LMH1 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Som diskusjonen: (Snakker om) Installasjon av OS X på ikke-Apple produkter så er det vel ikke helt ulovig å installere en kjøpt lovlig installasjon på en pc, eneste man risikerer er litt tukling og riktig maskinvare. APPLE Mac Box Set '11 Family Pack (v. 10.6.3) versjonsingspakke 5 PC-er pr. husstand DVD Norsk Men ville nok foretrokket: http://www.apple.com/macosx/lion/ da denne er nyere. Det jeg er klar over er at får Steve Jobs som fiende, men jaja, vi kan jo ikke noe for vi maskinvarefolk er maskinbyggere, og Apple har ikke noe produkter utenom Ipad og Ipod touch som kan være aktuelle. Som en god "IT bruker" har jeg kunnskap mangel på Apple bruk, hvis en bruker skulle spørre meg noe om Apple måtte jeg svare vet ikke på de fleste spørsmål. Hadde nok klart å bruke safari, quicktime, og itunes, da jeg har disse programmene i windows, eller ville jeg nok bare kunne installere .dmg filer, men ellers ville jeg nok ha begrenset kunskaper. Finnes det noen virtualiseringsløsinger som gjør installasjonen enklere? Vmware player, virtualbox etc? Som funger med en orginal OSX plate? Nå trenger jeg ikke så veldig mye skjermkort støtte, men bra nok å kunne lære seg mac. Tror jeg ser litt på videoredigering og musikkredigering siden Apple skulle være god på det. Man kunne jo kjøpt mac på elkjøp, også returnert den i løp av 14 dager, men da må man ofte betale for gjennoppretting og programvarelisenser taper man. Selvsagt kunne jeg heller betalt en seriøst bedrift, og kunne fjernstyre "OSX Lion" fra en internettside, med alle store MAC programer tilgjengelig, men kjenner ingen tjenestester som tilbyr det? Har jo overklokket core i7 950 og AMD X6 1055T prosessorer, så disse slår de fleste Apple maskiner. Endret 24. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
ThePmPowner Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Ser ikke noe i veien med dette, jeg prøvde å installere Mac Osx Snow Leopard på min Acer Aspire 5920g. Gikk helt fint, men manglet MANGE drivere som jeg ikke fikk skaffet. Så da var liksom påenget borte. Ja, jeg hadde en "hacintosh". Men til hvilken pris? Jeg kunne ikke bruke internett da den ikke hadde ethernet drivere eller wireless drivere. Men om dette fungerer på din maskin er det helt klart verdt å teste! Har i ettertid kjøpt en brukt Mac og er veldig fornøyd med den. Har vært fast Windows bruker i alle mine år og det var helt klart tid for å prøve noe nytt. Har også brukt Ubuntu, men kompitabliteten med drivere og programmer var for liten i mine øyne. Short Story: Du kan klare det, men det tar kanskje litt triksing og litt fiksing til før du greier det, og når du først har greid det kan det være problemer med drivere. Har du tid og tålmodighet til overs kan du prøve å installere Mac Lykke til! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Vet du om APPLE Mac Box Set '11 Family Pack (v. 10.6.3) eller http://www.prisguide.no/produkt/apple-mac-os-x-leopard-1054--106737er best? Eller er det greiere å kjøpe hver for seg? Den sistnevnte selges på lefdal til ca 300 kr, høres for godt ut å være sant, det står ikke noe om oppgradering? Men er vel det den er beregnet til? Kjedelig om jeg må ha tiger eller eldre fra før av? Endret 28. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
ThePmPowner Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Vet du om APPLE Mac Box Set '11 Family Pack (v. 10.6.3) eller http://www.prisguide.no/produkt/apple-mac-os-x-leopard-1054--106737 ? Den sistnevnte selges på lefdal til ca 300 kr, høres for godt ut å være sant, det står ikke noe om oppgradering? Men er vel det den er beregnet til? Kjedelig om jeg må ha tiger eller eldre fra før av? Hva vil du ha da? Snow leopard? kan se om jeg finner en som selges billig og er riktig for deg Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Vil helst ha Lion, men vil også ha en som funger på flest PCer, har hørt at det er noen problemer på enkelte angående crack sikkring der man får dette feilmeldingen: Vi har oppdaget du kjører på pc trykk på mac knappen for og avslutte! Lenke til kommentar
