Gå til innhold

Selvangivelsen - Oppfyller jeg kravene for å få pendlerfradrag?

SteinarAa

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen kyndige der ute kan svare meg på spørsmål angående pendlerfradrag på selvangivelsen. Situasjonen er som følger:

Jeg er født i 89, og var dermed 21 år i innteksåret 2010. Jeg har bodd hos mine foreldre i kommune A siden jeg var en neve stor, og har fremdeles bostedsadresse der.

Nå jobber jeg i kommune B, der jeg leier en 30 kvadratmeter stor leilighet som jeg bor til hverdags. Jeg er hjemme 4 av 5 helger, og avstanden mellom pendlerbolig og hjemsted er 90 km én vei, samt at det er både ferge og bompenger på strekningen. Mellom arbeidssted og pendlerbolig er det 7 km én vei.

Jeg har lest mye og funnet mye om dette, men mange opplysninger virker motstridende, kanskje på grunn av at reglene endres en smule fra år til år. Er det noen som har oversikt hvordan det er i år, og har jeg forstått det riktig når jeg tror jeg kan få fradrag for kost, losji og reise? Og kanskje til og med ferge- og bomutgifter? Med utgangspunkt i denne Dagbladet-artikkelen Min lenke (datert 2007) skulle jeg jo mene det?

En løsning er selvfølgelig å føre opp alt og legge ved en forklaring, men jeg vil også lære litt mer om saken, så håper noen kan svare.

Tusen takk for eventuell hjelp!

-steinar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert, men får selv pendlerfradrag så har sett litt på dette. Jeg tror kun du får pendlerfradrag fra leiligheten din da det er her du bor. Dette er kanskje ikke noe skatteetanen vil se siden boligadressen din er hos dine foreldre, men du kan nok ikke føre reising med 90km hver vei. Ville vel blitt som de som får borterboerstipend og bor hos annen familie o.l. Kan få konsekvenser om det blir funnet ut av.

Selv om du skulle føre opp de 4 turene (pr. 5 uker), hvor du pendler fra dine foreldre og resten fra din leilighet ville du ende langt under minstegrensen, så du ville ikke få tilbake noe uansett, med mindre du fører 90km hver vei hele året. Men det blir jo løgn. Da måtte du også passe på å ha forsikring på bilen for over 20.000km i året.

Endret av Parashurama
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...