Gå til innhold

GeForce GTX 590 er her

Anbefalte innlegg

Man kan skryte av prisen for det vant seg inn på det med den serien, men bortsett fra kværulering så forstår du nok at poenget mitt er at de har byttet på med å komme med bra kort historisk sett. 590gtx er dog ikke et nytt FX, det yter helt i par med 6990 og bråker mindre (som igjen henger sammen med at det også har lavere temp) som trolig igjen også henger sammen med at det trekker mindre strøm en 6990 av det jeg har lest til nå. Trolig mest grunnet god ytelse på lav clock.

Har bare rukket å lese 2 tester, anandtech sin og sweclockers. Men der yter nå i følge mine øyne 6990 best der det teller, dvs. i shaderintensive moderne spillmotorer som crysis, stalker, metro osv. mens 590 yter best i spill som har 100+ fps allerede. Støy er jo 6990 sin akilleshæl med den forferdelige radialvifta, men på effektforbruket i anandtech sin test så vinner jo 6990. Hvilken tester vinner det på disse punktene som du har lest, vil gjerne lese litt mer.

Meanwhile in Crysis, BattleForge, and especially STALKER the GTX 590 comes up very short. Thus choosing the most appropriate card is heavily reliant what games are going to be played on it, and as a result there is no one card that can be crowned king.

Endret av ArneJ.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

regner med at du kjører mid?? :p

I det minste så har GTX 590 mindre støy og temperatur en 6990 som er en fordel :!:

Men GTX 590 og 6990 kjører jo en god del lavere klokke frekvens en de singel korta, Så de er jo egentlig ikke vært å kjøpe :thumbdown:

Det beste er jo 2 skjermkort i sli hvis man trenger mer ytelse som har original frekvens og kan overklokke i tillegg. Pluss at man får mindre støy og temperatur :thumbup:

Sier det igjen jeg best ytelse for pengene 1/2stk GTX 460 / ATI 6850

Hvis man trenger mer ytelse er disse lønnsomt 1/2stk GTX 560 / ATI 6950

Selv om man har flere pc skjermer så holder jo 2stk GTX 560 / ATI 6950 skjermkort. Så hva skal man egentlig med GTX 570/580/590 / ATI 6970/6990 skjermkort kan noen forklare meg det uten om de benchmark folka og film produsenter som bruker videoredigering ???

og der var det på´n igjen.. begynne å prate om mid-range kort i en high-end tråd :roll:

LOL :!: mid range kort og high end kort. For det er jo stor forskjell i FPS mellom GTX 560/570/580 NOT + at gtx 560 overklokker mest av de som gjør at man får samme ytelse som 570. Samme som 6950 kan man overklokke og unlocke til samme ytelsen som6970.

Med eller uten overklokking så er det jo minimalt FPS ytelse forskjell mellom de. Hadde det vært 20%-30% og høyere ytelse forskjell så kunne man kalt de for low end / mid rage / high end men det er jo bare 5%-15% maks forskjell mellom de. GTX 590 samt ATI 6990 er jo under klokka så da slår jo SLI 580 og Crossfire 6970 disse korta lett + at man kan overklokke dissa.

huff.. gidder nesten ikke å svare på dette :roll:

Kan ta BC2 som eksempel..

Level: Upriver

DirectX 11 enabled

8x Multi-sample Anti-aliasing

16 Anisotropic filtering

All image quality settings enabled at maximum

1920x1200

gtx560:47 fps

HD6950 1/2gb:50 fps

gtx570:56 fps

HD6970:56 fps

gtx580:67 fps

HD6990:102 fps

gtx590:106 fps

er det ikke forskjell her??? :!:

edit: poenget mitt er bare at å sammenligne mid og high når det gjelder ren YTELSE er bare dumt.. ytelse vs pris er en annen sak. Kjøper du det beste driter du i pris ;)

edit 2: det virker bare som at du igjen prøver å få frem at dem som kjøper high-end er idioter.

Ja der ser du :tease: 560 47fps - 570 56fps = 9fps fantastisk ytelse forskjell mellom de du. 580 er det 20fps forskjell fra 560 men så får man jo 2stk 560 som yter bedre for nesten samme prisen som et 580. 6950 50fps 6970 56fps = 6fps forskjell :!: Veldig bra % ytelse forskjell mellom de du.

Man kan jo ikke sammenligning 1 skjermkort mot gtx 590 og 6990 for det blir jo bare dumt når de har 2 skjermkort i 1. Sammenlign heller 580 SLI / 6870 Crossfire mot 590 / 6990 som slår uansett disse på grund av høyere klokke frekvens og enda mer på overklokking. 580 SLI og 6870 Crossifire vil jeg si som du kaller det er high end kort.

Jeg er sikker på at 560 sli oc mot 590 så er det ikke mye fps forskjell på grund av lavere frekvens på 590 og 560 oc yter samme som 570 kortene. Med 6950 crossifre oc mot 6990 så er ytelsen bedre her selvfølgelig med 6950 crossifre en 6990.