ThePmPowner Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Vil helst ha Lion. Okei, kommer tilbake til deg med engang jeg har funnet noe. Lenke til kommentar
ThePmPowner Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Hei. Beklager, men jeg fant bare oppgraderinger, noe som betyr at du må ha osx installert på maskinen fra før... Jeg brukte en piratkopiert verson som var laget sånn at den skal være mest mulig kompitabel med hardware som "windows" pcéene bruker. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Hei. Beklager, men jeg fant bare oppgraderinger, noe som betyr at du må ha osx installert på maskinen fra før... Jeg brukte en piratkopiert verson som var laget sånn at den skal være mest mulig kompitabel med hardware som "windows" pcéene bruker. Jeg ønsker helst lovlig versjon siden jeg ikke ønsker virus, spyware etc. Å betale 300-400 kr på lefdal/elkjøp er ikke noe problem. Kan jo først kjøpe Snowleopard også oppgradere? Hvilken av disse hovedkortet bør fungere mest ut av boksen? Har overklokket prosessor noe å si? ASUS V1V Asus P5QL PRO (ATI HD 5670) ASUS M4N78 (ATI HD 6850) M4A78 PRO + ATI HD 5450 (Denne bruker jeg som server) ASUS P6X58D-E (GeForce GTX 570) Ellers har jeg vanlig harddisk bortsett fra P6X58D-E som har en SSD disk til windows. Noen formeninger om disse oppsettene hvem som vil fungere best uten manuele konfigrasjon? Selv håper jeg på P5QL PRO siden denne har jeg ubuntu 10.10 med http://sourceforge.net/projects/mac4lin/ tema. Skal bruke windows 7 eller windows vista (64 bits) så trenger muligheten for bootcamp: Håper at lovlig lisens så kan jeg oppdatere fritt, uten feilmeldinger etter rebooting? Endret 28. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Det jeg lurer også på: APPLE Mac Box Set '11 (Koster ca 989 kr billigst) Mens så koster: Elkjøp/Lefdal: iLife '11, 390 kr Apple iWork 09 Familiepakke 749 kr Mac OSX Leopard 390 kr Så ja mac boxset 11 er langt billigere. http://store.apple.com/no/product/MC680H/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MTk0MjIyNzc&s=topSellers Er det noen problem å handle på apple.no? Altså hvis man trenger å oppgi serienummer på mac maskinen under bestilling? For å være ærlig syns jeg mac er langt bedre operativsystem en windows, siden her får jeg flere programmer til 1000 kr. Jeg slipper OEM lisens og mye maskinvare begrensninger, eneste få drivere. Er det idiotisk å betale AppleCare Protection Plan? Siden hvis jeg får problemer får jeg ikke hjelp heller? Hvis det er amrikansk telefon tjeneste tror jeg står over. Det er også lurere på: http://www.lovdata.no/all/nl-20040305-012.html Klarer noen å tolke loverket her? Altså slik er det slik at verken Microsoft eller Apple kan fysisk nekte brukere som betaler dems produkt å bruke det på hvilken som helst maskin? Slik at hvis jeg f.eks tar kontakt med apple, å bestiller OSX, så kan de ikke kreve dokumentasjon som kviteringer på at jeg eier en mac maskin? Eneste loverkene jeg kjenner må være forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven, personvernloven etc. Vet ikke om pantentloven også gjelder her? Slik at piratkopiering er ulovlig, men å installere Mac på Pc er bare ulovlig i følge Eula og Amerika (Skal ikke ta med maskinen min til amerika så det går greit). Men spørsmålet blir heller når programvare ofte ses på som en tjeneste, hva slags rettigheter har jeg hvis Apple tilfeldigvis skulle blokkere meg 2 uker etter jeg kjøpe mac OSX? Da gjelder dette hvis jeg også kjøper apple maskin, så er lisensen ugyldig. Det blir nesten som Playstation network og xbox hvis man spiller online og jukser da kan man bli utestenkt fra tjenesten og serienummeret til konsollen