Gå til innhold

KrF samarbeider med SV og SP for å beholde rødgrønt i 2013?

.  

29 stemmer

1. 1. Hva synes du om et slikt samarbeid?

• Jeg bryr meg ikke om SV, SP og KrF - ingen av dem får min stemme uansett
      17
    • Flott! SV og SP trenger flere miniparti mot stormakten Ap
      3
    • Jeg er såpass imot et av partiene at jeg ikke skjønner hvordan de kan ha et fornuftig samarbeid
      9

Anbefalte innlegg

Selv er jeg såpass imot SV at jeg ikke fatter hvordan noen parti kan samarbeide med dette, utenom Rødt.

Jeg kan ikke skjønne at SV og KrF har noen felles plattform, bortsett fra at de begge er politiske parti. KrF er for utvidelse av kontantstøtte og økt valgfrihet for familier, mens SV er mot kontantstøtte?

I tillegg får jeg helt fnatt av SVs versjon av "likelønnskamp".

Link

http://www.dagbladet.no/2011/03/24/nyheter/sv/politikk/regjeringen/kristin_halvorsen/15926195/

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig tullete forslag. Kan ikke se at SV har stort mer til felles med KrF enn Høyre. SV ligger nok nærmere KrF enn Høyre økonomisk, men sosialt er de rake motsetningene. SV har allerede tapt enormt på kamelspising, og nå skal de plutselig sluke dinosaurer?

Jeg tror ikke et slikt sammarbeid hadde ført til noe særlig, utenom å forvirre velgerne. Er nok mest et tegn på SVs forsøk i å klamre seg til makten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hverken KRF eller SV har noe som hellst å gjøre i en regjering. Jeg stoler ikke på at folk som tar gud for god fisk skal styre landet vårt. Hva baserer de valgene sine i kritiske spørsmål da? Bønn?

SV går jo også bare å spiser smuler etter Arbeiderpartiet.

Men hva er likelønnskampen til SV da? at en ingeniør og en sykepleier skal ha lik lønn?

Lenke til kommentar

Ser virkelig ikke hvordan man skal være tjent med dette "samarbeidet". De rødgrønne har store nok problemer innad slik som det er nå. Å hente inn KrF vil bare fyre oppunder vepsebolet. Eneste resultatet blir at de ulike partiene mister flere stemmer. Så for all del, kjør på.

Lenke til kommentar

KrF har gått i regjering tidligere med kampsaker, og stort sett fått gjennom de viktigste. Kontantstøtte og røykelov var vel flaggsaker jeg kommer på i farten. Hva SV har fått gjennom er jeg litt usikker på. Jeg kan peke på mange ting de ikke har fått gjennom.

SV har fått utsatt boring i Lofoten, det er vel deres største "seier".

Lenke til kommentar

For meg, som tilhører i sentrum av den politiske aksen, er dette meget uheldig trekk. Det faktum at Krf begynner å bli ”gul” kan bety den endelige slutten på sentrum som alternativ. Ingen tjener faktisk på det, siden sentrumets fremste oppgave var nettopp å holde radikale yterpunktene i politikken etter ørene slik at moderasjon fra begge sider forekommer. En danning av toblokkspartisystem i norsk politikk er ikke å foretrekke ved tanke på kontinuitet og konsensus. Dermed ser jeg ikke lyst på saken at enda flere sentrumspartier skifter siden til ”gult”.

• Liker 3
Lenke til kommentar

La til en link i første post. I følge linken er det SV som ikke går av veien for å samarbeide med KrF. På radio hvor jeg først hørte om saken, forstod jeg det slik at det var KrF som så for seg et samarbeid.

Diskusjonen var forøvrig oppe i 2008 også, men da var nok et slikt samarbeid langt unna, ettersom det tidlig ble klart at man skulle gå for et "Rødgrønt" alternativ med SP, SV og AP.

Lenke til kommentar

For meg, som tilhører i sentrum av den politiske aksen, er dette meget uheldig trekk. Det faktum at Krf begynner å bli ”gul” kan bety den endelige slutten på sentrum som alternativ. Ingen tjener faktisk på det, siden sentrumets fremste oppgave var nettopp å holde radikale yterpunktene i politikken etter ørene slik at moderasjon fra begge sider forekommer. En danning av toblokkspartisystem i norsk politikk er ikke å foretrekke ved tanke på kontinuitet og konsensus. Dermed ser jeg ikke lyst på saken at enda flere sentrumspartier skifter siden til ”gult”.

Venstre er vel et senterliberalt parti? De er iallefall i mellom sammen med med KrF.

Den økonomiske politikken deres går kanskje litt til høyre men ikke spesielt mye.

Lenke til kommentar
Venstre er vel et senterliberalt parti? De er iallefall i mellom sammen med med KrF.

Den økonomiske politikken deres går kanskje litt til høyre men ikke spesielt mye.