Selv om man har 3 pc skjermer så holder jo det med 560 sli eller 6950 crossfire i masse vis :thumbup:

Har ikke sakt at noen er idioter jeg men jeg syns det er sløsing med å kjøpe 3stk 580 / 3stk 6870 / 2stk 590 eller 2stk 6990 for man trenger ikke den ytelsen og skaleringen er altfor dårlig til at det lønner seg. 22-24 tommer pc skjerm så er det jo også overkill med 580 sli og 6970 cf. Er disse folka som ikke skjønner det kan jo kalles slags idioter som du skriver hehe.

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

Uansett så lønner det seg ikke å kjøpe 590 eller 6990 på grund av under klokkinga og den høye prisen 6990 kortene er veldig ustabile de ligger på grense land.

Hvis man trenger mye ytelses kjøp 560 sli eller 6950 cf som gir masse ytelse for pengene. Hvis man skal absolutt ha det beste så er det jo 580 sli som lønner seg da. 3 skjermkort skalering er altfor dårlig til at det lønner seg.

Lenke til kommentar

jaja... smaken er som baken.. delt og full av xxxx :roll:

Det var det beste svaret som du kunne gi meg ja :!: Det sier jo det meste. Jeg vet at jeg mine menigheter er så og si riktige så fxxx oxx

lol, EN 590 yter bedre enn 560 SLI. Og siden du ikke kan ha 560 tri/quad-sli. Det sier seg selv hva som er best da :p

Har ikke sakt at 560 sli yter bedre en 590 må lese man hva man skriver her. Men 560 sli overklokket så blir det jo nesten samme ytelse forskjell på grund av 590 er 2stk 580 som er under klokka og 560 oc yter samme som 570 så da sier det selv at ytelsen er minimalt forskjell på 560 sli oc og 590. Samme med 6950 cf oc mot 6990 så er nok ytelsen veldig likt og det sier seg selv hva som best da eller hva.

Og hva skal du med tri /quad sli som du sier når skaleringa er så dårlig med 3-4 skjermkort at det ikke lønner seg å kjøpe.

Lenke til kommentar

Min menig er nå at om du velger HD 6990 eller GTX 590, så får du så å si et like godt kort. Det kommer helt ann på prioriteten din. Om du ikke trenger de siste FPS'ene, og bare trenger noe som drar "ALT" silkemykt, OG et som ikke setter krav på headsettet ditt, så er jo GTX 590 er soleklart valg.

GTX 590 støyer ca 3-4 ganger mindre, men yter noe mindre i "de viktige spillene" (som selvsagt er et viktig argument i denne prisklassen, der BEST ytelse teller tungt). Og selv om 2560x1600 er mer vanlig i disse klassene, så tror jeg fortsatt at de fleste sitter med 1920x1200 / 1080. I denne oppløsningen var forskjellen enda mindre, og til tider snudd på hode.

Ser også en del potensial i GTX 590, da den kjører på svært lav spenning og frekvens. Dermed er det mye å hente på å overklokke. Eneste problemet er at du er begrenset via software på ca 450W, noe som kan være et problem om man skal øke spenningen noe særlig. Faktisk veldig usikker på hvem jeg selv foretrekker.

Lenke til kommentar

Altså , 6990 og 590 gtx jevngode , men 590gtx lager mindre støy , bedre drivere , yter bedre i Battlefield Bad Company 2 ( frostbite2 motoren blir jo brukt i battlefield3), valget er enkelt :)

Er helt enig med deg. Hvis man skulle velge mellom 590 og 6990 så er det jo 590 som lønner seg på grund av mindre temperatur, støy, stabile drivere, cuda og physx. 2stk 580 er jo klart bedre en 2stk 6970 selv om 590 er mer % under klokka av 580 en 6990 er på 6970. Så derfor er ytelse forskjellen mellom 590 og 6990 da minimalt. Eneste fordel med 6990 er vel at den bruker mindre strøm.

6990 er faktisk veldig ustabil hvis den kommer opp i en hvis temperatur rundt ca 85 grader. Så det på en review video av kortet her. De anbefaler ihvertfall ikke 6990 skjermkortet.

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

jaja... smaken er som baken.. delt og full av xxxx :roll:

Det var det beste svaret som du kunne gi meg ja :!: Det sier jo det meste. Jeg vet at jeg mine menigheter er så og si riktige så fxxx oxx

lol, EN 590 yter bedre enn 560 SLI. Og siden du ikke kan ha 560 tri/quad-sli. Det sier seg selv hva som er best da :p

Har ikke sakt at 560 sli yter bedre en 590 må lese man hva man skriver her. Men 560 sli overklokket så blir det jo nesten samme ytelse forskjell på grund av 590 er 2stk 580 som er under klokka og 560 oc yter samme som 570 så da sier det selv at ytelsen er minimalt forskjell på 560 sli oc og 590. Samme med 6950 cf oc mot 6990 så er nok ytelsen veldig likt og det sier seg selv hva som best da eller hva.