blokkert. Samme gjelder for å modifisere Playsation 3 med linux støtte. Nå er 1100 kr ikke så mye hvis alt funger, men ja er jo litt risiko man tar. Er jo slik at hvis man går inn i en apple butikk å stilte samme spørmålene der, blir man bare bedt å gå vekk, man har ikke noe i en apple butikk å gjøre. Finnes det muligheter hvis jeg betaler en OSX lisens, å kunne oppgradere til Lion senere? Blir jo litt dyrt å legge til 300 kr til, siden jeg helst vil ha det nyeste. Men hvis Lion er 100% PC sikkert altså slik at "Serienummer" til hovedkortet må finnes i Apples sine register før man kan kunne installere Lion, satser jeg da heller på Snow leopard. Tidligere har vel apple hatt lite kopibeskytelser? Omtrent som linux. Endret 29. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 OSX Lion har ikke kommet ut enda. Lion er kanskje det nyeste, men det er en betaversjon, og er ikke ment for vanlig bruk. Du finner Snow Leopard her, direkte fra kilden. 269kr. Når Lion dukker opp (til sommeren?), vil den sannsynligvis koste det samme. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Sokkalf™: Ok du var litt sen ute. Men nå begynner morroa, kjøpe Mac Box set (OSX 10.6.3 Snow leopard) Ilife 11, iworks 09 i en pakke. Kostet 1090 kr men var billig hos en mac forhandlet. Betingelsene ble: Jeg måtte si og love jeg skulle bruke denne til Mac maskin med tiger. Men jeg slapp å registere meg med navn. Er ikke flink å lyve men syns det hørtes ut som selgeren syns det var rart at jeg spurte etter Mac lisens uten maskinvare. Og selgeren vet om hackintosh tidligere. Men det jeg lurer på, hvordan bør jeg gå videre nå? Jeg har 2 alterativer: Installere Asus P5QL PRO (ATI HD 5670) på pcen der, (Fjerne linux ubuntu) også bytte den med mac. Men spørsmålet er om jeg bør gjøre noe mere, har ikke noe viktig på maskinen, men så har jeg windows 7 på den andre partisjonen. Har en 30 GB linux partisjon, så det holder nok. Bør jeg gjøre noe først? Eller anbefaler dere vmware player, virtualbox etc? Isteden? På de 2 nyste maskinene mine har jeg 8/12 GB ram så ja virtualisering burde ikke by på noe problem hvis det blir enklere. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Du får nesten google etter osx86 og ta det derfra. Hvor bra det vil funke kommer en del an på hva slags hardware du har, og du har ingen garanti for at en update fra Apple ikke vil knekke hele opplegget. Edit: Forøvrig, det blir som å kjøre en OEM-versjon av Windows på en annen maskin enn den er ment for, eller noe i den dur.. lisensmessig. Ikke direkte ulovlig, men litt i gråsonen. Og det gir deg null og niks sympati (eller support) fra Apple. Er du så uforsiktig med pengene dine at du kan svi av over tusenlappen på noe du kunne fått langt billigere (hva med å vente med iLife og iWorks til du så om det fungerte?), så kunne du kanskje likegjerne kjøpt en Mac? Endret 29. mars 2011 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Du får nesten google etter osx86 og ta det derfra. Jeg spør for å få tips. Siden det er ikke så lett å finne (Hackintosh basert på 10.6.3 hva kjører best av virtuelt og Asus P5QL PRO) Hvor bra det vil funke kommer en del an på hva slags hardware du har, og du har ingen garanti for at en update fra Apple ikke vil knekke hele opplegget. Derfor ønsker jeg å gjøre det på riktig måte, siden hvis den programvaren krever aktivering ville det vært kjedelig om jeg ikke får brukt denne på en mac maskin heller, så det blir penger ut av vinduene, eller en piratversjon som jeg håper på å slippe. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Er du så uforsiktig med pengene dine at du kan svi av over tusenlappen på noe du kunne fått langt billigere (hva med å vente med iLife og iWorks til du så om det fungerte?), så kunne du kanskje likegjerne kjøpt en Mac? Forstår du ingen ting heller? Hvis jeg bygger pc, hvorfor skal jeg kjøpe mac da? Pcen min er ca 4 ganger kraftigere en dagens mac mini. Forstår du ikke at jeg har lyst til: Prøve noe nytt Ønsker en god linux alternativ når ikke linux kommer gjennom (Se mine tidligere linux tråder) Lære meg noe nytt Få produsentene å skifte side Er klar over risikoene, men jeg er sikker på å få dette til på en eller annen måte. Endret 29. