er enmore ytelses forskjeller. Har heller ikke frarådet noen å kjøpe gtx 590 Det jeg sier er at støy problematikken er langt ifra så stor som dere skal ha det til og det å påstå gtx 590 er et hav bedre på dette området er gå for langt. Det at crossfire fører til mere varmegang slik vist på testen på hardware er forøvrig korrekt når man har et hovedkort layout som tilsier at man må kline dem helt i sammen, finnes mange kort som gjør at man får et rimelig stort mellomrom og da er tempratur ikke noe spes høyrer enn å kjøre ett single kort. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Nei "stille" kan selvagt være subjectivt, men bråker det like mye som 5970x2 (som etter rykter skal ligge rett udner 6990) ryker det rett ut igjen hehe. Det kortet er forøvrig det eneste som har plaget meg støy messig, faktisk litt støvsuger aktig lyd. Skulle vært vanligere og billigere med vankjøling som stock kjølere, det haddet feks gjort seg veldig godt på 6990. edit: Blir forøvrig mer og mer vanlig med vannkjølings modeller der prisene ikke har vært alfor ille, men de går fort ut av lageret. Forøvrig savner jeg tilbudet på pumper og resten av utstyret, det har holdt meg igjen. Endret 25. mars 2011 av simalarion Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Dere må ikke bare se dere blind på dB, den forteller bare om lydstyrken. Sjekk video av 590 og 6990. 6990 støyer i en høyere frekvensspekter, noe som kommer til å irretere folk ut av huse. Mens 590 sin støy er av den typen "frisk bris" med lavere frekvenser. Endret 25. mars 2011 av Greddi Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Dere må ikke bare se dere blind på dB, den forteller bare om lydstyrken. Sjekk video av 590 og 6990. 6990 støyer i en høyere frekvensspekter, noe som kommer til å irretere folk ut av huse. Mens 590 sin støy er av den typen "frisk bris" med lavere frekvenser. Helt klart Amd sine(og eldre nvidia) vifter blåser jo sideveis mens nvidia og enkelte fabrikk customiserte amd kort bruker en mere tradisjoell vifte som blåser vertikalt, der er ikke så effektive til å få varmen ut av kabinettet men til gjengjeld får en mere behagelg akustikk Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Blir forøvrig mer og mer vanlig med vannkjølings modeller der prisene ikke har vært alfor ille, men de går fort ut av lageret. Forøvrig savner jeg tilbudet på pumper og resten av utstyret, det har holdt meg igjen. Enig, hadde likt veldig godt å fått en sånn ferdigmontert vannkjølingsløsning som noen produsenter hadde på litt eldre kort for noen år siden.en veldig tykk 120mm radiator og en ok vifte hadde sikkert tatt både dette kortet og 6990 på rett spor mht. støy, temp og overklokking. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Det skal også nevnes at inni et kabinett så absorberes endel støy ift om maskinen står i "open air". Mao vil støyforskjellen i realiteten være mindre enn i de testene som måler med åpne systemer. Ingen med vettet i behold kan si seg fornøyd med støynivået på 6990 uansett, men ingen med vettet i behold kan holde på GTX590 utifra et rent ytelsesperspektiv heller. Strømforbruk heller også i 6990 sin favør,utifra det jeg har sett. Synes rimelig opplagt at kongen på haugen vil være 6990 med en after market-kjøler. Driverdebatten kan jeg lite om, men det høres ut som gammelt oppgulp fra gamle dager at AMD sine drivere skal være så mangelfulle. Tvert imot er det jo nvidia sine drivere som svir av GTX590, noe jeg personlig syns er merkelig - det burde da ikke gå an å innstallere en driver som ikke er kompatibel med kortet? At kortet svis På GRUNN AV driveren - som er den vanligste oppfatningen - så er det en ganske grov sikkerhetsglipp der. 1 Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Litt komisk med sytet om dårlige drivere fra AMD når 590 dør pga. av driver.men kudos for å klart å klemme inn to kokeplater på et kort,og bare brukt et par år på å lage dette uber next gen kortet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå