Gå til innhold

motivasjonen bak et apple kjøp

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en iMac for noen år siden og er kjempefornøyd. Jeg har aldri vært noe nerd når det kommer til spill og programvare uansett. Jeg hadde visst i lang tid at jeg skulle ha ny datamaskin. Kompisen min hadde nylig kjøpt en iMac og det var det som fikk meg til å gå over på Mac. Jeg valgte Mac fordi:

- Skjermen og maskinen er i ett

- Tastaturet er dritfint

- Slipper antivirusprogrammer

- Hadde hatt dårlig erfaring med Windows

- Designet var dritlekkert

Et år senere kjøpte jeg iPhone, noe som passer perfekt med Mac og i dag har jeg min samme "gamle" iMac, en iPhone og iPad som fungerer kjempebra sammen! Jeg har en Windows bærbar som jeg bruker på skolen som er helt ok, men absolutt ikke noe å skryte av. I framtiden kommer jeg til å holde meg til Mac fordi:

1. Det ser bra ut

2. Fungerer kjempebra (ikke bare hver enkelt maskin, men også sammen med andre Apple produkter)

3. Jeg får også god service hos Eplehuset og slipper en random selger på Elkjøp.

Har den samme meningen når det gjelder andre Apple produkter som iPhone. Etter min mening fungerer den mye bedre enn Android telefoner. Alt bare funker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har laptop'en din så dårlig batteri at du må koble den til strømnettet når du er på skolen? Da jeg studerte hadde jeg en Acer-laptop. Batteriet holdt 4-5 timer (8 år siden), og det førte heldigvis til at jeg stort sett slapp å dra med meg strømadapteret når jeg dro på skolen.

Samme når jeg er hjemme. Sitter jeg på stua kjører jeg på batteri. No problem! Det har hendt et par ganger at jeg har snublet borti ledningen de ganger jeg har maskinen koblet til strøm, men aldri har laptop'ene falt ned fra bordet. De har vridd seg litt, og kabelen har blitt dratt ut. Med andre ord; ingen skade skjedd og ingen vits med magsafe. Og skulle jeg mot formodning ha ødelagt min laptop en eneste gang i løpet av de 8 årene, ville jeg likevel kunnet kjøpe meg en ny laptop, eller kanskje til og med to og tre, for de pengene jeg har spart på å kjøpe windows-laptop kontra laptop fra Apple.

Kommer helt an på hvor lang skoledag det er og hvor mye jeg må gjøre. Trengte å ha den med når jeg var nødt til å tegne i AutoCAD (som i høst bare eksisterte som Windows-versjon), og spesielt hvis jeg var nødt til å bruke Revit (til 3D-tegning av bygninger) under Windows. Når det da ble skoledager som gjerne ble 8-10 timer lange nytter det rett og slett ikke å prøve å pine ut nok av batteriet. Ikke alltid man husker på å lade den på kvelden heller, så nei, det var ikke batteriet som var problemet, men det var hvor lenge den ble brukt og hvor kraftige programmer jeg kjørte som gjorde at jeg behøvde det.

Ellers kan jeg legge til at langt over halvparten av de som hadde skole-PC fra Dell da jeg gikk på videregående hadde den i bakken minst en gang, og veldig mange av de tilfellene var fordi noen snublet i ledningen. Så jo, det er faktisk et poeng med MagSafe.

Trenger ikke å ha ekstra batteri eller ha noe utenpå på mac da batteriet holder hel skoledag;)

Vel, ifølge Henrik C holder tydeligvis ikke batteriet i hans Macbook en hel skoledag ;)

Nå putter du ord i min munn. Til vanlig tekstbehandling holder min MBP flott ut en skoledag, men ikke med kraftigere 3D-programmer i Windows, som attpåtil har dårligere strømstyring og dermed dårligere batterilevetid.

Og siste lille ting - det kunne kanskje hende at jeg hadde brukt maskinen en hel skoledag i forveien, glemt å lade den på kvelden og måtte derfor lade den opp på skolen. Går jo an å tenke seg litt om før man kommer med idiotiske påstander.

Lenke til kommentar
Ellers kan jeg legge til at langt over halvparten av de som hadde skole-PC fra Dell da jeg gikk på videregående hadde den i bakken minst en gang, og veldig mange av de tilfellene var fordi noen snublet i ledningen. Så jo, det er faktisk et poeng med MagSafe.

...

Nå putter du ord i min munn. Til vanlig tekstbehandling holder min MBP flott ut en skoledag, men ikke med kraftigere 3D-programmer i Windows, som attpåtil har dårligere strømstyring og dermed dårligere batterilevetid.

Og siste lille ting - det kunne kanskje hende at jeg hadde brukt maskinen en hel skoledag i forveien, glemt å lade den på kvelden og måtte derfor lade den opp på skolen. Går jo an å tenke seg litt om før man kommer med idiotiske påstander.