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det er nok vanskelig å få hjelp med dette her på forumet, siden kombinasjonen av folk her med din hardware og andre som faktisk har prøvd dette sannsynligvis ikke blir så mange personer. Derfor dirigerer jeg deg et annet sted hvor det er mer sannsynlig at du finner det du leter etter. Ser f.eks et P5QL her. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Derfor dirigerer jeg deg et annet sted hvor det er mer sannsynlig at du finner det du leter etter. Ser f.eks et P5QL her. Så jeg trenger altså http://dl.dropbox.com/u/4228133/ASUS_P5K.zip etter installasjonen? Under installasjonen bør det størst sansynlig gå? Noe mere å tenke på? Husk jeg er nesten nybegynner på mac, så det skal ikke mye til å være bedre en meg. Har jobbet litt med mac i en elkjøp butikk, så kan jo bruke det, men ikke så mye ellers. Men har ca brukt det i ca 30 minutter så ja lite. Den gangen var det Tiger og Leopard. (Snøleopard i dag). Vmware, virtual pc tror jeg flere har sikkert brukt med mac. Så ja disse på windows hvis det funger i det heletatt så går det sikkert bra. Endret 29. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Jeg aner ikke hva du trenger, jeg bare brukte noen sekunder på google for å finne den siden. Tilfeldigvis vet jeg, siden jeg prøvde dette selv for flere år siden - at den siden inneholder masse informasjon om dette. Du er nesten nødt til å lese guides osv der. Jeg gidder ihvertfall ikke å fortsette å google for deg. Forøvrig, når jeg gjorde dette for noen (3?) år siden, så var det ikke mulig å bruke en kjøpt, "skikkelig" versjon av OSX. Umulig å få til uten en cracket versjon. Aner ikke hvordan tilstanden er nå. Husk jeg er nesten nybegynner på mac, så det skal ikke mye til å være bedre en meg. Denne tråden har ingenting med å bruke mac å gjøre - å faktisk få OSet installert og brukbart er der utfordringen din ligger. VMWare og VirtualBox er etter det jeg vet sperret for å kjøre OSX hvis det ikke er OSX som er "host OS". Går sikkert an å omgå det. Endret 29. mars 2011 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Er ikke irritert for ingen grunn. Under nyeste VMWare player kan man faktigst velge "Mac OSX" så ja det er nok mulig. Eneste som er forskjellen på denne maskinen og en mac, er maskinvaren. Da er stort sett hovedkortene forskjellig. Har noen et forslag på et seriøs konkursbo som selger en billig mac mini maskin til ca 1000 kr kan jeg sikkert vurdere det. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Etter hva jeg har funnet ut nå: Ved å google litt. Asus p5ql pro skal fint gå på en orginal leopard plate, uten modifikasjon. Powercolor Ati HD 4670 skal fungere (borsett fra dualchannel DVI) og noen små problemer. 4 GB ram bør ikke overstiges under installasjon = går fint Man må sette harddisken til ACHI = No problem Så ja eneste så kan gå dårlig hvis ikke google brukerne gir feil erfaringer. Er Mac lisensen begrenset eller bootcamp med windows 7 ultimate 64 bits. Kan jeg da trygt prøve å installere? Nå vet jeg ikke om overklokking gir problemer. Lenke til kommentar
haqbar Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Bare for å få klarhet i det, mac har ikke noe form for lisenssystem lignende Windows. Det er ikke noe CD key eller annet som må gjøres, så vidt jeg vet blir heller aldri OS X innstallasjonen din validert mot Apple eller lignende. Ta heller og les gjennom OS X sin TOS som ligger på CDen et eller annet sted, der står det definert hva du Apple sier du har lov til og ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå