Gå til innhold

motivasjonen bak et apple kjøp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg vil kjøpe Apple produkter er fordi jeg vil at alle delene skal komme fra et selskap jeg stoler på. Brukervennelighet er veldig viktig. Design er et tydelig dragningspunkt også. Jeg elsker fancy ting, og der slår Apple nesten alle (inb4 Alienware(inb4 20000 for en laptop)).

Og iPad? Det er nesten bare fordi den er kul. Design, brukervennelighet og vekt gjør den perfekt for nesten alle.

Men det er min mening :)

Lenke til kommentar

For en magsafe strøminngang (som er bortkastet og faktisk også ikke helt usikkert, pluss en litt større pad (acer sin fungerer strålende!), et eplemerke og ei aluminiumskasse (TimelineX'n ser veldig pen ut den også, solid bygd og er meget tynn og slim tross sin robuste utrustning)og en tanke bedre skjerm. Betaler man altså gladelig 10k mer for en maskin. Du snakker om spesiell gruppe!

Utrolig bra at du trekker frem en artikkel som er 5 år gammel. Veldig relevant og absolutt noe som understreker poengene dine.

Hva heter modellen din nøyaktig?

Har den Firewire 800?

Har den bakgrunnsbelyst tastatur?

Hva slags skjerm har den?

Hva slags dimensjoner har den?

Har den DVI-utgang? Har den VGA-utgang?

Lenke til kommentar

Så konklusjonen forblir altså den samme?

Motivasjonen bak et applekjøp ligger ikke i hardware eller om man faktisk kan spille noe annet enn kabal og minesveiper på den, men i utseende, den såkalte "kvalitetsfølelsen/helhetsinntrykket" og dimensjonene på maskinen? For å ikke nevne hvor usansynlig diger trackpad`en må være..

Jeg vet at det er smak og behag, men når man trekker fram en test fra 2006 om hvilken laptop som var best å kjøre Windows Vista (!) på (dere er klar over at Windows7 er kommet nå?) så sier det jo litt om hvor argumentasjonsnivået ligger.

En av grunnene til at Mac-produkter fungerer såppas knirkefritt som de gjør, er fordi operativsystemet ikke trenger drivere til et hav av maskinvare. Mac-maskinvare er bare det; maskinvare som er skreddersydd for å kunne brukes med Mac/iOS/OS X.

Lenke til kommentar

Og det gir ytelsesforbedringer. Jeg er fult klar over at maskinen var fra 2007 men var mer for humorens skyld jeg tok den med.

Men for ordens skyld får man spilt mye på mac. Har blandt annet cod og flere stram spill:). Men stemmer. En mac bruker kjøper ikke pga hw men helheten. At man får alle de gode designvalgene

Lenke til kommentar

Har jeg dakt jeg kjøpte den fordi den ser bra ut? Nei...

Kjøpte macen pga de smarte designvalgene. Ikke utseende.

Og mac er ikke 3 ganger så dyr. Venter ends på å få en tilsvarende maskin til 9.998 som har alt macbbok har. Alu, stor trackpad med multitouch, 10 timer batteri, opplyst tastatur

Slutt å vær hw blind. En data er mye mer en cpu

Endret av NinjaChriis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det gir ytelsesforbedringer. Jeg er fult klar over at maskinen var fra 2007 men var mer for humorens skyld jeg tok den med.

Men for ordens skyld får man spilt mye på mac. Har blandt annet cod og flere stram spill:). Men stemmer. En mac bruker kjøper ikke pga hw men helheten. At man får alle de gode designvalgene

Eh, jo? Jeg mener da vitterlig at design betyr i alle hovedtrekk utseende?