Jeg kommenterte ikke dette ut i fra innholdet i politikken, men ut i fra Krfs uttalelser i det siste der de åpner for et samarbeid med venstre siden i politikken, dvs. de begynner å bli mer gul enn blå. Venstre er et sosialliberalt parti, det mest ideelle alternativet for oss er en sentrumsløsning med V, Krf, Høyre og kanskje det tidligere sentrumspartiet Sp hvis de en gang i fremtiden finner ut om å bli mer blå. Det vi i Venstre ikke ønsker er å samarbeide med radikale ytrepunktene i politikken, i dette tilfelle presentert i SV og Frp på hver side.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Kan ikke se at KrF selv noe sted har åpnet for regjeringssammarbeid med SV? Var for noen måneder siden snakk om at KrF kanskje kunne støtte en mindretallsregjering med AP, men til og med dette var vel kontroversielt i partiet. Ser ikke at de da plutselig kan åpne for SV, som ligger milevis til venstre for AP.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Kan ikke se at KrF selv noe sted har åpnet for regjeringssammarbeid med SV? Var for noen måneder siden snakk om at KrF kanskje kunne støtte en mindretallsregjering med AP, men til og med dette var vel kontroversielt i partiet. Ser ikke at de da plutselig kan åpne for SV, som ligger milevis til venstre for AP.

De åpnet opp for samarbeid med Sp, det var de nye kreftene i begge partier som fremmet dette nylig i medier. Jeg presiserer at utsagnet var basert på forutsetning om at Sp ikke trer ut av dagens regjering, noe som i praksis betyr at Krf har gitt signaler at de kunne i fremtiden tenke seg et samarbeid med den venstre siden i politikken. Om SV skal være en del av disse planer, vet jeg ikke noe om.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For meg høres det ut som en fantastisk ide. KRF og til dels venstre hører hjemme på den venstre siden av politikken. De har langt mer til felles med de rødgrønne, enn de høyrevridde. KRF har ikke noe høyrevridd politikk i programmet sitt. KRF er for kontantstøtten, men det er en enkeltsak som de har hatt lite fokus på i det siste. Venstre er for noe høyrevridd politikk, men hovedsakene for Venstre er liberal innvandringspolitikk og miljø og de sa sist at de var bare for skattelettelser til bedriftene. Dette har de mer til felles med venstresiden enn høyresiden.

Da kan velgerene vite, ønsker de dagens politikk eller en mer venstrevridd versjon av den, så stemmer de på SP, SV, AP, KRF, eller Venstre. Ønsker de høyrevridd politikk må de stemme på Høyre og FRP. Det er slik i dag også, men det er vanskelig å se det.

Lenke til kommentar

Om dette blir en realitet. Finnes det da noen grunn å stemme KRF? Hvilke velgere blir den nye målgruppen?

Dette blir å skyte seg selv i foten fra KRF sin side. Og jeg ser ikke hvordan et slikt samarbeid skal kunne fungere i det hele tatt. Er det ikke snakk om feminister vs nei til abort gjengen? Her blir det alt for store skiller når det kommer til grunnleggede verdier. Hva var KRFs argumentasjon for å ikke samarbeide med FRP?

Lenke til kommentar

Jeg har et sterkt ønske om at KrF opphører innen de neste tre valgene, og om de går inn for et samarbeid med de rød-grønne så ser jeg bare positivt på dette.

Diverse kommentarer her dreier seg om at f.eks. SV ikke kan samarbeide med KrF, og at KrF er et ''sentrumsparti'' med bl.a. Venstre som naturlig koalisjonspartner. Jeg ser heller at KrF samarbeider med et sosialistisk parti (SV), i og med at KrFs økonomiske politikk er langtifra kapitalistisk, enn at KrF - et sosialt konservativt parti - samarbeider med et såkalt sosialliberalt parti som Venstre. Uheldigvis er det ikke denne tankegangen vi ser i praksis.

Dog synes jeg FrP og KrF er mer naturlige koalisjonspartnere mtp. velgerbasen deres, og jeg tror heller dette vil være tilfellet ved neste valg enn at KrF beveger seg i et rød-grønt samarbeid.

Lenke til kommentar

Selv om jeg synes det er idiotisk at vi har et parti som har en eventyrfigur som partileder, så ser jeg nå heller KrF i en maktposisjon enn Høyre og Arbeiderpartiet. Dvs. de må kaste Arbeiderpartiet ut av koalisjonen skal jeg vurdere alternativet. Jeg vil ikke stemme på noe parti som er villige til å samarbeide med AP eller Høyre.

Lenke til kommentar

Selv om jeg synes det er idiotisk at vi har et parti som har en eventyrfigur som partileder, så ser jeg nå heller KrF i en maktposisjon enn Høyre og Arbeiderpartiet. Dvs. de må kaste Arbeiderpartiet ut av koalisjonen skal jeg vurdere alternativet. Jeg vil ikke stemme på noe parti som er villige til å samarbeide med AP eller Høyre.

Ene og alene pga. datalagringsdirektivet? :O

Lenke til kommentar

Ja. Partiene hadde muligheten til å vise sine sanne statsprinsipper med denne saken, og begge partiene feilet totalt. Kun for en illusjon av sikkerhet så er de villige til å ofre kjerneelementer i rettsstaten.

Lenke til kommentar

Ja. Partiene hadde muligheten til å vise sine sanne statsprinsipper med denne saken, og begge partiene feilet totalt. Kun for en illusjon av sikkerhet så er de villige til å ofre kjerneelementer i rettsstaten.

Ok. Godt å høre. Jeg er helt enig med deg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...