Og hva skal du med tri /quad sli som du sier når skaleringa er så dårlig med 3-4 skjermkort at det ikke lønner seg å kjøpe.

Du vet at du kan OC 590 også? og ikke bare 560 SLI, right?

Skalering på 3-sli er sykt bra på metro @ 1920x1200.

Når du når gpu bottleneck, i de oppløsning og spill man spiller, da svarer det seg å kjøre på mer gpu-krefter.

Lenke til kommentar
1155 hovedkort med minst 1x x16 pci slot, 8-12 DDR3 GB RAM, Intel I7-2600k ( klokket til 4,5ghz ) 2x 120GB SSD'er i Raid 1 og et 6990 med 3x 1920x1200 monitorer = Snadder!

Ehm, lol..

Kommer det noen OC av dette kortet med høyere frekvenser?

Lenke til kommentar

GTX 590 støyer ca 3-4 ganger mindre, men yter noe mindre i "de viktige spillene" (som selvsagt er et viktig argument i denne prisklassen, der BEST ytelse teller tungt). Og selv om 2560x1600 er mer vanlig i disse klassene, så tror jeg fortsatt at de fleste sitter med 1920x1200 / 1080. I denne oppløsningen var forskjellen enda mindre, og til tider snudd på hode.

Erm, bare jeg som ikke henger helt med her? Støynivå forskjellen mellom Nvidia kortet og Amd kortet er 6db under load fra 41 til 47db noe som tilsvarer 60% økning i lydstyrken om jeg ikke tar feil.

Om det stemmer at kortene støyer mellom 40 til 50 db (noe jeg tviler på) så skal de ikke være så ille på støynivået : http://www.eie.fceia.unr.edu.ar/~acustica/comite/soundlev.htm

Lenke til kommentar

Du tar nok litt feil ja. :) Decibel-skalaen er en logaritmisk skala, og kort sagt så tilsvarer en økning på 3 dB en dobling av lydstyrke. En økning på 6 dB tilsvarer en firedobbling. Du vil høre en betydelig forskjell på 6 dB økning. Noen påstår at for øret sin del så tislvarer 10 dB økning en dobbling, men det er jeg ikke helt enig i. Det er klart at dette varierer fra person til person.

Er selv vant med et GTX 480, som jeg synes bråker i overkant mye. På IDLE er det nesten ikke hørbart, og ved maks belastning bråker det som et jetfly som tar av. (sitter ganske nærme kabinettet)

Ifølge anandtech så er det ca 20 dB forskjell fra Idle til Load, og om man skal følge "regelen" om at 10 dB høres ut som en dobbling, så ville det blitt det samme som en firedobbling i støynivå. Noe som jeg personlig synes er ganske drøyt å påstå, da det skal mer enn bare en firedobbling å gå fra noe helt stille til noe øredøvende. Rent mattematisk så er det såklart MYE mer.

Hentet fra Wikipedia

A change in power ratio by a factor of two is approximately a 3 dB change. More precisely, the factor is 103/10, or 1.9953, about 0.24% different from exactly 2. Similarly, an increase of 3 dB implies an increase in voltage by a factor of approximately , or about 1.41, an increase of 6 dB corresponds to approximately four times the power and twice the voltage, and so on. In exact terms the power ratio is 106/10, or about 3.9811, a relative error of about 0.5%.

Lenke til kommentar
1155 hovedkort med minst 1x x16 pci slot, 8-12 DDR3 GB RAM, Intel I7-2600k ( klokket til 4,5ghz ) 2x 120GB SSD'er i Raid 1 og et 6990 med 3x 1920x1200 monitorer = Snadder!

Ehm, lol..

Hva er det som er ''ehm, lol'' med det?

Lenke til kommentar

Tror ikke det dør for om man bruker riktig driver, men dette er nok alleredet et rykte da sweclocker fikk med feil driver. Men igjen kortet er klokket lavt bruker mindre strøm, er kaldere og yter helt opp mot og i flere tilfeller bedre en 6990. Det er ingenting som tyder på at dette kortet for et kortvarig liv.

Forøvrig står fortsatt kortet som -frigjort for plukk- på Komplett... Komplett da!, dere som altid er så raske, da blir det ikke noe før mandag for da måtte kortet vært på vei ut i går når jeg bestilte ved release.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Har du mange menigheter? :tease:

Ehm, lol..

Hva er det som er ''ehm, lol'' med det?

Tror det iMono mener er at sandy bridge kun kjører dual channel, mens ramkits på 12GB er ment for Nehalem og tri-channel memory.

Ekstremt synd at AMD ikke klarer å montere ordentlige kjøleløsninger, for ellers tyder mye på at 6990 gjevnt over presterer bedre enn 590. Hvorfor AMD ikke allerede samarbeida med noen på aftermarket cooler-fronten i stedet for å sette på egen radialvifte skjønner jeg lite av. Og hvis ikke det, så kunne de jaggu meg slengt på ei vannblokk som standard.

Skulle forøvrig også likt å se tester med oppsett på 3 skjermer av de forskjellige kortene, både single og sli/cfx.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...