Gå til innhold

Valg av høyere utdanning

Lomeus

Anbefalte innlegg

Hei. Da har det seg sånn at søknadsfristen nærmer seg med stormskritt, jeg har sitttet i alle mine mulige fritimer siden jul og leitet etter en utdanning som jeg kan mestre og like. Det jeg tenker på først og fremst er å ha en utdanning som får meg en smule interessert, jeg har tenkt mye på førskolelærer, sykepleier, optiker og radiograf, men er desverre veldig usikker fortsatt. For øyeblikket så kunne jeg tenkt meg en utdanning som endte i en jobb, jeg veit at jeg ikke er personen til å sitte på et lukket kontor hver eneste arbeidsdag, og ønsker derfor en jobb hvor jeg er med mennesker og muligens gjøre noe teknisk. Skjønner at det er vanskelig å hjelpe personer som meg, som ikke har et konkret spørsmål, men håper fortsatt på noen gode innspill. Jeg sitter ikke på noen kjempe karakterer fra videregående, har 4.2 i snitt på mitt vitnemål.

For øyeblikket er jeg i forsvaret, dimmiterer i slutten av Juli, hvis jeg ikke finner noe jeg kunne tenkt meg å studere, så ender jeg nok opp med en grenaderskontrakt og drar til Afghanistan, ettersom jeg har fått tilbud om det og syntest dette virker som en spennede opplevelse.

Skulle godt tenkte meg innspill om hvilken utdanning folk her har tenkt seg eller utdanning dere allerede har, og kanskje hvorfor dere valgte nettopp denne utdanningen? Kanskje også hvilke jobber folk endte opp med?

MvH Bjarte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikkje veit kva du vil studere så lønner det seg å tenke omvendt, kva type jobb eller stilling vil du helst ha?

Når du finner ut av dette så er det lettare å finne rette utdanninga.

Når du snakker om ein teknisk jobb der du er med mennesker tenker du då å jobbe med eller for folk? Det er stor forskjell på f,eks omsorgsyrker, serviceyrker eller rett og slett teamwork.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på den måten også, men er så utrolig mange jobber der ute, så valget ble liksom enda vanskeligere. Er ikke lett å si, jeg føler ikke at service er noe jeg kommer til å like veldig lenge, mens omsorg virker interessant. En jobb med mye team work ville vært optimalt, og hvis jeg i tillegg jobbet med tekniske instrumenter så trur jeg det hadde passet meg godt.

Har vurdert å fortsette i militæret, men da kommer de sosiale problemene med stifting av familie etc.

Ønsker egentlig å gjøre det riktige valget ved første forsøk, sånn at jeg slipper et eller flere år med prøving og feiling før jeg kommer inn på et studie jeg kommer til å like. Kjenner til opptil flere som har kasta bort mange år pga dumme valg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom du vil jobbe med både teknikk og mennesker, så ser det jo ut som optiker eller radiograf som passer deg best. I disse yrkene er det jo masse teknikk som ligger bak, samtidig som du får den menneskekontakten.

Velger du radiograf kan du jo dessuten videreutdanne deg til Klinisk spesialist i MR, stråleterapaut eller innenfor nukleær medisin f.eks. Mange muligheter:)

Lenke til kommentar

Til nå er det fysioterapaut, radiograf og internasjonal kommunikasjon mine 3 øverste valg. Tviler sterkt på at jeg kommer inn på fysioterapaut, men er verdt å prøve. Funderer på om jeg skal ha internasjonal kommunikasjon før radiograf, for noe sier meg at det er fryktlig mye pugging av bein og muskler i radiograf utdanningen? Er vell ingen her som veit noe om det?

Lenke til kommentar

Det var 3 ting jeg hadde lyst til å utdanne meg som helt fra 8.klasse. Politi, Flyveleder og styrmann (kaptein til slutt), politi og flyveleder gikk i vasken etter at jeg fant ut at jeg er fargesvak mellom rød og grønn nyanser. Styrmann mener jeg har samme krav, at man må ha perfekt fargesyn, står desverre det på siden du linket til.

Skulle så inderlig ønske at det var mulig å justere fargesyn, på lik måte som man justerer synet generelt.

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Til nå er det fysioterapaut, radiograf og internasjonal kommunikasjon mine 3 øverste valg. Tviler sterkt på at jeg kommer inn på fysioterapaut, men er verdt å prøve. Funderer på om jeg skal ha internasjonal kommunikasjon før radiograf, for noe sier meg at det er fryktlig mye pugging av bein og muskler i radiograf utdanningen? Er vell ingen her som veit noe om det?

Jeg har gått den veien, og såklart det er noe pugging av muskler og bein, men jeg følte at radiografutdanningen var fryktelig lett. Jeg ble overrasket over hvor lite arbeid og krav det var stilt til studenten. Jeg følte jeg surfet glatt igjennom til bacheloren, uten å måtte arbeide altfor hardt. Hadde med andre ord en fin studietid:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...