Vel, med tanke på idiotiske påstander: se hva du selv skriver om da du gikk på videregående. Over halvparten av de med skole-PC fra Dell mistet laptop'en i bakken? Hallo? Jeg har gått mange år på skole. Flere av de årene på skoler hvor flesteparten hadde laptop'er. Og på den tiden var det svært sjelden batteriet på laptop'ene varte mer enn maks 2 timer på hver opplading. Altså svært mange strømkabler på kryss og tvers i klasserom og auditorium. Ikke en eneste gang opplevde jeg noen som snublet i kabler slik at maskinene gikk i bakken.

For øvrig er det meget stor forskjell på en skole-laptop til 5000 kroner og en Macbook til 15 000 kroner. Men sett at halvparten av dere hadde macbook med magsafe. 200 elever totalt. 100 stk med macbook til 15000 kroner = 1 500 000 kroner. Andre halvparten hadde en billig Dell-laptop til 5000 kroner = 500 000 kroner. Halvparten av Dell-brukerne mister laptopen i bakken og ødelegger den. Nye laptoper må kjøpes = 50 * 5000 = 250 000 kroner. Totalt har da 100 elever totalt brukt 750 000 kroner på Dell-laptoper. Mac-elevene har totalt brukt dobbelt så mye (1 500 000 kroner). Sånn bare for å sette det litt i perspektiv.

Magsafe er kanskje noe jeg ville betalt 150 kroner ekstra for. Touchpad'en til apple ytterligere 100 kroner. Noe mer er det ikke verdt for meg. Jeg har ikke noe imot Macbook'ene som produkt, men prisingen er for meg helt på trynet. 1000-1500 kroner ekstra kunne jeg våget meg til å betale for en Macbook kontra tilsvarende spesifisert laptop, men ikke en krone mer. At dere er andre som mener noe annet skal jeg selvsagt akseptere. Det er deres egne valg.

Lenke til kommentar

Dessuten er det greit å ha strømksblen i så man slipper å ta unødvendige sykluser som svekker batteriet

Å ha strømkabelen i er ei heller heldig for batteriet (om batteriet allerede er fulladet). Det beste er å koble fra batteriet når det er fulladet, og deretter ha maskina gående på strøm inntil man har behov for batteriet (ved mobilitet). Noe som selvsagt ikke er gjennomførbart på en Macbook.

Lenke til kommentar

Mac er et dårlig valg for maskinvareentusiaster som liker å teste nye skjermkort og eksperimentere med forskjellige typer minne og gudene vet hva. Det er ikke noe nytt, for de fleste andre er det ikke viktig at man ikke har maskinvarefrihet.

..Men det skårer nok høyt for de fleste å vite det at man ikke må kjøpe en ny maskin for 10-15k når det bare er skjermkortet som holder igjen maskina.

Lenke til kommentar

Har ingen planer om å overbevise deg om å kjøpe mac, du trives tydeligvis med ditt valg og har en slags antipati mot Apple. Greit for meg.

Jeg påpeker sannheten rundt mac sine store begrensninger i forhold til pc. Jeg hater den ikke for å hate. Jeg misliker den pga realiteter. Som feks at den er ufyselig dyr i forhold til hva man får for pengene kontra en PC. Dette er rett og slett fact og har ingenting å gjøre med at jeg har utviklet noe antipati mot apple.

Du kan jo begrunne hvorfor jeg skal velge en mac med dårlige/billige komponenter til en pris som man skulle tro den var kledd i gull? HVORFOR skal jeg velge mac? Jeg vil virkelig gjerne vite det :)

Kun fordi den ser pen ut? Og at det er en eple maskin? Fordi den har et eplemerke? Samt vise at jeg har gitt 20k+ for maskina? Jeg klarer ikke å finne andre grunner faktisk. Det måtte vært om jeg hadde en jobb som påkrevde bruk av en mac og som nektet å innse jobben like gjerne kunne vært gjort med en pc. Eller batteritid. Nei vent..., min TimelineX pc klarer jo briliant 8 timer, så det er heller ikke noe tema. Tynn, slank, liten og pen er den også :D

Det finnes jo ikke fornuftige grunner for kjøp av en mac. Fornuften er faktisk død når man slenger ut 20-30-40k (oppgraderinger koster like latterlig mye som maskina) på slikt juggel!

Hørte en si at det var kun damer med svært begrensede datakunnskaper som valgte mac. I godt spann sammen med homofile. Ikke vet jeg om det stemmer, men moteorienteringen, overbetaling + uvitenhet og produktet som et statussymbol, passer påfallende bra inn i det bildet :D

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kan man ikke bare gjøre det enkelt..?

Mac er for folk som overhodet ikke bryr seg om spesifikasjoner, har null peiling på maskinvare og tror virus/trojaner er noe som vokser på en busk uti skogen langt borte fra Mac`en dems, har for mye penger og vil ha et mote-objekt.