Sitat Wiki:

"Design er et internasjonalt begrep som både betegner skaperprosessen av en gjenstand eller et produkt med tanke på formgiving og funksjon, og selve resultatet av denne prosessen. Betegnelsen brukes ofte innen håndverk, industri og kunstindustri, og kan deles opp i blant andre klesdesign, møbeldesign, industridesign og grafisk design. Design har tradisjonelt blitt plassert i grenselandet mellom håndverk og kunst. Betydningen av design som konkurransevirkemiddel avspeiles i begrepet strategisk design som er utviklet etter 2000."

Sitat slutt.

Lenke til kommentar

Skal ikke nekte for at det lekre designet er en del av grunnen for at jeg har kjøpt Apple produkter. Men hovedsaklig så er det fordi jeg har hatt så god erfaring med de Apple produktene jeg har hatt før. + at jeg foretrekker OS X. Skader ikke at bruktprisen holder seg ganske bra heller, fikk nettopp solgt min 3 år gamle 13" MacBook for 5500,-.

Lenke til kommentar

Eh, jo? Jeg mener da vitterlig at design betyr i alle hovedtrekk utseende?

Sitat Wiki:

"Design er et internasjonalt begrep som både betegner skaperprosessen av en gjenstand eller et produkt med tanke på formgiving og funksjon, og selve resultatet av denne prosessen. Betegnelsen brukes ofte innen håndverk, industri og kunstindustri, og kan deles opp i blant andre klesdesign, møbeldesign, industridesign og grafisk design. Design har tradisjonelt blitt plassert i grenselandet mellom håndverk og kunst. Betydningen av design som konkurransevirkemiddel avspeiles i begrepet strategisk design som er utviklet etter 2000."

Sitat slutt.

Kjære vene, leste du i det hele tatt sitatet du klippet fra Wikipedia?

Endret av swanky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken del av det sitatet viser noe som helst av det du er ute etter? Design er samspill mellom form og funksjon, filosofisk balanse, evnen til å kutte dødvekt, mot til å si at en kundegruppe er uønsket, inspirasjon til å bryte standarder. Apple har tenkt dypere og grundigere enn alle andre konkurrenter; de som ikke evner å se dette skjønner heller ikke hvorfor mange er villige til å betale et premium for slike produkter. Ikke noe å miste nattesøvn av, akkurat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For all del, uthev og forstørr ETT ord i hele sitatet.

Skulle no bare mangle at designet har en funksjon.. ?

Har DU leste sitatet, lille venn?

Nå synes jeg vi begynner å bli temmelig spydige/usaklige her..

Men, jeg mener fortsatt at hovedgrunnen/motivasjonen bak et epplekjøp ligger i motevalg utseendet.

Det er iværtfall den konklusjonen/oppfatningen jeg har.

Endret av XanderZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Lille venn"? Ikke bli sur på meg fordi du ikke evner å underbygge din egen, famlende argumentasjonsrekke.

Lenke til kommentar

Det er jo absolutt relevant å sammenligne tykkelse på maskinene. At noen trekker frem en gammel artikkel om at MBP var beste maskinen for Windows Vista tar ikke jeg på min kappe, den er, i lik grad med artikkelen om MagSafe, irrelevant for en diskusjon om dagens maskiner.

Ellers kan jeg ta litt kjapt om hvorfor jeg har valgt å kjøpe meg en Mac;

Utseende: Jeg legger ikke skjul på det, en medvirkende grunn til at jeg kjøpte Mac er at den faktisk ser bra ut. Nå er jeg over gjennomsnittlig interessert i mote og design også, så dette er ikke nødvendigvis representativt. Har heller ikke 30 knapper over tastaturet for å starte musikkprogram, nettleser, mail, slå av/på det trådløse nettverkskortet, eller kanskje verst av alt, numerisk tastatur (eller numpad).

Skjerm: MBP har en god og lyssterk skjerm. Den er ikke blant de beste, absolutt ikke, men den er mye bedre enn veldig mye annet jeg ser.