PC/laptop er for oss andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han er jo helt på jordet. finn meg en pc da som har følgende:

1. opplyst tastatur

2. robust alu desgin

3. mag safe kontakt

4. STOR multitouch trackpad.

5. 10 timers batteritid

dette klarer du ikke finne under 10 000 kroner...

det aller beste med macbook pro er nokk trackpadden. og så har du macbook air som er en av verdens tynneste maskiner....

vi macbrukere kjøper ikke maskin pga den har verdens beste hw. vi kjøper dne pga overlegen OS, gode designvalg som de nevnt over.

ang virus og trojanere er det ikke noe vi trenger å tenke på enda. virus eksisterer ikke og de få trojanerne er det så få av at de ikke er noe å bry seg om om man bruker huet....

men ta utfordringen min, finn meg en data med det mac har. en data er IKKE kun MB/ram/grafikkort. det er helheten som teller

Endret av NinjaChriis
Lenke til kommentar

Jeg kan godt komme med et svar. Jeg har jobbet som datatekniker og 1. linjesupport, primært mot Windows-maskiner og hadde Windows-maskiner fra 93 eller deromkring og frem til 2006. Riktignok testet jeg i 2001 med Red Hat Linux. Fra 2006 har jeg kjørt forskjellige versjoner av Ubuntu, ingen Windows eller annet.

Grunnen til at jeg nå gikk til anskaffelse av en Mac (MBP´11-13") er at jeg fikk en iPad i sommer, den samarbeidet mildt sagt dårlig med Linux (jeg vet at det er Jobs sin feil og ikke Torvalds sin feil...) og jeg begynte å føle meg for gammel til å fikse feil og småting som jeg måtte ordne for at ting skulle fungere på min måte, enten det var meg selv eller programvaren som sto for feilene.

Jeg ville heller ikke tilbake til Windows, noe som strengt tatt var det viktigste kriteriet mitt...

Lenke til kommentar

Han er jo helt på jordet. finn meg en pc da som har følgende:

1. opplyst tastatur

2. robust alu desgin

3. mag safe kontakt

4. STOR multitouch trackpad.

5. 10 timers batteritid

dette klarer du ikke finne under 10 000 kroner...

det aller beste med macbook pro er nokk trackpadden. og så har du macbook air som er en av verdens tynneste maskiner....

vi macbrukere kjøper ikke maskin pga den har verdens beste hw. vi kjøper dne pga overlegen OS, gode designvalg som de nevnt over.

ang virus og trojanere er det ikke noe vi trenger å tenke på enda. virus eksisterer ikke og de få trojanerne er det så få av at de ikke er noe å bry seg om om man bruker huet....

men ta utfordringen min, finn meg en data med det mac har. en data er IKKE kun MB/ram/grafikkort. det er helheten som teller

Jamen, dette har jeg da alt svart på.. "For folk som har for mye penger og vil ha et mote-objekt."

Ang. virus og trojaner tar du skammelig feil.

Les og lær, min venn! :)

Lenke til kommentar

smarte designvalg har da overhodet ikke noe med moteobjekt å gjøre.... jeg kjøpte ikke mac fordi det så kult ut men pga de smarte funksjonene...

og det med trojaner er rett. antallet er veldig lite. sier ikke at det ertrusselfritt, men en for å få er minimal

Endret av NinjaChriis
Lenke til kommentar

har du prøvd det i det hele tat? satt deg inn i hvor lett dne er å bruke? jeg har brut windows mesteparten av livet mitt og bruker nå KUN mac. mye enklere når du har satt deg inn i det og smarte løsninger. dog har windows 7 kommet seg veldig da:)

Ja jeg har hatt OSx og fant ikke det noe spesielt eller unikt

Ei heller var det så mange smarte løsninger som du gir et inntrykk av.

OS x er ikke så overlegent og jeg vil si at Windows har et større bruksområde og derfor vil jeg si at dette er mer fornuftig å mene at Windows er mer overlegent av den grunn.

Personlig ville jeg hatt Linux og muligheten for å spille uten å måtte gjøre så mye arbeid som per dags dato!

Lenke til kommentar

Kan noen finne en annen PC som er likt spesifisert som en Macbook Pro så vi får et reellt sammenligningsgrunnlag? Hvor mye dyrere er egentlig mac i forhold til det billigste svineriet på Elkjøp? Er mac dyrere enn PC-er i samme klasse, f.eks. Thinkpad?

Personlig ville jeg hatt Linux og muligheten for å spille uten å måtte gjøre så mye arbeid som per dags dato!

OS X er Unix, så det er det nærmeste du kommer.

Lenke til kommentar

De smarte valgene er det så som så med. Riktignok vil jeg si at rundt 50% av valgene jeg støter på er smarte. Resten finner jeg litt tvilsomme eller tildels dårlige. Men at noen ting er lettere, ja, det er det, men at jeg har brukt 3 uker på å klare å lage en tastatursnarvei til spesifike filer er litt odd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...