Byggekvalitet: Maskinen er av aluminium og føles solid, og det har vært viktig. Jeg vil ikke ha en plastmaskin som knirker når jeg legger håndflaten ned på den, og jeg vil ikke ha en maskin som har 500 skruehull og 50 lokk på undersiden. At maskinen heller ikke er 50 cm tykk og veier 20 kg var også viktig.

Tastatur og touchpad: Starter med tastaturet - det er behagelig å skrive på (noe som naturligvis er en smakssak, men jeg liker det veldig godt). Dessuten er det bakgrunnsbelyst, noe som er overraskende praktisk dersom man skriver i et mørkt rom uten muligheter til andre lyskilder. Hvis vi nå beveger oss over til touchpaden, så er den desidert den beste jeg har prøvd. I kombinasjon med Exposé gjør den arbeidsflyten for min del veldig effektiv, og den har veldig god størrelse, og med rett programvare (og en spesiell penn) kan den faktisk fungere som et trykksensitivt tegnebrett. En drøm å arbeide på, og jeg bruker sjeldent mus, med mindre jeg må arbeide i AutoCAD/Revit/Photoshop.

Integrasjon med andre Apple-produkter: Ikke en viktig faktor, men når jeg allerede har en iPod Touch (og en iPod Shuffle som er bortgjemt et eller annet sted) var det en fordel at det fungerte sømløst med hverandre.

Porter og utganger: Firewire 800. Overlegent over USB2, og det samme gjelder for FW400 mot USB2. Daisychaining av harddisker gjør at det faktisk ikke er problematisk å koble til flere om gangen. 2 USB-porter holder i lange baner for min del, det eneste de brukes til er en USB-mus fra Logitech (som ikke brukes så ofte at det gjør noe) og kanskje en minnepinne en gang i blant, hvis jeg må overføre en relativt stor fil til en kompis. Ellers bruker jeg Dropbox, og minnepennen er bare med i reserve.

Medfølgende programvare: iPhoto er overlegent over det som følger med i Windows, og det samme gjelder iMovie, Garage Band og iWeb. iDVD er heller ikke dum.

Men det aller viktigste, Mac OS X. Oppgradere til nyeste versjon for 269 kroner? Ja takk. Hva koster en oppgradering fra Windows Vista til Windows 7 Ultimate? Komplett skal ha 2600 kroner. Hvis man skal oppgradere for 5 maskiner i familien er det 450 for Mac OS X, men det ender på 13000 kroner for Windows 7. Kanskje du vil bytte til engelsk? Da blir det ny lisens da, med nesten helt lik pris. Får jo charterferie for to personer for samme pris det koster å oppgradere hele familien til Windows 7!

Det var uansett ikke hovedpoenget mitt. Mac OS X er et stabilt og sikkert operativsystem. Selvfølgelig finnes det trojanere og annet, men det er ikke utbredt i like stor grad som det er på Windows. Nevnte jeg at de aller fleste programmene er sømløst integrert med hverandre? Hvis jeg tar et bilde med Photo Booth kan jeg med ett tastetrykk endre profilbildet til kontoen min, adresseboken min blir automatisk oppdatert, og det kan synkroniseres trådløst til iPoden, iPhonen og iPaden uten at du trenger å løfte en finger.

Ellers har vi fine løsninger som Exposé, som er overlegent Microsoft sitt tafatte forsøk på å etterligne det. Spaces holder alt ordnet, og med Mac App Store klikker du på én knapp og så oppgraderer du alle programmene dine til nyeste versjon. Kan vel fortsette i en liten evighet om dette, så tror kanskje jeg gir meg her.

Endret av Henrik C
  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Lille venn"? Ikke bli sur på meg fordi du ikke evner å underbygge din egen, famlende argumentasjonsrekke.

Legger meg flat der, beklager :)

Fra ditt innlegg leste jeg "kjære venn" .. ikke "kjære vene" som det faktisk sto.

Jeg tenkte da å gi med samme mynt, men skøt i blinde, noe som det tilsynelatende gjøres mye av for tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...